Oricât de mult te-ar lovi dorul de ducă vara, îţi rezervi mereu timp pentru a recupera din experienţele de gaming ratate de-a lungul anului. Iar eu mi-am dat nişte zile pentru a încerca placa grafica NVIDIA RTX 4070 Super, ediţia de la GIGABYTE AORUS.
Aveam chef să mai joc nişte Cyberpunk 2077, dar mi-era dor şi de Control şi am zis că e în sfârşit momentul să termin Alan Wake 2. Şi cum m-am apucat recent de cărţile Metro, am aruncat un ochi şi pe Metro Exodus Enhanced Edition.
Ce este placa GeForce RTX 4070 Super?
NVIDIA GeForce RTX 4070 Super, parte a seriei RTX 40, a fost lansată pe 17 ianuarie 2024. Această placă grafică este proiectată pentru a oferi un salt semnificativ de performanță față de modelul standard RTX 4070, fiind o opțiune atractivă pentru gameri și creatori care caută GPU-uri de înaltă performanță din gama medie.
1. Arhitectură și Performanță
Placa este bazată pe arhitectura NVIDIA Ada Lovelace şi este îmbunătăţită cu 7.168 nuclee CUDA, o creștere de 22% față de cele 5.888 nuclee CUDA ale RTX 4070. Aflaţi că viteza de bază este de 1.980 MHz, cu boost până la 2.475 MHz. Placa este echipată cu 12GB de VRAM GDDR6X pe un bus de memorie de 192 de biți.
2. Îmbunătățiri ale Nucleelor
Acest model dispune de 56 nuclee Ray Tracing (RT) și 224 nuclee Tensor, care îmbunătățesc capacitățile AI și de ray tracing. De asemenea puterea totală a graficii (TGP) este de 220W, ușor mai mare decât cei 200W ai RTX 4070.
3. Preț și Poziționare
Mă rog, sunt prețurile din afară, dar raportul este important. Placa a fost lansată la un preț de 599 USD, poziționându-se competitiv în piața de gamă medie împotriva altor GPU-uri precum Radeon RX 7800 XT. RTX 4070 cel original e cotat la 549 USD, creând o diferență de 50 USD între cele două modele. La noi a ajuns la 3999 lei acum.
4. Gaming și Creație
RTX 4070 Super a fost optimizată pentru gaming la rezoluții înalte de 1440p cu ray tracing și performanță accelerată de AI folosind DLSS 3. Aş zice că e potrivită pentru sarcini de creație de conținut, beneficiind de puterea de procesare și lățimea de bandă îmbunătățite.
Ce versiune am eu şi ce configuraţie de PC?
"Placa video GIGABYTE AORUS GeForce RTX 4070 SUPER MASTER 12GB GDDR6X 192-bit DLSS 3.0" este versiunea pe care o am eu şi costă sub 4000 de lei mai nou la PC Garage. Are tehnologie de 4 nm, 12 GB RAM GDDR6X, este VR-Ready, suportă G-Sync şi Vulkan. Are 1x port HDMI, 3 DisplayPort-uri şi suport HDTV.
Răcirea este activă, de tip quad slot, pe bază de aer. E HDCP Ready, are iluminare şi vine cu suport HDMI 2.1 şi DisplayPort 1.4a. Primele constatări: Dual bios, Anti-sag bracket, overclock din fabrică, TDP-ul de la 240W până la 350W. Configuraţia mea mai include 32 GB RAM, un procesor Ryzen 7 7700 la 3.8 GHz, un SSD de 2 TB şi un monitor LED Alienware de 27 inch, cu timp de răspuns de 0.5 ms şi refresh rate de 360 Hz.
Primele impresii despre placă
Ca să fie clar de la început, eu am la îndemână prin casă un GeForce GTX 1650, un GeForce RTX 4050 şi un GeForce RTX 4080. Pot să zic că are dimensiunile unui RTX 4080, deci şi-a găsit loc imediat în carcasa mea. Are TDP de 200W, deci m-a penalizat mai puţin la consum de curent. Scoate 270% în User Benchmark şi se apropie destul de mult de 4070 Ti.
E apropiată de versiunea Ti, ca specificaţii. Avem de-a face cu o placă mare, masivă, dar cu o soluţie de răcire generoasă, WindForce 3X. O găsesc mai silenţioasă decât la celelalte 3 plăci pe care le am. Arată ca un RTX 4090 chiar, având în vedere lungimea sa de 342 mm şi e destul de grea, aş zice cu multe grame mai grea decât un NVIDIA Founders Edition. Heatsink-ul uriaş ne arată dedicarea GIGABYTE spre o răcire mai bună.
Experienţa în jocuri:
1. Cyberpunk 2077
Aici am pus la treabă DLSS-ul pe un monitor 2K şi pe unul 4K, pentru a vedea diferenţele faţă de FHD. Pe scurt DLSS este Deep Learning Super Sampling, tehnologie prin care poţi avea frame rate-uri mai multe, chiar şi la rezoluţie mare. Multă vreme a fost percepţia că nu te poţi juca şi la 120+ FPS în 2K sau 4K. Acum se poate. La Gamescom 2023, NVIDIA lansa DLSS 3.5 şi îl inaugura fix în Cyberpunk. Acum se foloseşte AI-ul, randare neurală şi Ray Reconstruction.
Se pot remarca îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește iluminarea globală, reflexiile și umbrele, rezultând într-o grafică mult mai realistă și captivantă. Se simte o creștere considerabilă a performanței atunci când activăm funcțiile DLSS Frame Generation și Ray Reconstruction. Experiența de joc este foarte fluidă, iar jocul se mișcă și se simte excelent.
Pentru a beneficia de DLSS 3.5, trebuie să ne asigurăm că avem actualizarea Cyberpunk 2077 2.0 și să pornim jocul. De acolo, intrăm în tab-ul Graphics, activăm NVIDIA DLSS Super Resolution și modul preferat de calitate. În secțiunea DLSS Ray Reconstruction, alegem o setare și o activăm. Nu putem folosi Ray Reconstruction fără Super Resolution.
Dacă jucăm la rezoluții mai mari, cu DLSS Super Resolution pe Quality, vom avea un aspect mai plăcut al orașului Night City, deoarece sunt mai multe date de reconstruit și crește precizia randării imaginii finale. Am activat modul Overdrive de Path Tracing pentru a face vehiculele din Dogtown să strălucească. La început, am observat artefacte și efecte de ghosting, tehnologia fiind încă la început, dar cu ajutorul machine learning și AI, va deveni mai bună pe măsură ce evoluează.
M-am concentrat pe Phantom Liberty, care aduce aproximativ 10-15 ore de poveste nouă, implicând personaje precum Songbird, un Netrunner și ajutor al președintelui Noilor State Unite. Acesta ne oferă o misiune riscantă: avionul președintelui a fost deturnat și se prăbușește în Night City. Acțiunea are loc în Dogtown, o zonă complet nouă, mai dezolantă decât Night City-ul clasic.
Nivelul maxim a crescut de la 50 la 60, oferindu-vă încă 10 puncte de abilitate și perk pentru a vă îmbunătăți personajul. Apar și arme și upgrade-uri noi, precum și ceva numit Relic Tree, unde puteți face upgrade-uri personajului prin terminalele Militech.
Performanță în Diverse Scenarii:
1. Rezoluție 2K:
- Setări Ultra: Cu toate setările la ultra și ray tracing activat, RTX 4070 Super menține o medie de 60-80 FPS. Jocul rulează fluid, chiar și în cele mai aglomerate zone din Night City
- DLSS Activat: Activarea DLSS 3.5 pe setarea "Quality" îmbunătățește framerate-ul fără a compromite claritatea imaginii. Performanța se stabilizează la aproximativ 80 FPS, permițând o experiență vizuală de înaltă calitate.
2. Rezoluție 4K:
- Setări Ultra cu DLSS: La 4K, activarea DLSS este esențială pentru a menține un framerate fluid. Cu DLSS pe "Quality", RTX 4070 Super atinge 40-60 FPS, oferind o grafică încă arătoasa și o experiență de joc satisfăcătoare.
- Ray Tracing Activat: Ray tracing-ul adaugă realism scenelor prin reflexii și umbre precise. Chiar și cu aceste setări grafice avansate, DLSS ajută la menținerea unei performanțe ridicate.
Având în vedere că DLSS și ray tracing continuă să evolueze, RTX 4070 Super este pregătit pentru viitoarele actualizări ale jocului și alte titluri care vor folosi aceste tehnologii avansate.
2. Control
Control, dezvoltat de Remedy Entertainment, este unul dintre primele jocuri care au implementat pe larg tehnologiile de ray tracing și DLSS, demonstrând impactul semnificativ al acestor tehnologii asupra graficii și performanței în jocuri.
Ray tracing-ul în Control este utilizat pentru a îmbunătăți realismul vizual prin simularea realistă a luminii și a umbrelor. Iată câteva detalii despre implementarea ray tracing-ului:
- Reflexii Ray-Traced: Reflexiile sunt foarte detaliate, reflectând fidel mediul înconjurător și contribuind la atmosfera realistă și imersivă a jocului.
- Umbre Ray-Traced: Umbrele sunt mai precise și detaliate, oferind un grad mai mare de profunzime și realism scenelor.
- Iluminare Globală: Ray tracing-ul este folosit pentru iluminare globală, făcând ca lumina să se reflecte natural în medii, aducând o îmbunătățire semnificativă a calității vizuale.
DLSS în Control
În Control, DLSS are un impact semnificativ:
- Îmbunătățirea Performanței: DLSS permite jocului să ruleze la rate de cadre mai mari fără a compromite calitatea vizuală. Acest lucru este esențial, mai ales când ray tracing-ul este activat, deoarece tehnologia poate fi foarte solicitantă pentru GPU.
- Calitatea Imaginii: DLSS utilizează rețele neurale pentru a scala imagini de rezoluție mai mică la o rezoluție mai mare, păstrând detaliile și claritatea. Acest proces oferă o calitate a imaginii aproape identică cu cea nativă, dar cu un impact mult mai mic asupra performanței.
Impactul asupra Experienței de Joc:
- Atmosfera și Imersiunea: Combinarea ray tracing-ului și DLSS face ca jocul Control să fie unul dintre cele mai vizual impresionante jocuri disponibile, creând o atmosferă profund imersivă prin utilizarea realistă a luminii și a umbrelor.
- Performanță Fluidă: Cu DLSS activat, jucătorii se bucură de o experiență de joc fluidă, chiar și la setări grafice înalte, făcând posibilă activarea ray tracing-ului fără sacrificii majore în ceea ce privește performanța.
Control vine de la Remedy, creatorii Max Payne, pe care l--am jucat şi pe PS4 şi pe PC. Nu e un joc classic horror, e ceva care îţi intră pe sub piele, e ceva mai subtil şi mult mai artsy. Aventura supranaturală se anunţă un mare killer de resurse, asta pentru că personajul principal are puterea de a mişca şi arunca obiecte cu un soi de forţă a la Star Wars. Acest shooter third person supranatural are un aer (şi o protagonistă) în stilul serialului Frange, dar când ajungem în subsolurile infestate ale clădirii pseudo-FBI (FBC de fapt) deja o dăm în Silent Hill. Jesse Faden trebuie să exploreze o lume în care Hideo Kojima s-ar simţi ca acasă.
Jocul foloseşte engine-ul Northlight, pus la treabă de Quantum Break, iar jocul în sine e un soi de Quantum Break 2.0. Rezultatul e crisp, super realist şi cu efecte de ray tracing gârlă. Suntem într-o clădire de sticlă şi oţel, un zgârie nori, cu podele lucioase şi multe ferestre. Avem efecte ray traced, care amplifică umbrele, reflexiile şi iluminarea.
Uriaşele holuri întunecate sunt iluminate fantomatic cu un luciu roşu ray traced extras ca din mintea lui David Lynch. Eu şi acum bănuiesc că omul de serviciu din joc e de fapt David Lynch apropo. Lumina este colorată de obiecte şi difuzată natural, iar dacă priveşti atent poţi distinge că suprafeţele transparente şi opace reflectă fiecare lumină în timp real aşa cum o fac în realitate.
Luptele, aşa haotice şi stresante cum sunt ele sunt amplificate cu efecte ale marmurii fracturate, ale lemnului mobile şi abundenței de obiecte destructibile. Puteţi activa şi Ray Traced Indirect Diffuse Lighting, ceea ce înseamnă că razele sunt trasate, iar dacă o rază de lumină loveşte o sursă de lumină sau o suprafaţă, elementele din jur vor fi iluminate natural. Iar dacă porţiunea de contact cu raza e colorată, culoarea va fi difuzată în jur.
3. Alan Wake 2
Alan Wake 2 continuă povestea scriitorului de succes Alan Wake, care a dispărut în circumstanțe misterioase în urmă cu mai mulți ani. Jocul se desfășoară într-o atmosferă întunecată și misterioasă, combinând elemente de thriller psihologic și horror supranatural. După evenimentele din primul joc, Alan Wake este prins într-o dimensiune alternativă numită "Dark Place", o lume întunecată și distorsionată. În această dimensiune, realitatea este modelată de creativitatea și fricile sale, Alan încercând să găsească o cale de evadare și să se întoarcă în lumea reală.
Alan Wake 2 utilizează ray tracing pentru iluminare indirectă, oferind o experiență vizuală îmbunătățită. Totuși, implementarea curentă a path tracing-ului poate aduce probleme de umbrire, unde unele obiecte par lipite de sol fără umbre corespunzătoare, afectând realismul.
Grafica este remarcabilă în titlul Remedy, cu atenție deosebită la detalii. Alan Wake 2 beneficiază semnificativ de la DLSS 3.5, mai ales în scenarii de ray tracing și path tracing. DLSS 3.5 Frame Generation ajută la creșterea framerate-ului, esențial pentru menținerea unui gameplay fluid, mai ales la rezoluții înalte precum 4K.
DLSS 3.5 permite jocului să ruleze la rate de cadre mai ridicate, chiar și în cele mai intense scenarii grafice, oferind o experiență mai receptivă. Ray Reconstruction îmbunătățește calitatea vizuală a ray tracing-ului, făcând iluminarea și umbrele mai realiste. Lumina se reflectă natural pe suprafețe, oferind o iluminare mai realistă a mediilor: hoteluri şi păduri din şi de lângă Bright Falls.
Străzi ploioase cu luminile oraşului care se reflectă în băltoace provocate de ploaie, , firme luminoase fantomatice în zare, lumina ce răzbate de la lanterne în pădure. Pe acest RTX 4070 Super te duci spre 99 FPS pe Full HD sau 74 FPS pe 2K, deci nu stăm rău deloc. Suntem cu vreo 15 FPS sub un RTX 4080.
4. Metro Exodus Enhanced Edition
Metro Exodus Enhanced Edition continuă saga din universul Metro, creat de Dmitry Glukhovsky, plasându-te în pielea lui Artyom. Povestea se desfășoară în anul 2035, la doi ani după evenimentele din Metro: Last Light, într-o lume devastată de un război nuclear. Artyom, un soldat din Metro, este convins că supraviețuitori ai apocalipsei nucleare există dincolo de ruinele Moscovei. În căutarea unui semnal radio care să-i confirme teoria, el părăsește adesea siguranța metroului pentru a explora suprafața radioactivă.
Descoperirea unui tren funcțional, Aurora, oferă un mijloc de evadare din Moscova. Artyom, împreună cu soția sa Anna și alți membri ai Spartan Order, pornesc într-o călătorie spre est, în speranța de a găsi un loc mai sigur și necontaminat de radiații.
Implementarea ray tracing-ului în Metro Exodus Enhanced Edition este una dintre marile realizări ale jocului, aducând îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește realismul. Tot ceea ce am citit în cărţile lui Dmitry a prins viaţă pe monitorul meu.
Jocul utilizează ray tracing pentru multiple efecte de iluminare:
- Iluminare Globală: Tehnica simulează modul în care lumina se reflectă de pe suprafețe în lumea jocului, creând medii de iluminare dinamice și realiste. Sistemul complet de iluminare globală ray-traced oferă o iluminare mai precisă comparativ cu metodele tradiționale.
- Suprafețe Emisive: Sursele de lumină precum lămpile, focurile și alte materiale emisive sunt gestionate prin ray tracing, permițându-le să interacționeze realist cu mediul.
- Ocluzie Ambientală: Ocluzia ambientală ray-traced îmbunătățește adâncimea și realismul umbrelor, în special în medii complexe unde lumina este parțial blocată de obiecte.
Răsăritul de deasupra unei taigale îngheţate e fabulos aici, în modul în care sclipesc razele pe arma ta. Vedem şi treceri de la umbra canalelor subterane la lumina exterioară, cu toate umbrele şi reflexiile realiste. Şi evoluţia prin zonele acoperite de zăpadă a devenit mai imersiva mulţumită tehnologiilor NVIDIA RTX. Nu mai zic când muream de frica având o brichetă într-o mână şi un SMG în cealaltă, în subteranele ruseşti.
Bonus: Rainbow Six Siege
Rainbow Six Siege, dezvoltat de Ubisoft, este un joc popular de tactică și shooter, care a adoptat tehnologii avansate precum DLSS (Deep Learning Super Sampling) și ray tracing pentru a îmbunătăți calitatea grafică și performanța jocului. În Rainbow Six Siege, ray tracing-ul este implementat pentru a îmbunătăți următoarele aspecte:
- Reflexii Realiste: Reflexiile sunt mai detaliate și precise, ceea ce adaugă un nivel suplimentar de realism mediului de joc. Acest lucru este deosebit de evident în suprafețele lucioase și în scenarii cu multă lumină ambientală.
- Umbre Precise: Umbrele ray-traced sunt mai precise și naturale, contribuind la o atmosferă mai imersivă în timpul jocului. Umbrele dinamice ajută, de asemenea, jucătorii să-și dea seama mai ușor de poziționarea inamicilor. Aşa obţii un kill sau două în plus.
DLSS, în cazul de față pe RTX 4070 Super, DLSS 3.5 asigură că jocul rămâne fluid chiar și cu ray tracing activat, oferind jucătorilor un avantaj competitiv prin menținerea unui framerate ridicat. Avem şi setări Reflex în Rainbow Six Siege. Reflex poate fi activat în meniul de setări grafice al jocului, cu opțiunile “Off”, “On”, și “On+Boost”.
Reflex poate reduce latența sistemului de la 40 ms la 20 ms, crucială în situațiile tactice unde fiecare mișcare contează. Tot Reflex îmbunătățește timpul de reacție, permițând jucătorilor să execute strategii precise și să răspundă rapid la amenințări.
Exemple concrete:
- Un jucător detectează mișcarea inamicului și deschide focul instantaneu. Reflex permite un răspuns rapid și precis, asigurând eliminarea adversarului înainte ca acesta să riposteze.
- Pentru a beneficia pe deplin de NVIDIA Reflex, jucătorii trebuie să aibă un GPU compatibil (seria RTX 20 sau mai nou) și un monitor cu suport pentru tehnologia Reflex Latency Analyzer, care permite monitorizarea precisă a latenței sistemului.
Concluzie
NVIDIA GeForce RTX 4070 Super se remarcă drept o placă grafică midrange puternică, un GPU puternic și eficient, oferind performanțe excelente atât în jocuri, cât și în sarcini de creație de conținut. Caracteristicile sale avansate, cum ar fi suportul îmbunătățit pentru ray tracing (Ray Reconstruction mai nou) și DLSS 3.5, combinate cu prețul competitiv, îl fac un concurent puternic în segmentul său. Personal venind de la RTX 4080 nu m-am simţit vitregit în experienţa de zi cu zi la niciun capitol. Poate doar să fi consumat mai puţin curent :)
RTX 4070 Super oferă o îmbunătățire notabilă față de predecesorul său, cu o creștere semnificativă a numărului de nuclee și îmbunătățiri ușoare ale frecvențelor și eficienței energetice. GIGABYTE AORUS RTX 4070 Super se remarcă printr-un design robust și estetic. Placa grafică dispune de un sistem de răcire cu trei ventilatoare, iluminare RGB personalizabilă și un backplate solid, oferind atât o răcire eficientă cât și un aspect vizual plăcut. Materialele de înaltă calitate asigură durabilitate și o senzație premium.
Sistemul de răcire cu trei ventilatoare al GIGABYTE, combinat cu tehnologia Windforce, mențin placa rece chiar și în sarcini intense. Ventilatoarele funcționează silențios, asigurând o experiență de joc neperturbată de zgomotul ventilatoarelor. Eficiența sistemului de răcire permite, de asemenea, menținerea stabilității la viteze de ceas mai ridicate, ceea ce contribuie la o performanță generală mai bună. În plus, varianta GIGABYTE AORUS oferă un potențial măricel de overclocking.