Ne aflăm într-un moment destul de prielnic pentru mobilitatea urbană, la nivel global existând mijloace de transport accesibile. Fie că vorbim de ride-sharing, bike-sharing, poate chiar boat-sharing, e mai simplu ca niciodată să te deplasezi prin marile orașe. Totuși, iată că apar și provocări noi pentru companiile ce oferă astfel de servicii.
De exemplu, Vélib, serviciul de bike-sharing din Paris, trece printr-o perioadă dificilă. Deși sistemul, cu peste 20.000 de biciclete mecanice și electrice, a fost cândva exemplul perfect de mobilitate urbană eficientă, acum e ținta unui val constant de furturi și abuzuri.
Mai exact, peste 600 de biciclete dispar săptămânal, adică peste 30 pe zi. Conform operatorului Agemob, în prezent lipsesc aproximativ 3.000 de biciclete, adică 15% din flotă. Problema pare să fie cauzată de utilizatori obișnuiți care tratează bicicletele ca pe niște „jucării de unică folosință”. Mulți au învățat cum să forțeze docurile de ancorare, să „împrumute” bicicletele pentru o tură scurtă, apoi le abandonează în locuri greu de recuperat: alei, râuri, ori pur și simplu dispar.
Și mai grav e că bicicletele nu sunt dotate cu GPS. Fiind concepute să stea în stații fixe, nu a fost văzut ca un cost justificat. Asta complică serios recuperarea celor furate. Blocarea automată se activează doar după 24 de ore, timp suficient pentru ca bicicleta să ajungă oriunde.
Situația afectează nu doar disponibilitatea bicicletelor, ci și încrederea utilizatorilor. În orele de vârf, multe stații sunt goale, iar cei care vor o alternativă rapidă la transportul în comun se trezesc că trebuie să caute zeci de minute după o bicicletă funcțională. Într-un oraș care a redus semnificativ traficul auto și a investit masiv în infrastructură pentru bicicliști, e o problemă serioasă.
Din punct de vedere financiar, înlocuirea bicicletelor furate sau vandalizate costă mult, iar bugetul pentru măsuri anti-furt e întins la maxim. Autoritățile recunosc că nu există soluții rapide. Unul dintre punctele forte ale sistemului a fost încă de la debut libertatea de acces. Totuși, iată că asta a devenit și vulnerabilitatea principală a sistemului.
Ce e de făcut?
Deși costisitoare, pare că singura soluție pentru reducerea daunelor cauzate e integrarea sistemelor GPS pe toate bicicletele din flotă. Recent am urmărit un clip foarte interesant, din SUA, în cadrul căruia YouTuber-ul Berm Peak a încercat să „hackuiască” o astfel de bicicletă echipată cu sisteme de protecție anti-furt. Vă las clipul mai jos.
Pare că unele orașe au găsit o soluție destul de bună, bicicletele având montate GPS pentru localizare, dar și locașuri SIM pentru blocarea funcțiilor electrice de la distanță. Totodată, pentru atenuarea costurilor și pentru un viitor „mai verde”, pentru că se tot insistă pe treaba asta de ceva timp, bicicletele ar trebui vândute după înlocuirea flotei. Și, la fel cum am văzut în clipul de mai sus, ar trebui să fie deblocate pentru utilizatorii care aleg să le cumpere second-hand, fiind evitată astfel poluarea electronică, întrucât discutăm despre vehicule electrice.
Acum, rămâne de văzut dacă Vélib, serviciul de bike-sharing din Paris, va reuși să treacă peste această situație dificilă și ce decizii va lua pentru remedierea situației.