Ştiam deja de ani buni că Uniunea Europeană s-a pus cu biciul pe giganţii tech, în special cei din SUA, pe care îi penaliza cu amenzi la fiecare mişcare greşită. E vorba despre Apple, Google, Microsoft, Amazon, care au primit amenzi pentru practici anti concurenţiale, încălcări de GDPR şi alte "bube". Acum Comisia Europeană a pus gând rău deepfake-urilor.
Un deepfake este un cuvânt compus din alte două sintagme, "deep learning" şi "fake". E vorba despre un procedeu prin care o imagine existenţa a unei persoane sau un video este înlocuit cu chipul altei persoane. Se creează astfel impresia că o persoană a spus şi a făcut chestii pe care nu le-a făcut. Aşa au apărut nenumărate clipuri cu Barack Obama sau Trump spunând lucruri controversate. A mai fost în România şi deepfake-ul XXX cu Delia, care s-a viralizat rapid şi i-a fost greu cântăreţei să convingă lumea că e fals.
Revenind totuşi la ştirea momentului, Reuters scrie că sunt planuri la Comisia Europeană de a publica un nou set de reguli chiar în această săptămână pentru a lupta cu fake news-urile prolifice în social media. Noul document pune accent şi pe content şi pe comportamentele care trebuie combătute de companii tech. Printre ele se număra deepfake-urile şi conturile false. Cu conturile false are o problemă şi Elon Musk, care ezită în achiziţia Twitter fix din cauza numărului mare de conturi false de pe această reţea de socializare.
Conform noilor reguli DSA, companiile care nu respectă regulile ar putea fi amendate cu până la 6% din profitul global. Folosind deepfake-urile se pot crea controverse politice, dar în acelaşi timp se poate da un boost industriei cinematografice. E deja legendar faptul că Robert De Niro a fost întinerit mai bine de un soft de deepfake de zeci de dolari decât fusese întinerit de Netflix în "The Irishman" cu zeci de milioane de dolari.