Cu ocazia prezentării noului magazin Xiaomi Store din Sun Plaza, deschis pe 28 august, la ora 11:00, am avut ocazia să discut cu un oficial al companiei, pe numele său Andrzej Gladki. Acesta este Deputy General Manager Xiaomi CEE & Nordics şi a fost prezent la intrarea Xiaomi în România şi la evoluţia sa pe plan local. Am petrecut o oră în compania să, i-am pus 22 de întrebări şi am aflat mai multe despre modul în care a mers extinderea Xiaomi, dar şi ce planuri de viitor are compania.
Andrzej Gladki are peste 15 ani de experienţa internaţională în vânzări, marketing, product management, parteneriate şi management de echipe. Este angajat Xiaomi de aproape 3 ani şi înainte de asta a lucrat la Lenovo, timp de 1 an şi 4 luni, dar şi la T-Mobile Polonia timp de 13 ani. Iată întrebările mele (Alex: A în text) şi răspunsurile lui Andrzej Gladki (AG în text):
Întrebări:
1. A: Care sunt planurile Xiaomi pentru trimestrul 4 în România şi Europa?
AG: Avem succes în ultima vreme, conform multor companii de analiza de piaţă. Vrem să păstrăm ritmul şi să ne extindem prezenta şi poziţia. Cu siguranţă în România, dacă comparaţi situaţia cu restul regiunii, e OK, dar e loc de creştere. În regiune stăm un pic mai bine, deci vrem să împingem mai sus prezenta. Astfel, am deschis al doilea magazin în România, dar în regiune avem 110. Următorul magazin e deja în plan pentru România, sosind în următorul an, iar Bucureştiul e favorit, dar şi alte oraşe.
Împingem prezenta în faţă cu magazine, echipa extinsă, produsele oferite la retaileri şi operatori şi aşa mai departe.
2. A: Care este "sosul secret" care a făcut Xiaomi numărul 1 în Europa şi în iunie numărul 1 la nivel global în zona smartphone?
AG: Xiaomi are o abordare a pieţei diferită faţă de rivali şi un model de business diferit. Vorbind doar despre smartphone, reţeta noastră secretă e să ne axăm pe echilibrul cel mai bun dintre dotări şi să îl oferim la cel mai bun preţ. Misiunea noastră este "inovaţie pentru toată lumea", produse de bună calitate la preţ bun. Asta se reflecta în preţuri, în marketing. Nimic nu e gratuit, iar rivalii noştri au încercat şi unii au avut succes, dar sunt şi foarte mulţi jucători ce nu au avut succes şi au dispărut sau au fost daţi afară de pe piaţă.
Xiaomi a început acum 11 ani şi în loc să facă push pe piaţă a făcut "pull", a creat hype, a atras clienţii. Clienţii au pus presiune pe canale, cerând produsele Xiaomi. Până să vină Xiaomi în Europa în 2016, eu lucram la un operator în Polonia şi urmeam piaţa din 2013, observând că lumea a început să importe Xiaomi din China. Devenise un brand pentru entuziaştii tech. A fost o abordare bună. Noi venim de pe Internet şi suntem puternici la Digital Social Marketing. Suntem rapizi şi agili, aşa că ne comportăm ca un soi de startup mare.
Ecosistemul nostru e un avantaj uriaş. În China avem 2000 de produse, iar în Europa câteva sute, dar numărul creşte. Acesta este un stâlp al strategiei noastre, iar în China oferim şi servicii. Creşte hype-ul pentru brand astfel. Aşa atragem şi fanii Apple de exemplu, care pot fi atraşi de anumite produse smart home, ce pot corespunde unei estetici apreciate de fanii Apple.
Venim de pe Internet dar lucram cu operator, retaileri. Aceste magazine sunt unice pentru Xiaomi şi le dedicam multă atenţie. Suntem mai activi decât alţi vendori în această zonă.
3. A: Care credeţi că este nisa pe care Xiaomi nu a abordat-o încă şi ar vrea să o cucerească? Spre exemplu maşini?
AG: Telefoanele sunt cea mai mare categorie pentru noi, ştiu, nu e nişă, dar noi suntem binecunoscuţi pentru produse Value for Money. Vrem să intrăm în segmente premium şi să creştem notorietatea brandului în această zonă. În fiecare an aducem mai multe flagshipuri de succes. Nu este o nişă, dar e natural să vrem să fim mai prezenţi în zone mai premium. De obicei pentru premium doar câteva branduri pot opera cu succes, ştiu asta de când eram la un operator de telefonie mobilă.
Xiaomi având aceasta aură în jurul său, poate privi cu ambiţie în această direcţie. Cât despre intrarea pe categorii complet noi, da, ai menţionat automobile electrice. Nu e un secret, am anunţat că investim deja şi lucrăm pentru a intra în această categorie. Vrem să fim un jucător în această industrie. Nu în viitorul apropiat, dar în 2 ani în China cred că vom vedea maşini Xiaomi. Întrebarea e cât de rapid le scoatem din China, cum stăm cu capacitatea de producţie. Vrem să le aducem şi internaţional, în Europa, pentru că Europa e o piaţă bună pentru vehicule de genul, e foarte eco-friendly.
Şi România e o ţară care susţine acest trend, pentru că trebuie să facem ceva legat de mediul înconjurător.
4. A: Ce dispozitiv credeţi că ar putea fi un hit dintre cele vândute la Xiaomi Store-urile din România?
AG: În general nu e un secret, ca produsele Redmi sunt cele care creează o masă mai mare de cerere şi logica noastră este să avem la fiecare zonă de preţ cel puţin un produs atractiv pentru a fi prezenţi cu succes pe piaţă. În general putem zice că Redmi şi Redmi Note sunt hiturile. Ştim să facem asta foarte bine şi acestea sunt produsele de cel mai mare succes, nu doar în România, ci şi internaţional. Redmi Note 10, Redmi 9 sunt hiturile.
5. A: Cum de aţi ales Sun Plaza ca al doilea hub pentru lansarea unui nou Xiaomi Store?
AG: Are legătură cu disponibilitatea spaţiului şi cu negocierile. Credem că această zonă din Bucureşti, sudul oraşului, evoluează bine, şi vrem să ne adaptăm trendului. Nu spun că alte părţi ale oraşului nu cresc, dar cred că e bine să ne adaptăm la trendul legat de evoluţia acestei părți a oraşului. Vrem să participăm la această evoluţie.
6. A: Xiaomi tocmai a anunţat că renunţă la particula Mi din numele produselor sale. Mi Store devine Xiaomi Store?
AG: Da, devine Xiaomi Store nu Mi Store, dar nu renunţăm la particula "Mi", e o neînţelegere. Mi rămâne un brand şi părinte, un brand umbrelă, iar Xiaomi şi Redmi sunt nume pentru linii de produse. Logotipurile vor evolua, iar Xiaomi şi Redmi vor fi prezente cu logo-uri Mi. Mi rămâne ca simbol şi logo şi brand părinte.
7. A: Aveţi planuri cu privire la maşinile electrice Xiaomi aduse în România?
AG: Aşa cum am menţionat mai sus, întâi să le aducem în China, dar personal cred că Europa e a doua piaţă după China când le vom lansa. Brandurile ca Tesla şi Nio din China s-au dus întâi în Norvegia, cea mai verde ţară din Europa, deci trendul îl vom urma şi noi. Chiar şi oamenii de rând sunt interesaţi de Tesla şi maşini electrice. Şi eu am prieteni interesaţi. Oamenii devin tot mai conştienţi şi se gândesc la asta.
8. A: Care este cel mai bine vândut telefon Xiaomi din România în 2021?
AG: Întreaga serie Redmi, destinată bugetelor middle-premium se vinde foarte bine, unul din telefoanele preferate de clienții români fiind Redmi Note10 Pro.
9. A: Care este cota de piaţă pe care o are Xiaomi în România la purtabile?
AG: Nu am cifre exacte, dar vă pot spune că suntem dominanţi pe piață. Brăţările Mi Band 5 şi Mi Smart Band 6 au foarte mare succes şi preţurile sunt foarte bune. Mi Band-urile este un "killer". Nu îmi pot imagina că ne poate întrece cineva. Produsele sunt bune, dar şi foarte accesibile. Cunosc oameni care cumpără alt Mi Band în fiecare an. Este o brățară accesibilă, deci îşi permit să facă asta des. Purtabilele, trotinetele, aspiratoarele merg foarte bine pe piaţă, suntem lideri pe aceste segmente. În special în acest context economic.
La nivel global, așa cum vedem din ultimul raport de piață realizat de Canalys, pe Q2 suntem pe primul loc în topul producătorilor de smart band-uri, cu o cotă de piață de 20% și o creștere anuală de 3%.
Tot conform rapoartelor Canalys, compania a ocupat locul al doilea la nivel global în topul producătorilor de telefoane inteligente, cu o cotă de piață de 17%.
10. A: Când vedem un telefon Black Shark de gaming lansat în România?
AG: Nu avem planuri, deoarece Black Shark nu face parte din portofoliul Xiaomi. Black Shark e un partener, o firmă externă, care a colaborat cu noi. Black Shark este disponibil oficial doar în China.
11. A: Când vor sosi tabletele noi Xiaomi Mi Pad 5 la noi? Dar noul Mi Mix 4?
AG: Noile Xiaomi Mi Pad 5 și Xiaomi Mix4 au fost lansate în China. De asemenea, Mi Mix4 va fi disponibil doar în China. Avem planuri să aducem categoria de tablete în Europa și vom anunța acest lucru în curând.
12. A: Mulţi m-au întrebat când vine pliabilul Mix Fold în România?
AG: Pliabilul e doar în China, fără planuri pentru Europa în acest an. Este experimental, durabilitatea nu e încă ce dorim şi producţia e limitată. Ce trebuie să reţineţi este că, dacă vine un produs în Europa, ajunge şi în România.
Foarte important: într-o regiune de 26 de ţări europene, România e pe locul 3 ca vânzări pentru Xiaomi, după Polonia şi Ucraina. Avem o prezență foarte bună în Ucraina, cu o cotă de piaţă de peste 30%.
13. A: Descrieţi-ne pe scurt expansiunea Xiaomi în România. Aţi intrat în ţară acum 2-3 ani şi aţi crescut mult. Cum a fost procesul?
AG: E o discuţie foarte lungă, dar pe scurt pot spune că a contat foarte mult recrutarea unor oameni pricepuţi. Iniţial aveam un singur om aici în 2019, acum avem peste 10 oameni şi ne extindem. E important să ai oameni care deschid uşi şi pot stabili relaţii cu retailerii şi operatorii de telefonie. Am angajat oameni la vânzări, marketing, retail şi aşa mai departe.
Pe lângă cei peste 10 oameni avem şi poziţiile din teren, de care se ocupă o agenţie. Oamenii potriviţi sunt cheia, aş spune. E important să ai şi partenerii potriviţi şi apoi maşina se mişcă singură. Progresul nostru a fost limitat puţin de pandemie, dar acum am revenit.
14. A: Ce funcţie, dotare, aspect credeţi că apreciază cel mai mult publicul la produsele Xiaomi?
AG: Cred că apreciază echilibrul dintre funcţiile terminalelor şi preţurile atractive. Calitate bună, echilibru. Poţi crea o ciudăţenie, un selfie phone, care e artificial, dar echilibrul e vital. Oamenii vor ecran bun, încărcare rapidă, cameră bună. Nu e despre amplificarea unei singure funcţii, aşa creezi un telefon de nişă, dar dacă vrei un hit, trebuie să ai echilibru. Dacă pui şi preţ rezonabil, lumea îl respectă şi cam asta este formula câştigătoare Xiaomi.
15. A: Cum a putut Xiaomi să devină partener al exclusivităţilor de la Qualcomm şi Samsung, inaugurând procesoare şi camere?
AG: Qualcomm a fost de la început partenerul nostru apropiat, care a crezut în potențialul Xiaomi. De aceea am fost partener de lansare pentru produsele lor de top de multe ori. De câțiva ani Xiaomi a devenit unul dintre cei mai mari clienți pentru Qualcomm și dimensiunea contează... În ceea ce privește Samsung, acești senzori de 108 MP au fost co-creați de Xiaomi și Samsung, așa că premiera a fost lansată și am putut să o folosim. Am bătut palma pentru exclusivitate și l-am folosit doar pe câteva produse. A fost un efort comun de inginerie, doar pentru noi și Samsung, nu pentru alții.
16. A: De vreme ce sunteţi din Polonia, cum vi se pare noul lung metraj Witcher care a sosit pe Netflix pe 23 august? Este un anime.
AG (s-a luminat la faţă): Nu am avut timp să îl văd încă, dar aştept sezonul 2 din serialul Witcher, care vine pe Netflix în decembrie. Va fi mai masiv, mai bun decât primul, conform zvonurilor. Va fi mai masiv, cu privire la personaje, locuri şi altele. Le ţin pumnii. Orice are legătură cu Witcher şi Cyberpunk 2077 mă încântă, iar ca polonez mă bucur să văd produse ale noastre având succes. Ca o poveste interesantă: în echipa mea e un coleg care a lucrat la CD Projekt Red, creatorul Witcher şi Cyberpunk. A fost printre primii 6 angajaţi, printre fondatorii companiei. Acum lucrează cu mine, în echipa europeană, dar a rămas prieten cu fondatorii companiei.
17. A: Ce înseamnă brandul Xiaomi acum, ce îl defineşte?
AG: Pe scurt suntem o companie ce oferă "inovaţie pentru toată lumea". Suntem respectaţi de clienţi, mai ales în Europa Centrală şi de Est, unde clienţii îşi administrează bugetul cu grijă, faţă de vest europeni, care cheltuiesc mai mult pe telefoane şi alte obiecte premium. Ideea rămâne "value for money", inovaţie, ecosistem, viteză şi faptul că suntem o companie Global-Local, cu viteză mare de creştere. Entuziaştii pot susţine acest brand şi deşi suntem o companie mare, încă suntem rebeli, care contestă status quo-ul.
18. A: Vor mai fi campanii precum Mi Fan Festival sau alte reduceri speciale? Poate avem şi noi un fel de Singles Day din China, cel de pe 11 noiembrie?
AG: Sunt cele clasice, Valentine's Day, Black Friday, Back to School, Paste şi aşa mai departe. Mi Fan Festival rămâne totuşi bătută în cuie, deoarece e ziua de naştere Xiaomi. Sărbătorim şi vrem să mulţumim fanilor, fiind standard pentru noi. Avem şi Dragobete, pe care îl sărbătorim cu promoţii. Singles Day nu vom avea, pentru că avem destule sărbători. Sigur vom avea Mi Fan Festival şi la anul. Avem şi ceva pregătit de Back to School, dar nu putem dezvălui nimic. Echipă locală posibil să aibă mai multe informaţii.
19. A: V-aţi gândit vreodată să puneţi Xiaomi pe un tricou de echipa de fotbal? Inclusiv una din România.
AG: Nu e o întrebare legată de România, căutăm întotdeauna oportunităţi de sponsorizare pe zona de sport. De exemplu o sponsorizăm pe Iga Świątek din Polonia, un star al tenisului. Sponsorizăm şi echipa de volei din Polonia, dar şi echipa naţională de fotbal din Finlanda. Nu avem proiecte acum în România, dar nu spunem nu.
20. A: Ce facilităţi şi servicii oferă Xiaomi Store-ul din Sun Plaza?
AG: E un magazin clasic, o locaţie de retail, care reflectă caracteristicile regiunii. Când avem spaţii mai mari introducem şi colţuri after sales, unde clienţii îşi pot lăsa telefoanele pentru reparaţii, asta în ţările din jur. Acolo avem şi showroom mai mare, unde poţi vedea mai multe modele, dar şi modele de locuinţe întregi cu scenarii smart home. Aici e doar un magazin clasic.
21. A: Cum a evoluat aspectul de service şi reparaţii pentru posesorii de produse Xiaomi din România? Politici noi, parteneri noi?
AG: Avem doi parteneri autorizaţi, EDS şi Orange, ei se ocupa de aceste aspecte. Noutatea e faptul că EDS s-a mutat mai în faţă, cu vizibilitate sporită. Birourile lor sunt într-o locaţie mai atractivă. Nu mai e nevoie să trimiţi telefonul prin curier, ci poţi vizita locul şi să ai parte de service rapid. Încă testam astfel de reparaţii, dar totul depinde de daune, de componente. Unele se pot repara în doar o oră. Clientul poate savura o cafea şi poate avea telefonul reparat între timp. Vrem să şi promovăm asta pe viitor, zona de after sales. Vrem să facem şi promoţii: o săptămână pe lună în care oferim un bonus, ca de exemplu o protecţie de ecran, să zicem, când ajungi la service. Asta ne dorim. Sau manopera gratuită şi plăteşti doar componente.
Avem un singur punct de service în Bucureşti. Dacă găsim un spaţiu destul de mare, vom mai deschide astfel de locaţii. Pe viitor la alte Xiaomi Store-uri, am putea integra şi service.
22. A: La ce ne putem aştepta de la Xiaomi în 2022?
AG: Creştere, extindere şi surprize plăcute. Produse atractive, suntem gata să surprindem clienţii cu produse fantastice. Suntem un jucător serios, iar Europa e o piață strategică. Europa Centrală şi de Est este foarte importantă pentru noi şi vrem să deschidem noi magazine şi să câștigăm cotă de piaţă.
În urma interviului am înţeles că Xiaomi îşi păstrează atitudinea de rebel şi startup, chiar dacă a ajuns un gigant, iar următoarea țintă este cucerirea segmentului premium. Am înţeles şi natura relaţiei speciale cu Qualcomm, care a fost acolo de la început, susţinând compania şi oferindu-i procesoare în premieră. Am aflat că seria Redmi se vinde foarte bine România şi că dorinţa companiei era să se deschidă mai multe magazine Xiaomi la noi, dar pandemia a încetinit expansiunea. Sunt 110 de magazine în ţările din jurul nostru. Am descoperit că echipa Xiaomi România a crescut de 10 ori în 2 ani şi că Xiaomi se consideră o forţă dominantă pe piaţa de purtabile, dar şi trotinete şi aspiratoare robot.
Ca puncte de atracţie pentru public rămâne percepţia unui "Bang for the Buck/Value for Money" pentru telefoane şi faptul că telefoanele sunt complete (ca dotări), nu de nișă. E clar că Xiaomi nu se culcă pe lauri şi vrea să se tot extindă în perioada următoare, deşi e încă o firmă tânără, de doar 11 ani. Iar România poate avea un rol vital în această extindere.