Nu știu cât de des se întâmplă în România, dar auzim din când în când întâmplări de-a dreptul sinistre ale pasagerilor Uber din străinătate. Compania încearcă să facă cursele cât mai sigure, în special când vine vorba de persoane de sex feminin care călătoresc singure, adăugând inclusiv posibilitatea ca acestea să aleagă o șoferiță care să le conducă la destinație. Mai nou se ajunge la înregistrarea audio pe tot parcursul interacțiunii șofer-pasager. Conform pescurt.ro, nu vorbim despre o înregistrarea audio „standard”, însă. Iată cum funcționează!
Funcționalitatea este opțională și vine cu un mecanism tehnic destul de solid în spate:
- Activare manuală: utilizatorul pornește înregistrarea direct din aplicație, din secțiunea dedicată siguranței.
- Stocare locală, criptată: fișierul audio nu pleacă nicăieri; rămâne pe telefon, criptat, iar nici măcar pasagerul nu îl poate accesa sau asculta.
- Trimitere voluntară: dacă utilizatorul simte că a fost într-o situație problematică, poate trimite înregistrarea echipei de suport Uber pentru investigație.
- Ștergere automată: dacă nu se trimite înregistrarea în 7 zile, aceasta se șterge definitiv, fără opțiune de recuperare.
- Fără acces pentru șofer sau Uber: nici șoferul, nici angajații Uber nu pot asculta sau descărca conținutul fără consimțământul clar al utilizatorului.
Diferența față de alte metode de protecție e că pasagerul poate alege, fără a anunța sau implica direct șoferul, să activeze înregistrarea audio local pe telefon. E o funcție discretă și gândită să ofere un backup în situații delicate, fără să încalce intimitatea sau să transforme fiecare cursă într-o sursă de supraveghere.
Tot acest sistem de protecție e gândit să evite orice abuz de ambele părți, păstrând o linie fină între protecția utilizatorului și dreptul la confidențialitate al tuturor celor implicați. Uber nu face pionierat cu această opțiune, dar o implementează într-un mod ceva mai responsabil decât au făcut-o alții. Funcția a fost testată inițial în America Latină, în regiuni cu probleme recurente de siguranță în transportul prin aplicație. De acolo s-a extins către piețe emergente, iar Europa de Est e acum pe listă.
De reținut însă că vorbim despre o unealtă pe care o folosești doar dacă simți că ești într-o situație care poate degenera. Poate fi o adiție utilă, mai ales în cazul curselor nocturne sau când călătorești singur/ă. Nu ar fi rău dacă BlaBlaCar și alte aplicații de ridesharing să implementeze o opțiune similară.
Mulțumim lui Alex pentru pont!