Chiar dacă ARM e teoretic supărată pe Qualcomm care nu îi mai foloseşte nucleele pe Snapdragon, asta nu înseamnă că nu duce mai departe evoluţia tehnologică. Nu de alta, dar tocmai a dezvăluit noile nuclee C1 CPU şi G1 de GPU, cu branding nou şi a renunţat la numele „Cortex”. Evident, abundă inovaţiile pe partea de gaming şi AI.
Aşadar adio Cortex, bun venit ARM C1 (pentru CPU) și G1 (pentru GPU)! Noile componente vor face parte dintr-un ecosistem nou numit ARM Lumex, gândit special pentru device-uri mobile. Rebrandingul include și o redenumire a segmentelor: “Cortex-X” devine “C1-Ultra”, “Cortex-A7xx” e acum “C1-Pro”, iar “Cortex-A5xx” se transformă în “C1-Nano”. În plus, apare o categorie nouă: “C1-Premium”, situată între Ultra și Pro, dedicată flagship-urilor accesibile.
Procesoarele ARM C1 sunt bazate pe noua arhitectură ARMv9.3 și includ o tehnologie numită SME2 (Scalable Matrix Extension 2), care accelerează sarcinile de AI, dar aduce și optimizări practice, cum ar fi un consum cu 10% mai mic pentru redarea de conținut HDR. C1-Ultra e campionul performanței brute, cu un salt de până la 25% față de modelul anterior (Cortex-X925) în task-uri single-thread. Pentru cei care urmăresc eficiența și costurile, C1-Premium oferă performanță solidă cu un footprint mai mic – e cu 35% mai compact decât Ultra, ceea ce îl face o alegere bună pentru telefoane performante dar nu de top.
C1-Pro vine ca un all-rounder pentru zona de mid-range și flagship-uri mai accesibile – în gaming aduce până la 16% performanță în plus, iar în consum media e cu 12% mai eficient energetic. În capătul opus al spectrului, C1-Nano e dedicat sarcinilor de fundal și eficienței maxime – până la 26% mai puțină energie consumată și o amprentă fizică redusă cu 2%. Toate aceste nuclee sunt coordonate de un modul nou, C1-DSU (DynamIQ Shared Unit), care optimizează partajarea cache-ului L3 și consumul energetic. În ansamblu, un cluster de procesoare C1 (cu până la 14 nuclee mixate după nevoie) oferă, în medie, cu 30% mai multă performanță și cu 12% mai puțin consum în scenarii reale de utilizare.
Pe partea de AI ARM susține că latența pentru recunoaștere vocală cu modele ca Whisper scade de 4,7 ori, iar performanța în modele de tip generativ (cum e Google Gemma 3 sau Stability AI pentru generare audio) crește semnificativ. Partea bună? Dezvoltatorii de aplicații nu trebuie să schimbe nimic – SME2 e deja suportat de tool-uri populare de la Google, Meta, Microsoft sau Alibaba.
Trecem acum la GPU. G1-Ultra este GPU-ul de vârf al noii generații Mali și vine cu un nou modul de ray tracing (RTUv2), care dublează performanța față de GPU-ul anterior (Immortalis-G925). Asta se traduce în jocuri cu ray tracing activat în frame rate-uri cu până la 40% mai mari. Și da, modulul ăsta nou poate intra în “sleep mode” atunci când nu e folosit, deci câștigi și la baterie. În afara ray tracing-ului, avem și o creștere de 20% în performanța generală de redare și 9% mai puțin consum de energie.
Pe partea de AI, G1-Ultra adaugă suport pentru GP16, un nou mod de procesare pentru rețele neuronale, cu un boost de 20% la inferență. Și, desigur, vine cu suport pentru ASR (Accuracy Super Resolution) – o tehnologie de upscaling temporal similară cu DLSS, deja integrată în Unreal Engine 5 și folosită inclusiv în Fortnite. G1-urile pot fi configurate cu până la 24 de nuclee de shading, deci dezvoltatorii de SoC-uri pot jongla cu puterea grafică în funcție de bugetul și categoria produsului.
Deocamdată, nu există smartphone-uri cu C1 și G1, dar ARM spune că ele vor apărea “foarte curând”.

.jpg)




.jpg)




.jpg)

