Ultima lună a fost marcată de fenomenul auto izolării, puternic resimţit în România, pentru a ne proteja de infecţia cu Covid-19. Evident această izolare a dus la un salt al utilizării Internetului, fie că e vorba despre munca de acasă sau divertisment. Cum s-au schimbat obiceiurile digitale ale românilor aflaţi mai jos, iar informaţiile au fost preluate dintr-o serie de întrebări puse de HotNews marilor operatori de la noi.
Aflăm că în contextul pandemiei actuale Internetul mobil a avut creşteri de peste 20% ca trafic, iar cel fix de peste 90%. S-au schimbat şi obiceiurile de comunicare ale consumatorilor, care vorbesc mai mult la telefon la prânz decât seara. Să vedem cum stăm cu fiecare operator in parte:
Vodafone
Aceştia ar fi înregistrat o creştere de trafic de Internet/date în reţeaua fixă (UPC) între 70-77%. Ora de vârf pentru vocea mobilă este la prânz, în jurul orei 12 şi nu seara că până acum. Datele mobile au avut o creştere cu aproximativ 20%, iar traficul alocat Netflix a săltat cu 40% în această perioadă, în vreme ce traficul pentru gaming-ul mobil a crescut cu 46%. Traficul de date în reţeaua fixă a crescut mai mult în mediu rural (75-80%) faţă de cel din mediul urban (65-70%).
Bucureştiul a avut o creștere de 53%, iar Botoşaniul de 90%. Aflăm şi că peste 80% din angajaţii Vodafone lucrează de acasă şi există un plan de Business Continuity.
Orange
Orange compară noile rezultate cu cele din luna februarie şi a înregistrat o creştere cu 23% a volumului de trafic pentru serviciile de voce mobilă. Vârful de trafic s-a mutat de la ora 19:00 la ora 11:00. Internetul mobil a crescut moderat, cu până la 10%. Orange a adus deja îmbunătăţiri reţelei pentru a rezista la traficul crescut, în special în zona de video streaming. Sunt instalate echipamente noi şi experţi monitorizează constant starea reţelei.
Telekom
Telekom a observat o schimbare a comportamentului clienţilor din a doua jumătate a lunii martie, când s-a început telemunca. Până acum traficul pe servicii de voce şi date era la punct maxim dimineaţa şi seara, dar acum este liniar. Pentru perioada următoare, Telekom se aşteaptă la o creştere a traficului broadband fix cu 50-60% şi a celui mobil cu 25-30%. Echipa de experţi a operatorului analizează studii de caz din alte țări pentru a fi gata în caz de eventuale probleme şi suprasolicitarea reţelei.
RCS&RDS
Cel mai mare furnizor de servicii fixe de Internet şi TV din România a înregistrat la rândul său creşteri ale consumului de Internet. Aflăm că a crescut consumul de date prin reţeaua de Internet în luna martie cu 30% faţă de februarie, iar vârful de trafic a fost seara. În reţeaua DigiMobil creşterea este mică şi e în trendul normal anual de creştere. Reţeaua Digi ar susţine surplusul de trafic fără probleme, având o reţea avansată de fibră optică disponibilă pentru majoritatea clienţilor.
Se pare că stăm bine pe partea de conectivitate în această perioadă şi vă reamintesc că la nivel european au fost temeri că infrastructura nu va rezista, de aceea servicii ca Amazon Prime, YouTube, Netflix au redus bitrate-ul şi lăţimea de bandă consumată pentru streaming.