Produse evoMAG.ro

Cum a decăzut Yahoo spre anonimitate şi irelevanță: o istorie de 22 ani şi un CEO nou controversat

Autor:  | Publicat în:  Editorial 1.974 ori
<b>Cum a decăzut Yahoo spre anonimitate şi irelevanță: o istorie de 22 ani şi un CEO nou controversat</b>Pe la &icirc;nceputul anilor 2000 dacă nu foloseai Yahoo Messenger, practic nu existai online şi nu puteai comunica. MIRC era o alternativă, dar nu una at&acirc;t de plăcută vizual ca "Mess" cum &icirc;i spunea toată lumea. Erau c&acirc;ţiva rebeli...

Pe la începutul anilor 2000 dacă nu foloseai Yahoo Messenger, practic nu existai online şi nu puteai comunica. MIRC era o alternativă, dar nu una atât de plăcută vizual ca "Mess" cum îi spunea toată lumea. Erau câţiva rebeli pe MSN Messenger, dar cel puţin la nivelul României, serviciul Yahoo duduia. Apoi a venit epoca lui Yahoo 360, când de abia se descoperea bloggingul şi toată lumea a fost încântată de platformă. Şi iată-ne la mai bine de 10 ani după acea perioadă, întrebându-ne dacă Yahoo va mai apucă finalul anului...

Să începem totuşi cu istoria Yahoo! Compania a fost fondată în ianuarie 1994, de către Jerry Yang şi David Filo, care au creat un site numit "Jerry and David's Guide to the World Wide Web". Acesta era un soi de director de alte site-uri, organizate într-o ierarhie, deci nu chiar un motor de căutare. În aprilie 1994 se producea rebrandingul în Yahoo!. În anii 90 site-ul a devenit portal web şi a profitat de bula dot com, o acţiune ajungând la preţul de vârf de 118.75 dolari în anul 2000.

Cum a decăzut Yahoo spre anonimitate şi irelevanță: o istorie de 22 ani şi un CEO nou controversat

După ce a explodat bula, în doar un an, o acţiune a scăzut la doar 8.11 dolari. Cu câţiva ani înainte de asta, în 1997 Yahoo cumpăra compania de comunicaţii online Four11, pentru serviciul său webmail, Rocketmail, transformat în Yahoo! Mail. Apoi a fost cumpărat şi ClassicGames.com, care a devenit Yahoo! Games si la un moment dat in 1998 se discuta chiar despre o oferta de 1 milion de dolari pentru Google, oricat de fantezist ar suna acum. O preluare importantă a fost cea a providerului de hosting GeoCities în 1999, dar şi lansarea lui Yahoo Pager în 1998, devenit Yahoo Messenger în 1999.

Cum a decăzut Yahoo spre anonimitate şi irelevanță: o istorie de 22 ani şi un CEO nou controversat

După toată această perioadă de ascensiune, Yahoo începea să bată pasul pe loc şi semna o înţelegere cu Google în 2000, prin care îi folosea motorul de căutare ca tehnologia din spatele Yahoo.com. Au urmat ani de parteneriate cu AOL, co-branding de servicii dialup şi chiar un serviciu DSL lansat în tandem cu Verizon.  Increzator în forţe proprii, Yahoo renunţa la rezultatele căutărilor oferite de Google şi revenea la tehnologie proprie în 2004.

Cum a decăzut Yahoo spre anonimitate şi irelevanță: o istorie de 22 ani şi un CEO nou controversat

În acelaşi an se lansa un program cu plată ce poziţiona mai sus site-urile ce plăteau în rezultatele Yahoo, dar programul nu avut succes, încetând în 2006. Yahoo ceda iar teren concurenţei, anunţând că Yahoo Messenger şi MSN Messenger erau interoperabile în 2005, iar în 2007 se urma modelul Gmail şi Yahoo oferea stocare nelimitată pe serviciile sale.

O achiziţie importantă a avut loc în 2005, cea a lui Flickr, iar în acelaşi an debuta şi Yahoo 360 (despre care v-am amintit la început), ea fiind închisă în 2007. Tot în anul 2005 a avut loc o mutare interesantă, Alibaba înghiţind China Yahoo şi încheind un parteneriat cu Yahoo! Au urmat ani întregi de rebranduiri şi recosmetizari pentru Yahoo Messenger şi Mail, ba chiar şi o ofertă de SMS-uri gratuite din Messenger. Yahoo a făcut marea greşeală să refuze oferta de achiziţie de la Microsoft în anul 2008, discutându-se despre suma de 44.6 miliarde de dolari.

În 2009 la conducerea companiei venea Carol Bartz, iar după aceasta mutare Yahoo a început să foloseasca tehnologie de căutare Microsoft şi algoritmii companiei. A fost o perioadă tulbure, de neclaritate şi stagnare pentru gigantul american, iar Carol părăsea firma în 2011. Odată cu numirea lui Scott Thompson la cârmă în 2012, au început concedierile şi au plecat câţiva oficiali de top.

Tumblr

14% din forţa de muncă Yahoo a fost concediată în 2012 şi au început şi procese cu Facebook pe baza unor brevete. A durat doar câteva luni până ce Scott Thompson a fost înlocuit de Marissa Mayer, actualul CEO. Fost oficial Google şi director Walmart, Marissa a devenit cel mai tânăr CEO al unei companii din Fortune 500 la acea vreme.

Lucrurile începeau să arate bine şi Yahoo cumpăra Tumblr în 2013 şi reinventa Flickr, cu o lansare pompoasă în Times Square. Un nou logo Yahoo sosea tot în 2013, iar în luna iulie a acelui an site-urile Yahoo strângeau mai multe vizite decât cele Google. Până la final de an 2013 acţiunile îşi dublaseră preţul faţă de momentul când Marissa Mayer a preluat conducerea.

Ne întoarcem acum privirea catre Marissa Mayer. Ea se năştea în 1975 într-un orăşel din Wisconsin şi a avut o predilecţie pentru matematică în vreme ce creştea. A făcut facultatea la Stanford şi dorea să devină doctor, dar după cursuri introductorii în ştiinţa computerelor i s-au schimbat priorităţile.

La absolvire Marissa avea 12 oferte de joburi, ultima de la Google, care era în faza de startup pe atunci. Avea să urmeze o istorie de 13 ani în cadrul Google, dintre care în primii 2 tânăra lucra şi 100 de ore pe săptămână şi preda şi la Stanford. Ea a pornit din secţiunea user interface, dar a ajuns product manager, iar în 2003 era şefa secţiunii Consumer Products, ce integra şi căutarea.

Marissa Mayer

O serie de conflicte cu colegii de muncă şi atenţia sa obsesivă pentru detalii au pus piedici în calea evoluţiei Marrisei, ea fiind mutată în echipa Maps şi Local Products. Prin 2011 începea să apună steaua sa norocoasă la Google, iar apoi a venit şi oferta Yahoo. În iulie 2012 doamna Mayer prelua funcţia de CEO Yahoo, venind la pachet cu propria echipă de experţi.

În primul an de activitate acţiunile au ajuns de la 15.74 dolari la 28 de dolari în august 2013, unii spun că datorită noului CEO, iar alţii datorită cotei deţinute de Alibaba. Mayer a avut grijă să schimbe cultura organizaţională Yahoo şi designurile de produse şi deşi totul arăta bine, profitul nu creştea. În 2015 aveau deja loc şedinţe ale acţionarilor Yahoo şi se discută despre un nou val de concedieri.

Yahoo îşi pierdea întâi CMO-ul, Kathy Savitt şi apoi CDO-ul, Jackie Reses. Marissa îşi găsea duşmani acum, care se întrebau dacă a meritat să cheltuiască 3 miliarde de dolari pe 40 de startupuri. Actiunile Yahoo au scăzut cu 35% anul trecut, iar oficialii companiei şi-au pierdut rapid răbdarea. Făcând lucrurile mai rele pentru blonda de la conducere, ea ar fi concediat în ultima lună zeci de angajaţi din greşeală, după ce numele lor au ajuns pe lista de disponibilizări.

Cum a decăzut Yahoo spre anonimitate şi irelevanță: o istorie de 22 ani şi un CEO nou controversat

Scriam mai sus ca Mayer a îmbunătăţit atmosfera de lucru, dar şi cultura organizaţională. Ce nu ştiţi este că doamna este şi un pic draconică, implementând o condică de prezenţă de semnat la birou, dar şi un sistem de evaluare a performanţei care a dus la confuzia recentă cu cine merită concediat şi cine nu. Marea problemă e că, criteriile de evaluare erau ţinute secrete şi angajaţii trăiau cu frică, neştiind dacă fac ceva greşit sau nu.

La ultima verificare, la acest început de lună Yahoo anunţa că taie 1700 de joburi, adică 15% din forţa sa de muncă, la pachet cu unele servicii considerate redundante. Acestea din urmă ar trebui să aducă suma de 1 miliard de dolari pentru companie, deşi nu e clar despre ce produse e vorba. Marissa vrea să facă din această companie o entitate mai mică şi mai competitivă, mai atractivă pentru advertiseri, utilizatori şi parteneri. În luna martie a acestui an Yahoo! va ajunge la 9000 de angajaţi, iar unii spun că salvarea ar putea veni de la Tumblr, cu advertiseri integraţi şi un public mai mare.

Tumblr

Yahoo are deja o serie de pagini Tumblr pentru filme spre exemplu, dar şi pentru companii, iar cultivarea acestor relaţii ar putea fi cheia pentru succes. Creatorii de conţinut ce migrează spre această platformă vor fi vitali, dar doar dacă Marissa & co ştiu cum să îi atragă. Acţiunile Yahoo sunt la 28.81 dolari acum şi asta după ce portalul principal primea un design nou luna trecută.

Cum a decăzut Yahoo spre anonimitate şi irelevanță: o istorie de 22 ani şi un CEO nou controversat

Pun pariu că mulţi acționari regretă faptul că Yahoo nu a acceptat oferta Microsoft în 2008 şi regretă şi faptul că au numit-o pe Mayer şi nu un alt candidat, precum acele câteva nume de la Facebook şi Apple care se vehiculau. În România relevanta Yahoo a scăzut clar, deşi avem portal localizat, cu ştiri destul de atractive, dar la nivel de servicii, rivalii domină...

Există un 2017 pentru doamna Mayer la Yahoo? Cred că vom afla în maxim o lună sau 2 şi răspunsul nu va fi pozitiv. Cu siguranţă e nevoie de o viziune proaspătă! Şi când ne gândim că în 1998 Yahoo ar fi avut şansa de a cumpăra Google contra sumei de doar 1 milion de dolari. Cât de diferită ar fi fost situaţia acum putem doar să ne imaginăm...

Bibliografie:

Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citește mai mult×
D5600 KIT×