Continuă îngrijorarea cu privire la repercusiunile utilizării de AI, iar de această dată e vorba despre mediul academic. Dacă acum o săptămână AI-urile "furau joburile" jurnaliştilor, acum studenţii folosesc AI-ul excesiv pentru a le realiza lucrările. Cifrele sunt îngrijorătoare şi vin din Marea Britanie.
Sally Brandon, profesor la Universitatea Deakin a detectat utilizarea de boţi în aproape o cincime din lucrările pe care le-a evaluat. Trişatul la teme e un lucru practicat de decenii deja. Se reciclează referate, se dă copy/paste şi în general e uşor să prinzi elevul şi studentul. Există chiar softuri care fac asta automat. Acum lucrurile se complică, deoarece AI-ul poate scrie o lucrare complet nouă şi originală, greu de depistat, dar nu ai ochiul format.
Din cele 54 de lucrări date pe vară evaluate de Sally Brandon, 10 aveau semne de "asistență din partea boților". E cel mai mare număr din ultimii 5 ani. ChatGPT a ridicat deja numeroase semne de întrebare în mediul universitar, fiind capabil să fenteze tool-urile de detectare a plagiatului. Ei bine Sally Brandon foloseşte un software care detectează ajutorul dat de boţi, inclusiv softuri care fac ca textul generat de AI să pară mai... "uman".
Printre cursurile vizate de plagiat cu boţi şi AI se numără unele de procedura criminală la drept. Sally aşteaptă acum o decizie din partea decanului pentru a vedea dacă e vorba despre o încălcare a regulilor de integritate academică sau nu. Profesoara respectivă a descoperit şi o limitare a lui ChatGPT: l-a rugat să scrie un text despre cazul de la Curtea Supremă din SUA cu privire la avort, cel din 2022.
Dataset-ul ChatGPT e antrenat până la final de 2021, înainte să apară decizia, deci bot-ul nu a putut să dezvolte pe această temă. Pe viitor am putea vedea fie profesorii devenind mai flexibili şi acceptând lucrări la care a contribuit şi AI-ul, fie softuri anti plagiat mai puternice, eventual conectate la boţii respectivi.