La ce să fim atenți atunci când cumpărăm produse de pe Amazon? Un nou scam apare la orizont

29.417 ori
<b>La ce să fim atenți atunci când cumpărăm produse de pe Amazon? Un nou scam apare la orizont</b>Duminică seara am întâmpinat o situație neplăcută / frustrantă, atât pentru mine, cât și pentru cititori. Am dat de un Galaxy S24 Ultra la un preț prea bun ca să fie adevărat pe Amazon DE. Oferta s-a dovedit a fi falsă, dar în spatele său se află

Duminică seara am întâmpinat o situație neplăcută / frustrantă, atât pentru mine, cât și pentru cititori. Am dat de un Galaxy S24 Ultra la un preț prea bun ca să fie adevărat pe Amazon Germania. Oferta s-a dovedit a fi falsă, dar în spatele său se află o înșelăciune pe care aș vrea să o detaliez în articolul de față. Țin însă să-mi cer scuze de la voi, cititorii noștri, cei care au văzut oferta și poate au comandat produsul, deși m-am grăbit să actualizez articolul cât mai rapid. Din fericire Amazon s-a autosesizat, iar banii au fost returnați în urma comenzilor anulate. Îi mulțumesc pe această cale și lui Răzvan, unul dintre cititorii noștri care ne-a ținut informați legat de acest aspect.

Iată despre ce e vorba și la ce ar trebui să fim atenți atunci când comandăm produse de la un magazin online tip marketplace.

Scam-ul explicat pe scurt

Cercetând pe Reddit am dat de un thread dedicat scam-urilor / înșelăciunilor, care cred că explică complet situația pe care am întâmpinat-o. Pare că e vorba despre un scam destul de nou, prin care partenerii Amazon, vânzătorii third-party, au reușit să păcălească chiar compania, ci nu neapărat cumpărătorii. 

Magazinul partener listează timp de 1, 2 sau 3 luni produse și le livrează, strângând recenzii pozitive și impresii bune de la cumpărători. Nu e clar dacă vorbim despre un cont al comerciantului spart sau despre un plan bine pus la punct încă de la început. Totuși, la un moment dat, comerciantul începe să listeze zeci de produse la prețuri scăzute (în general electronice și electrocasnice). 

Clienții ce au salvat o alertă de preț pentru anumite produse din lista de favorite sunt notificați instant, iar o parte din comenzi vin și de la utilizatori ce află despre „oferte” din alte surse (rețele de socializare, grupuri, site-uri). Plătești evident comanda și completezi datele de livrare. Până acum nimic nu pare neobișnuit.

În continuare fie primești un produs neconform, fie nu primești nimic, deși comerciantul bifează drept „livrat” produsul comandat. În trecut Amazon vira banii în contul comerciantului și nu verifica atent comenzile efectuate. De asemenea, cei ce comandau produse puteau face contestații doar după livrarea acestora, livrare ce putea să dureze 15, 20 sau 30 de zile. Aparent, acum, lucrurile stau diferit, Amazon Germania anulând rapid comenzile și returnând banii păgubiților. 

Am mai aflat că în trecut Amazon returna integral suma clienților, chiar dacă acești „comercianți fantomă” dispăreau de pe platformă în urma unei „lovituri” de acest fel. 

La ce să fim atenți?

Aș zice că sugestiile legate de achiziții nu se rezumă neapărat la Amazon, ci la toate magazinele online de tip marketplace. E adevărat că suntem acoperiți drept cumpărători în astfel de cazuri, dar cu siguranță e frustrant să îți blochezi banii (chiar și pentru o perioadă scurtă de timp) în urma unei astfel de comenzi. Ca exemplu o să dau chiar acel Galaxy S24 Ultra, întrucât am screenshot-uri de după pățanie. 

În momentul în care vezi un astfel de produs la preț „promoțional”, foarte important ar fi să verifici de cine este vândut și de cine este livrat. Nu putem pune toți comercianții „la zid” însă, întrucât un număr infim sunt acolo pentru astfel de înșelăciuni. Dând click pe denumirea comerciantului putem verifica recenzii, însă e important să le punem și pe acestea sub semnul întrebării, întrucât pot proveni de la clienți ce au primit fix ceea ce au comandat în trecut.

Verificând produsele listate de către comerciant ne putem da seama dacă e vorba despre înșelăciunea descrisă mai sus. Dacă toate produsele listate recent au prețuri mici, deja ne poate ridica un semn de întrebare. Un utilizator Reddit spune chiar că aceste listări sunt automatizate, persoana din spatele comerciantului reușind să adauge pe site un număr mare de produse într-un timp scurt. Multe dintre articole au o singură poză, iar descrierea este succintă. 

Scammerii se pot folosi și de campanii promoționale recente. De exemplu, eu am crezut că Galaxy S24 Ultra va fi listat la un preț mai mic și de către alți retaileri curând, întrucât cu doar o zi în urmă era vândut în România pentru aproximativ 3700 lei.

Poți fi astfel „păcălit”, să îți setezi alerte de preț redus pe toate site-urile cunoscute, iar la o scădere majoră de preț să adaugi în coș fără să verifici atent listarea.

Concluzii

E nevoie de o cercetare atentă a listării înainte de a comanda. Nu strică să postezi pe anumite grupuri și comunități, acolo unde există cu siguranță utilizatori sceptici care vor „mirosi” rapid scam-ul. Sunt cititori care întreabă și cer informații privind retailerii chiar și pe grupul nostru de Facebook Mobilissimo atunci când o ofertă pare într-adevăr prea bună pentru a fi adevărată.

Aș zice că e destul de important să fim atenți la astfel de listări acum, mai ales că se apropie Black Friday, eveniment asociat cu cele mai mari reduceri din an.

Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citește mai mult×