În general finalul de an aduce vânzări impresionante de smartphone-uri, pe fondul perioadei sărbătorilor de iarnă. E perioada când Apple urcă pe primul loc şi domină topurile. Totuşi, se pare că trimestrul 4 din 2022 nu a mai fost aşa generos cu marii producători de telefoane.
Scăderea a fost mare, cea mai mare înregistrată vreodată, iar toate companiile din top 5 au avut minusuri faţă de anul anterior. Cifrele ne vin de la IDC, care susţine teoria scăderii record. Livrările globale de smartphone-uri au scăzut cu 18.3% în 2022 faţă de 2021, în trimestrul 4 ajungând la 300.3 milioane de unităţi livrate.
Întregul an 2022 a adus o scădere de 11% a livrărilor faţă de anul 2021. Anul trecut s-a încheiat cu 1.21 miliarde de unităţi livrate, cel mai mic total anual din 2023 încoace.
Motivele sunt lesne de înţeles: cererea scăzută a consumatorilor, incertitudine economică, inflația, războiul, lockdown-uri în China. Nabila Popal, director de research la IDC a declarat că nu a mai văzut niciodată în istorice livrări mai scăzute în trimestrul de sărbători faţă de cel anterior. La final de trimestru 4 Apple era pe locul întâi, cu 72.3 milioane de unităţi livrate, cota de piaţă de 24.1%, dar o scădere de 14.9% a livrărilor faţă de T4 2021.
Pe locul 2 era Samsung, cu 58.2 milioane de unităţi, o scădere de 15.6% faţă de T4 2021. Cea mai mare scădere a avut-o Xiaomi, care era pe locul 3, cu 33.2 milioane de unităţi, în descreştere cu 26.3% faţă de T4 2021. Pentru 2023 predicţiile arată o revenire şi un salt cu 2.8%.
Iată cum arată situaţia pe întregul an 2022, conform IDC:
- Samsung: 260.9 milioane de unităţi/ cota de piaţă 21.6%
- Apple: 226.4 milioane de unităţi/ cota de piaţă 18.8%
- Xiaomi: 153.1 milioane de unităţi/ cota de piaţă 12.7%
- OPPO: 103.3 milioane de unităţi/ cota de piaţă 8.6%
- vivo: 99 milioane de unităţi/ cota de piaţă 8.2%
- alţii: 362.7 milioane de unităţi/ cota de piaţă 30.1%
Şi OPPO şi vivo au scăzut cu peste 22% faţă de anul 2021, în vreme ce Apple şi Samsung au picat cu 4%.