vivo a adus în Europa primele telefoane de top cu stabilizare gimbal. Totuși, în 2023 vivo X90 Pro a trecut la un sistem de stabilizare OIS, la fel ca alte flagship-uri și camera-phone-uri de pe piață. Bifăm upgrade-uri, dar și un downgrade la nivel de zoom față de predecesor. Vorbim despre un flagship aflat la a treia generație în Europa, rezultat din parteneriatul vivo - ZEISS care datează din 2020.
Video-review vivo X90 Pro, secțiunea Cameră
În față primim o cameră de 32 MP pentru selfie, cu deschidere F/.2.5, capabilă de filmare Full HD la 30 sau 60 FPS și fotografii HDR. În spate descoperim o cameră „vedetă” de 50.3 MP, cu senzor de imagine Sony IMX989 de „1 inch”. Între ghilimele întrucât, deși sună bine pe hârtie, senzorul nu măsoară chiar 1 inch, 2.5 cm ca dimensiune. E vorba despre dimensiunea fizică a senzorului, care poate captura mai multă lumină, dar mai degrabă are aproximativ 1.66 cm.
L-am mai văzut pe Xiaomi 12S Ultra și pe Xiaomi 13 Pro. Vine cu deschidere F/1.8, Dual Pixel PDAF, telemetru laser și stabilizare optică (OIS). Tot aici se află o cameră telephoto de 50 MP cu deschidere F/1.6, autofocus și OIS. E gândită drept cameră potret întrucât ea oferă zoom optic 2X (predecesorul oferea zoom optic 5X).
Cea de-a treia cameră este una de 12 MP ultrawide, cu autofocalizare și unghi de captură de 108 grade. Găsim și un bliț dual-LED, dual-tone aici. ZEISS vine cu peliculă Zeiss T Star pentru lentile, astfel încât fotografiile ar trebui să scape de ghosting, artefacte și efecte nedorite. Avem filmare până la 8K și 24 FPS. Zeiss aduce aici și filtre clasice pentru lentilele sale precum Biotar, Distagon, Planar, Sonnar.
Nu uităm de cipsetul de nouă generație, vivo V2, integrat aici. El se ocupă în principal de procesarea fotografiilor, dar și de performanță și optimizarea eficienței energetice. El suplimentează puternicul CPU MediaTek Dimensity 9200. O funcție importantă oferită de acest sistem de imagine este Zero-Shutter-Lag Motion Snapshot. Practic, odată ce apeși pe butonul de shutter, fotografia se realizează instant, iar prin intermediul algoritmilor AI și a CPU-ului vivo V2, fotografia este optimizată, iar terminalul surprinde și subiecte aflate în mișcare, chiar dacă luminozitatea e scăzută.
Avem și o mulțime de moduri foto-video speciale în aplicația Cameră: Ultra HD Document, Long Exposure, Zeiss Landscape / Architecture, Double Exposure, AI Group Portrait, Panorama, Time Lapse, Astro, AR Stickers, Live Photo, High Resolution, Slow Mo, Super Moon, Food, Dual View, Pro (captură RAW sau Super RAW). La video primim opțiuni de stabilizare precum OFF, Horizontal Line, Ultra și Standard. Avem și un mod numit ZEISS Cine-flare Portrait, care simulează efectul de reflexie întâlnit în filme.
Captură foto ziua
Ajungem la captura foto și avem o galerie amplă, realizată în 3 orașe diferite: Ploiești, București și Timișoara. Am surprins momentul în care iarna începea să își iasă din drept, pe străzi încă se vedeau urme de zăpadă în Ploiești. Nu am prins o zi tocmai călduroasă, însă condițiile de iluminare au fost bune. Avem culori bine calibrate, de multe ori am perceput cu ochiul liber fix ceea ce smartphone-ul a capturat în poze. Nu văd suprasaturare sau supraexpunere atunci când realizăm fotografii cu modul standard.
Pe statuia lui Caragiale am încercat filtrele clasice oferite de Zeiss, folosind camera Telephoto pentru portrete. Obținem fotografii plăcute vizual, pline de detalii, cu bokeh bine delimitat, dar ușor ireale. Printre aceste capturi observăm în acțiune și funcția Cine-flare Portrait, în colțul din stânga fiind afișat un efect artistic care pune în valoare reflexia într-un mod natural. Atenția, e vorba deci despre un feature care poate fi activat sau dezactivat, nu despre lens-flare.
Dacă folosim modul standard pentru fotografie, obținem culori naturale și plăcute, detaliate. Zoom-ul optic e excelent până la 2X, dar apoi ne ajutăm de zoom digital (până la 30X). E mulțumitor până la 10-15X, dar la 30X avem imagini cu mult zgomot și nu putem distinge text. E posibil să capturezi logo-uri sau obiecte aflate la îndepărtare și să le recunoști doar.
Avem și capturi macro realizate în părculețul din Timișoara, iar aici vedem mai clar că modul în care sunt redate culorile și detaliile este unul corect. Îmi place fotografia cu acel mosor de culoare albastră, plin de detalii, cu un bokeh corect aplicat în spatele său. Sunt și acele discuri colorate din parc ale căror detalii ies în evidență. Observăm fiecare crăpătură și imperfecțiune din lemn, aproape ca și cum le-ai vedea cu ochiul liber.
În București am fotografiat străzi, clădiri, oameni mergând pe stradă, avem câteva prim-planuri reușite. Observ însă o discrepanță ușoară între fotografiile ultrawide și cele realizate cu camera principală. Cele ultrawide au prins o tentă gălbuie, chiar roșiatică în unele cazuri, culorile nefiind tocmai naturale.
Observ însă că acest efect nu apare mereu. Pare a fi vorba despre o procesare AI nereușită în unele cazuri. În câteva poze avem cerul redat incorect, iar în altele terenul și vegetația au parte de un contrast crescut, dar clar nu ajungem la nuanțe radioactive.
Avem și câteva capturi cu crengile copacilor abia înfrunziți, cu bokeh aplicat neuniform. E un scenariu destul de dificil însă, crengile sunt dese și subțiri, se află la diferite distanțe, sunt întradevăr greu de focalizat. Majoritatea fotografiilor cu camera principală sunt corect redate și bine calibrate din punct de vedere coloristic. Unele capturi dau senzația că sunt realizate cu un aparat foto profi, nu cu un telefon.
Selfie-urile arată fantastic. Camera stă bine la focalizare și detalii, redă expresivitate. Am dezactivat modul beauty și văd porii, părul și barba arată bine, iar fără mod bokeh se vede clar și ce e în spate. Nu e o discrepanță mare din punct de vedere al detaliilor nici în modul ultrawide. Cu soarele în față sau în lateral, putem surprinde și acel efect Cine-flare.
Fotografii nocturne
Avem fotografii de noapte din Ploiești și din Timișoara, realizate cu și fără Night Mode. Sunt surprins să văd detalii și culori redate binișor chiar dacă nu folosim modul nocturn, procesare totuși de cipsetul vivo V2 prezent aici. La capturile în care am folosit Night Mode observ nuanțe de culoare mai vii și uneori un cer mult prea bine iluminat. Clar nu face din noapte zi, dar uneori cerul capătă o tentă violet.
Claritatea fotografiilor e bună spre foarte bună, dar mă îngrijorează puțin acele halouri apărute în jurul surselor de lumină. Uneori AI-ul reușește să le neutralizeze, dar alte ori parcă le extinde, creând un efect de „Auroră Boreală”. Din fericire, nu apare prea des. Avem și capturi cu zoom și la fel ca în cazul fotografiilor realizate ziua, mulțumitoare sunt doar cele cu zoom maxim 10X.
Pavelele din Timișoara arată bine și detaliile clădirilor sunt redate optim, chiar dacă se află la o distanță considerabilă. Am și o fotografie cu lumini neon roșii, violet și albastre bine focalizată. În depărtare văd și Irish Pub, intrarea din Winmarkt Center și câteva graffiti-uri ușor șterse. Fotografiile arată chiar bine și uneori nici nu îți dai seama dacă sunt sau nu realizate cu Night Mode.
În Timișoara avem și un close-up memorabil, cu acel șurub metalic pe care se disting detalii fine, cu bokeh bine aplicat în spate. La fotografia Catena, dacă dai zoom, poți observa detalii fine ale clădirii din care face parte.
Să vedem cum stăm la filmare.
Avem capturi OK, culori realiste, suficiente detalii. Eram curios cum se comportă vivo X90 Pro cu noul sistem de stabilizare OIS. Ei bine, avem 3 tipuri de stabilizare aici: Standard, Ultra Stabilisation și Horizontal Line Stabilisation. Dintre toate, pare că stabilizarea standard este mai naturală și mult mai bună decât celelalte.
Modul Ultra Stabilisation face ca filmarea să fie reactivă, să agațe, iar Horizontal Line mă face să mă simt ca într-un joc video de tip First Person Shooter, în care camera se mișcă în stânga și în dreapta după mișcările caracterului. Recunosc, nu sunt impresionat nici de stabilizarea standard, am văzut smartphone-uri midrange stablizând mai bine.
Am și o filmare 8K la 24 FPS. Aceasta e întradevăr detaliată, am capturat mașini circulând pe șosea, poți da stop și să vezi numerele de înmatriculare, să obți imagini cât de cât clare cu acestea, chiar să citești ce scrie pe acel afiș PSM. Totuși, acest mod nu beneficiază de stabilizare și... se simte, cu vârf și îndesat.
Am încercat modul cinematic în parc, la statuia lui I.L. Caragiale, iar cu acest mod activ avem parte de nuanțe bine definite, detalii și chiar cu soarele în față, nu apar reflexii deranjante.
Am testat și zoom-ul în față la Hotel Prahova și, după cum era de așteptat, avem ceva detalii la 10-15X. Dacă mergem spre zoom 20-30X, efectul de acuarelă se accentuează, apare noise-ul și nu înțelegi mare lucru din filmare. Am și un clip cu porumbei și în momentul în care am dat zoom, am auzit mai clar sunetul produs de aceștia.
Trece cu brio testul de autofocus, atât în 4K, cât și în Full HD, la acel hidrant de lângă strada Teatrului. Nu stăm rău nici la panoramare, test făcut tot la statuia lui Caragiale.
Am și două filmări selfie, una Full HD cu modul Natural Bokeh on și alta Full HD 60 FPS. Detaliile sunt acolo unde trebuie, chiar și cu soarele în spate, dar din nou, simt fiecare pas pe care îl fac. Dacă te miști mai „elegant”, mai ușor, posibil să nu debusolezi camera.
Captură video nocturnă:
Filmarea nocturnă e clară per total, dar există și zgomot în zonele mai întunecate. Mă așteptam să focalizeze mai bine acel cap de dragon din Timișoara, fiind o zonă destul de luminată. Undeva după jumătatea clipului, într-o încercare de zoom, filmarea este distorsionată preț de câteva milisecunde.
Am și filmări realizate în Ploiești, în parcul Mihai Viteazul și prin zona centrală. Cea din pasajul subteran, dintre Palatul Culturii și Winmarkt, e bine stabilizată, la fel și cea de lângă Palatul Administrativ. Sunt totuși câteva sigle cu lumini mult prea amplificate care strică calitatea filmării, iar halourile surselor de iluminare stradală sunt vizibile.
Din păcate, vivo a renunțat la un sistem de stabilizare perfect funcțional, chiar impresionant, bazat pe un gimbal pe 5 axe. Din câte îmi amintesc, vivo X60 Pro și X80 Pro stăteau mult mai bine la acest capitol. Noul model livrează rezultate bune spre foarte bune când vine vorba de fotografie, dar trecerea spre un sistem de stabilizare cu OIS nu a fost o idee strălucită.
Disponibilitate
Prețuri actualizate