Între 17 şi 19 iulie am fost la Iaşi, pentru a vedea produsele Lenovo în acţiune, dar şi pentru a participa la turneul de tenis WTA 250, unde le-am văzut în acţiune pe Sorana Cîrstea, Irina Begu şi Jaqueline Cristian. De vreme ce am şi pus mâna pe laptopuri, am şi aflat mai multe despre AI şi sporturi, am decis să scriu două materiale distincte. Acesta e cel cu AI-ul şi implicarea Lenovo în diferite domenii, inclusiv cel sportiv. Cel cu impresii despre laptopuri îl găsiţi separat.
Cum stă Lenovo în România în 2025? Dar global?
Lenovo are un portofoliu foarte larg de produse, care include următoarele game: ThinkReality, ThinkSmart, ThinkBook, ThinkStation, ThinkVision, ThinkPad, ThinkPad X1, ThinkShield, ThinkPhone, Lenovo Yoga, Motorola, Legion, ThinkSystem, ThinkEdge şi ThinkAgile. La CES 2025 a adus produse precum laptopul rulabil ThinkBook Plus Gen 6 Rollable PC, consola Lenovo Legion Go S şi Yoga Slim 9i, dar şi tableta Lenovo Yoga Tab Plus. Plus laptopurile X9 Aura Edition, pe care le-am văzut deja în acţiune.
În acest moment Lenovo este prezentă pe 180 de pieţe, are 18 locaţii R&D, inclusiv la Bucureşti şi 30 de fabrici. Plus 69.000 de angajaţi. La Bucureşti avem hub de R&D şi la Budapesta de producţie. Pe piaţa din România compania stă excelent, crescând de la o cotă de piaţă de 27.37% în zona PC în 2019-2020 la 30.9% acum. E lider de piaţă.
Mai şocat am fost să aflu că Lenovo e lider de piaţă în zona tabletelor, cu o cotă de 25.13% la final de an trecut. A depăşit Apple, Xiaomi, Samsung, Huawei.
Proiecte Lenovo în lumea sportului
Mi-a plăcut mult speech-ul lui Valerio Rizzo, de la Lenovo, care la bază e un om de ştiinţă în zona studiului de neuroștiințe. Expertiza sa a fost translatată în zona de AI, PC, machine learning. Are un doctorat în neuroștiințe şi neuropsihologie. De ce e nevoie de un astfel de om la o companie tech? Pentru că AI-ul viitorului va trebui să gândească precum un om şi trebuie să înţelegi mintea umană atunci când făureşti o imitaţie a sa.
El ne-a spus că la NASCAR timpii în care combustibilul curge în rezervorul maşinii, introducerea şi scoaterea mecanismului de pompare, totul se face cu aportul AI-ului Lenovo. Astfel echipele care au folosit sistemul au câştigat secunde preţioase la pit stop. La Formula 1 se administrează numărul mare de oameni din public, pentru o coordonare mai bună a accesului (intrare, ieşire, evitarea de cozi la food court, autografe, zonele de lângă circuite). Totul cu AI Lenovo.
La Cupa Mondială FIFA din 2026, Lenovo e partener tehnologic şi va oferi tehnologia pentru VAR. Va transforma imagini din 3D în 2D pentru o analiză mai precisă a ofsaidului şi a altor încălcări de reguli. La WTA 2025 Iaşi Open, Lenovo se ocupă cu sistemele de monitorizare a out-ului, pentru a stabli cu precizie când iese mingea din teren şi cât din corpul său e pe linie sau în afara ei. Totul cu analiza AI.
Lenovo şi AI-ul
Lenovo vrea să aducă AI-ul în fiecare casă şi în fiecare industrie şi să îl facă accesibil pentru toată lumea. Cum face asta? Prin investiţii în inovaţie, prin portofoliu full stack, parteneriate de ecosistem. Business-ul Lenovo are o strategie cu 3 piloni: zona de inteligenţă, cu soluţii şi servicii, zona de reţea edge-cloud, infrastructura şi soluţii şi zona de dispozitive inteligente, inclusiv IOT.
Lenovo are 3 elemente în zona de AI: Personal, Enterprise şi Public. Lenovo are un aşa numit AI Library, care include agenţi verticali AI şi asistenţi AI. Utilizaţi pentru servicii, modele şi software, date şi infrastructura. Cu ajutorul lor dar şi al unui hardware capabil, Lenovo a ajuns pe locul întâi în zona de PC-uri enterprise şi workstation-uri la nivel global.
Are peste 80 de platforme AI-ready, e numărul 1 la fiabilitate a infrasttructurii şi e principalul furnizor de supercomputere pe glob. E în top 3 furnizori de infrastructură AI şi se laudă cu inovaţiile seriei Lenovo Neptune cu răcire pe lichid de generaţie a şasea. Cu aşa dispozitive puternice apar şi provocări, dar şi produse noi: componente care măsoară eficiența energetică şi o optimizează, module de transfer termic, mecanism de schimb lichid-aer. E nevoie şi de noi sistem de răcire pentru supercomputere şi serverele solicitate de AI.
Lenovo are şi proiecte de amortizare a amprentei de carbon, reciclare, rack-uri eco friendly şi peste 15 ani expeirenta în reciclarea de asset-uri.
Lenovo se implică şi în următoarele domenii:
- oraşe smart
- producţie
- retail
- sănătate
- finanţe
Prin automatizare, mentenanţă predictivă, agenţi customer service, management de populaţie şi analytics, control de trafic, automatizare linii de produse, logistică. Are şi inițiative legate de etica AI-ului. A semnat proiectul "Femeile şi AI-ul", a creat un comitet de utilizare responsabilă a AI-ului şi are un birou de diversitate.
Viitorul şi prezentul AI
Predicţiile arată că AI-ul din 2027-2028 va include iniţiative OpenBrain, o extindere masivă a prezenţei robotice în toate domeniile şi o generalizare a AI-ului. Modelele multimodale se vor generaliza şi vor scăpa de limitări. Deja avem Google Veo 3 care produce rezultate excelente în FHD şi 4K. Problema e că nu poate încă simula fizica reală şi logica cauzală.
Viitorul aparţine aşa numiţilor AI agents, care vor fi coordonaţi de un soi de "AI Manager". Task-urile vor fi descompuse şi distribuite către agenţi AI mai mici, iar "Şeful" lor îi va verifica şi va finaliza taskul. Fix ca la o corporaţie cu angajaţi umani.
Agenţii AI vor fi noul Stack, asta e un citat de ţinut minte. Vor fi tot mai căutaţi data scientists, oamenii care se pricep să lucreze cu volume uriaşe de date şi cu Super agenţi AI. Mult din activitatea de pe servere fizice se va muta în cloud. Vor exista şi aşa numite "fabrici AI", care vor produce tokeni şi se va impanteni unitatea de măsură şi resursa tokeni/secundă împărţit la waţi.
Asta evident cu riscuri la mediu şi încălzirea planetei, pe care o adresează companiile mari, ca Lenovo, reducând amprenta de carbon. Pentru că rata de eşec a AI-urilor rămâne mare, suntem încă în etapa de Hybrid AI, când oamenii încă mai conlucrează cu soluţiile AI pentru le verifica şi corecta şi a le învăţa.
Concluzii
Lenovo a pariat mult pe AI şi a pivotat la timp, cam din 2021 aş spune. A început să introducă şi unelte de management de AI, de scădere a consumului şi a pus AI-ul pe toate produsele sale. A intrat pe toate pieţele care contează: sănătate, finanţe, logistică, retail, consumer, enterprise, divertisment, sport.
E lider în multiple segmente şi nu pare a se opri prea curând. Viitorul aparţine agenţilor AI care "vorbesc" între ei, supervizaţi de un om sau un Superagent AI. Redundanţele şi erorile umane vor dispărea, eficiența va creşte şi dacă reuşim să scăpăm AI-urile de halucinaţii, viitorul sună bine. Iar în România Lenovo surprinde fiind lider de piaţă la tablete. Pentru că la PC-uri ştiam deja că e...