Mărturisesc, m-am entuziasmat când am auzit că ray tracing-ul vine pe mobil. Debutul său a avut loc odată cu procesorul Exynos 2200 de la Samsung, care vin cu GPU Xclipse, cu tehnologie AMD şi ray tracing. Încă nu avem jocuri pe mobil care se profite de aşa ceva şi tocmai a sosit prima aplicaţie cu ray tracing. Vine de la OPPO.
Nu e vreun joc, ci e o aplicaţie de wallpaper-uri 3D. Ray tracing-ul e prezent în jocurile de pe desktop de ceva vreme şi a ajuns un reper legat de calitatea unei plăci grafice. Tehnologia a ajuns în mainstream acum 3-4 ani şi permite afişarea mai realistă a reflexiilor, refracţiilor şi a dispersării luminii în jocuri. Înainte de ray tracing, reflexiile din geamurile unei clădiri erau practic "poze" cu mediul din jur. Acum putem avea suprafeţe mai credibile din lemn, sticlă, metal, beton în jocuri şi lumina pică în mod realist. Ray tracing ajuta şi la realismul exploziilor, fumului şi al apei.
Revenind la telefoane mobile, aş menţiona că şi procesorul MediaTek Dimensity 9000 se laudă cu un GPU cu ray tracing şi mă mir că nu o face şi Qualcomm cu Snapdragon 8 Gen 1. Cat despre OPPO, ei au lansat o aplicaţie de wallpaper-uri 3D care profită de suportul ray tracing pe chipseturile ARM de pe telefoane. Aplicaţia poate fi testată doar pe Find X5 Pro deocamdată, în ediţia specială cu procesor Dimensity 9000. Cu puţin efort totuşi cred că se poate porta şi pe seria Galaxy S22.
OPPO a creat special aceste fundaluri 3D încât să scoată în evidenţă abilitatea de a crea reflexii realiste a respectivului procesor Dimensity 9000. OPPO a început să lucreze la o soluţie proprie de ray tracing în 2018, iar această aplicaţie e doar începutul. ColorOS Ray Tracing 3D Wallpapers este o aplicaţie interactivă şi suporta gesturi că rotire, atingere şi valuri cu animaţii complexe. Softul nu e încă disponibil pentru utilizatori.
Dacă ar fi să fac o predicţie, aş zice că vom vedea jocuri de PC portate pe mobil cu ray tracing sau eventual îl vom încerca cu ajutorul lui NVIDIA GeForce NOW cu abonamentul cu RTX 3080.