Samsung Galaxy S21 Ultra a fost cel mai bine dotat telefon din 2021 la capitolul foto, de altfel şi singurul cu zoom optic 10X şi unul dintre puţinele cu zoom digital 100X, dacă nu din nou... singurul. Puţini l-au concurat la captura nocturnă şi la filmarea selfie. Misiunea lui Samsung Galaxy S22 Ultra pare deci foarte grea în a îşi depăşi predecesorul, mai ales că pe hârtie pare a oferi același hardware foto.
Video-review Samsung Galaxy S22 Ultra, secțiunea Cameră
Avem parte de o cameră frontală de 40 MP, cu filmare 4K la 60 FPS şi PDAF. În spate se afla acum 4 camere integrate discret, cu lentile ieşind direct din spate, fără modul tip "insulă". Cea principală este una de 108 MP, care combină 9 pixeli în 1 şi vine cu telemetru laser şi stabilizare optică. Are acelaşi senzor ca anul trecut, un ISOCELL HM3, care scoate poze de 12 MP.
I se alătură o cameră telephoto de 10 megapixeli, cu zoom optic 3X şi deschidere F/2.4, plus stabilizare optică la rândul său. Avem şi o cameră telephoto de 10 MP cu zoom optic 10X, cea periscopică, tot cu stabilizare optică. A patra cameră este cea de 12 MP ultrawide, care facilitează captura Super Steady şi aduce şi autofocalizare şi captura la 120 de grade. Samsung împinge în față conceptul de "Nightography" aici, o captură nocturnă cum nu s-a mai văzut.
Avem Night Portrait mai reuşit, filmări nocturne mai reuşite şi TOATE cele 4 camere din spate produc rezultate mai bune noaptea decât predecesorii lor. Telefonul e capabil acum să realizeze fotografii Portrait şi pentru animalele de companie şi să distingă într-un Bokeh până la nivelul unui fir de păr separat de fundal. Camera poate urmări până la 10 persoane într-o captură video şi să le ţină în cadru pe toate, cu o încadrare şi focalizare de top.
Rămâne în vigoare funcţia Zoom Lock, care se activează mai rapid acum la zoom peste 30X şi fixează mai bine o imagine care ar fi altfel mişcată de mâini tremurânde. Poţi face fotografii de 33 MP în vreme ce filmezi 8K 24 FPS şi avem în continuare moduri că Single Take, Pro Photo şi Video, Portrait Video, Director's View (alternezi între toate camerele în vreme ce filmezi). Iar camera selfie păstrează toată acea sumedenie de opţiuni din zona Portrait/Studio, cu fundal alb negru, fundal care preia o culoare a hainei tale şi tot soiul de moduri de blurare a fundalului.
Să trecem şi la galeria foto, realizată într-o zi cu soare filtrat de nori deschişi la culoare, în parcul Alexandru Ioan Cuza din Bucureşti. Începem cu un test de zoom de pe podul deasupra lacului, care ne confirmă din nou că Samsung e campioana la capitolul zoom. Pot distinge câte litere are cuvântul scrijelit pe o bancă la multe zeci de metri distanţă de mine. Apoi avem încă un test de zoom pe acel bloc turn de la Baba Novac. Captura de la 30X e cât se poate de clară, iar la 100X văd şi obiectele violet şi verzi pe care le are o persoană pe balcon. Zoom Lock e mai rapid decât pe S21 Ultra.
Cum stăm cu selfie-urile? Samsung e as la capitolul ăsta de la Galaxy S10 încoace şi lucrurile nu s-au schimbat. Textura pielii este excelentă, distingi zonele arse de soare, cearcănele, ridurile de expresie, cicatrici de bună purtare din copilărie. Ochii sunt expresivi, lucioşi vii, porii sunt vizibili perfect. Portrait m-a decupat perfect faţă de fundal şi îmi plac toate efectele asociate lui. Nu văd rate-uri de focalizare sau fire de păr scăpate aiurea, dar mai scapă cât o bucată din fundal lăsată clară cum e în poză cu fundal maron, nuanţa preluată de la geaca mea. Firele de păr de pe cap şi din barbă se văd cât se poate de clar şi sunt bine distinse la nivel de fir de păr.
Separare bună de planuri la Bokeh se face la acea statuie cu amfora în mână, doar ca şi acolo la captura cu maron apar inexactităţi. Atenţie şi la fularul meu, care în sfârşit e redat roşu şi nu roz, cum îl văd alte telefoane.
La fotografia cu camera ultrawide am remarcat că fotografiile rezultate sunt puţin mai întunecate, dar culorile lor arată excelent. Mă refer în special la maşinuţa de jucărie albastră. Nuanţele de roşu sunt încântătoare, ca şi cele de albastru şi mă gândesc aici mai ales la captura cu jucăria Donald Duck.
Camera principală se descurcă mai bine la prim planuri decât S20 Ultra şi S21 Ultra, care au suferit la acest capitol. Ea oferă şi o paletă foarte largă de culori, dar consider deja că acest senzor e surclasat de unii senzori de 50 MP Samsung GN şi unii senzori Sony de 50 MP. HDR este aplicat eficient, iar expunerea e ce trebuie mai mereu. Chiar şi cu soarele în fata capturile au fost mereu bine calibrate la balansul de alb, expunere, culori, claritate.
Cerul şi norii pufoşi sunt redaţi întocmai cum i-am perceput, cu toate protuberanțele lor şi nuanţe diferite în zona iluminată de soare şi cea mai puţin iluminată. Camera surprinde excelent şi texturile şi mă refer la nisip la acel loc de joacă îngrădit, dar şi la apa lacului, tulburată de rate. Spre final am mai făcut un test de zoom de la zona de promenadă spre acea statuie, pe al cărei spate am remarcat pentru prima dată un simbol albastru mâzgălit, ce nu se vedea cu ochiul liber.
Toate camerele au livrat pe măsură aşteptărilor, dar aş zice că saltul de la Galaxy S21 Ultra nu e uriaş. A fost un salt mai mare parcă de la S20 Ultra la S21 Ultra. Aminteşte de trecerea de la Note 10+ la Note 20 Ultra, când în afară de paleta mai largă de culori nu erau mari diferenţe.
În condiţii low light schimbăm oraşul, ne mutăm la Timişoara, unde Night Mode face cadre perfecte. Aici e despre Nightography, aici nu ai simple poze, ai realitatea îngheţată în timp, conservată în chihlimbar că fosilele de dinozaur. Captură de la Catenă este etalon şi chiar şi fără Night Mode camera face o treabă bună şi nu are un AI prea zelos. La ultrawide mă pot plânge că obiectele din lateral sunt deformate şi că luminile sunt puţin prea mari, dar nu e aşa grav ca în alţi ani.
Selfie-urile nocturne sunt expresive şi ca să înţelegeţi exact ce face Night Mode, vedeţi poza de mai jos. Aici vezi statuile din dreapta, dar nu distingi prea multe detalii. La cadrul următor vedem cutele făcute de straiele statuilor şi fiecare protuberanţă a unei sculpturi de pe columnă, ba chiar şi luciul metalic al stelei din vârf. Se văd detaliile fețelor statuilor care nu se zăreau în cadrul trecut.
Îmi place şi că aceste capturi de noapte sunt luminoase, dar nu la modul exagerat şi cerul e de o culoare naturală, nici smoala, nici un albastru ireal. Am dat zoom în pe nişte muşterii la o terasă şi am surprins luciul paharelor de pe masă şi lămpile mov redate OK, într-o situaţie dificilă pentru orice cameră. Chiar şi când felinarele sunt stinse pozele rămân satisfăcătoare. Camera ştie unde să lase mai multă lumină şi unde să păstreze o porţiune mai întunecată, dar încă vizibilă şi plăcută privirii. Şi captura cu copacul cu beculeţe e spectaculoasă, expresiva şi detaliată.
În afară de unele capturi ultrawide chiar nu ştiu ce să reproşez. Poate aici să zic că simţim un salt mai mare decât ziua de la S21 Ultra, deşi şi el era foarte bun noaptea.
Să vedem acum şi filmările! Imaginea e foarte "crisp", foarte clară şi curată, detaliată. Nu apare ghosting când panoramam şi îmi plac nuanţele de roşu şi albastru, că de obicei aş zice. Pe o zi cu nori mulţi pe cer aceste culori nu au fost afectate în vreun fel, nu sunt reci cum am văzut la alte telefoane pe vreme mohorâtă. Provocarea va fi ca în zilele însorite de 35+ grade să nu apară supraexpunerea.
Filmarea selfie e de nota 10/10 de la Galaxy S10 încoace şi an de an recomandăm seria Galaxy S vloggerilor. Ce pot să mai zic şi la S22 Ultra e că el continuă pe aceeaşi linie. Vocea se aude perfect, clar, cu destul bas şi stabilizarea e perfectă la filmarea selfie. Nu am tenul prea alb, ce e în spatele meu e vag blurat, dar încă vizibil şi uşor de distins la nivel de detalii. Trăsăturile faciale şi micro expresiile faciale se văd superb, accentuând emoţiile, de aceea invoc vlogging-ul.
Filmarea 8K are nişte culori prea bombastice pentru gustul meu şi o cantitate uriaşă de detalii. Simt totuşi frame rate-ul mai redus dacă privesc cu atenţie (24 FPS).
Am făcut şi vreo 2-3 filmări centrând camera pe difuzoarele puse pe stâlpi în parc, pentru a vă arăta cum funcţionează Audio Zoom. Fiecare treaptă de zoom video aduce şi o creştere a clarităţii şi volumului melodiei redate de acele speakere.
Stabilizarea la filmarea 4K nu e rea deloc şi am făcut de fapt o serie de teste de stabilizare. Cea de la fântâna este în 4K 30 FPS şi este excelentă la claritate, detalii, imaginea nu tremura, nu pierde focalizarea, nu are flicker. Apoi vine Full HD cu Super Steady, pe camera principală şi pe cea ultrawide. Aici dispare orice hurducătură provocată de paşii mei, orice joc-dreapta stânga provocat de mersul utilizatorului.
Dacă nu ai probleme cu nivelul de zgomot mai crescut decât la 4K nu ai obiecţii la acest tip de stabilizare, e pur şi simplu perfect.
Am încercat şi filmări Portrait, cu fiecare generaţie de telefon dând mai puţine chix-uri la a detecta fața şi a o separa de cadru faţă de generaţia trecută. Nu ar strica totuşi nişte fitlre/opţiuni în plus, sunt cam la fel de 2 ani. Am coborât şi scări filmând cu acest telefon, fără mod Steady şi văzut că nu apare nici o vibraţie, trepidaţie a imaginii şi imaginea rămâne cât se poate de clară.
Fiecare pas se aude clar, apropo de microfoane, pescăruşii, ambianța sunt bine redate.
Am făcut şi clasicul test de focalizare pe ghinda metalică, dar parcă nu mai e aşa impresionant că altă dată şi mă refer la viteza de focalizare aici. Am fost nevoit să îl refac ca să mă conving şi mă intrigă treaba asta, deoarece pe vremea lui Galaxy S7, S8, S9, S10 Samsung nu avea rival. Nici pe generaţiile S20 nu sta rău, dar senzorii de 108 MP sunt ceva mai lenţi parcă la schimbarea de focus şi mai slabi la focalizarea de aproape.
Era să uit să vă spun şi că nu sunt chiar impresionat de zoom la video, faţă de cel de la foto. Încă de la 3X văd zgomot în jurul pescăruşului de pod de exemplu. Am şi o filmare superbă cu lacul şi cu ratele în 8K spre final şi aici se cunoaşte că soarele era spre apus şi culorile sunt o idee mai reci. În mare filmarea e cam 90% ca la S21 Ultra, doar că parcă mai bine stabilizată şi cumva filmarea selfie e şi mai bună, deşi părea greu să facă Samsung asta, fiind deja în vârf.
Noaptea văd ghosting la panoramare şi o stabilizare eficientă la filmarea în mers. Imaginea e cam zgomotoasă la distanţă şi pe lateral, dar nuanţele de galben sunt cele reale. A se remarca treptele de zoom şi faptul că găsim claritatea doar la anumite trepte, iar între ele apare aspectul "noroios", gri. Sunt şi ceva reflexii rebele, dar nimic grav. Sursele de lumină sunt păstrate la dimensiuni rezonabile, nu sunt "umflate".
Nu aş putea spune că e un upgrade uriaş de la S21 Ultra la filmare nocturnă.