După ce am discutat cu Derek Yu, preşedinte al Huawei Device Business Group Central Eastern Europe, Nordic şi Canada Region la MWC 2022, am avut ocazia să îl vedem din nou la Istanbul. Evenimentul de vară Huawei, cel de pe 23 iunie 2022 ne-a adus debutul european al pliabilului Huawei Mate Xs 2, al telefoanelor de buget nova Y70 şi Y90, dar şi al laptopurilor MateBook 16S şi D 16, plus căştile FreeBuds Pro 2.
De această dată Derek a fost showman-ul principal de pe scenă, un personaj spumos, care nu se teme să facă şi o glumă şi să fie prea entuziast şi optimist uneori. După prezentare am avut parte de o conferinţă restrânsă, cu 15 jurnalişti, unde Derek ne-a răspuns la întrebări.
Am strâns principalele idei şi concluzii mai jos:
Idei principale interviu:
- a durat 40 minute, cu multipli jurnalişti invitaţi din mai multe ţări
- vor fi noutăţi PC şi smartphone în 2022
- în special segmentul smartwatch şi smart audio au crescut în ultimul an
- businessul smartphone Huawei revine
- au înfruntat provocări în segmentul laptop, ca şi toate companiile, nu ţine de ei
- toată industria a scăzut în zona laptop în ultimul an, dar sunt semne de revenire, probabil aluzie la criza de componente
- Huawei are parteneriate în zona guvernamentală şi business
- Huawei are investiţii de 3 miliarde de euro în infrastructura din Grecia
- sunt planuri mari pentru Grecia în zona B2B, dar şi pentru educaţie şi zona guvernamentală. e loc de creştere acolo
- preţurile anunţate în Istanbul se aplică pentru toată Europa
- Un coleg de breaslă a întrebat "Vedeţi vreun viitor în care reveniţi la serviciile Google?". Răspunsul a fost că Huawei a investit mult în HMS şi oferă o experienţă bună pentru clienţi, fie că e vorba despre smartwatch sau telefon. Huawei nu vrea să fie ca HMS să fie egal cu GMS, ci mai bun
- întreaga industrie îşi revine cu privire la furnizarea de cipuri
- aşteptările sunt ca în a doua jumătate a anului competiţia să fie foarte dură pentru toate companiile
- Huawei se axează pe inovaţie şi diferenţiere în zona smartphone
- perioada de schimbare a telefonului e tot mai lungă, asta e problema
- Mate Xs 2 a fost dat ca exemplu de sumă de inovaţii
- Huawei a intrat pe piaţa B2B şi are echipă dedicată de vânzări pentru B2B, dar şi R&D
- România e în primul val pentru B2B, alături de Turcia, Polonia, Grecia
- Cuvântul "inovaţie" a fost rostit des şi oficialul a făcut aluzie la mulţumirea cu privire la colaborarea cu Devialet şi nu se simte în vreun fel lipsit de parteneriatul cu Leica pentru telefoane
- a menţionat şi un parteneriat pentru ceasuri, dar nu a oferit detalii
- segmentul pliabilelor a crescut cu 140% în ultimul an
- clienţii nu trebuie să se sperie de preţul lui Mate Xs2, tendinţa este ca pliabilele să aibă preţ tot mai scăzut
- compania consideră că poate fi apreciată de clienţi şi în ciuda sancţiunilor şi că poate redeveni un jucător mare pe piaţa smartphone
- Super Device este excelent pentru sinergia dispozitivelor Huawei, pentru colaborarea între PC, telefon, tabletă, monitoare. Vor continua să dezvolte acest sistem şi echipa HMS va lucra îndeaproape cu oamenii care se ocupă de Super Device
- la întrebarea "când vedem un pliabil de 1000 de euro", oficialul a răspuns "dacă volumul de produse creşte, atunci preţul scade"
- creşterea pliabilelor e foarte rapidă
- sunt şanse să vedem telefoane pliabile cu preţ accesibil încă din 2023
- O întrebare foarte bună a fost "ce diferenţe sunt între piaţa din România şi cele din zonă". Am aflat că e importantă şi cultura populaţiei şi obiceiurile sale, cultura de consum şi dorinţele consumatorului. Hobby-urile şi interesele clienţilor sunt cheia.
- În România business-ul a crescut rapid, lumea e deschisă la noi dispozitive şi la branduri noi, vrea să încerce tot ce e nou, în toate segmentele, de la purtabil la pliabil
- "Cât de des merg la service terminalele pliabile Huawei?" O întrebare ciudată la drept vorbind, la care nu cred că ar răspunde nimeni cu "ale noastre merg des la service". Huawei vrea să le demonstreze tuturor că un pliabil e la fel de rezistent ca şi un telefon normal, mai ales că noul model are oţel, titaniu şi fibră de sticlă.
- "Care e impactul războiului din Ucraina asupra business-ului Huawei din Europa?". Aici răspunsul a fost ceva de genul “consumatorii ezită să mai cheltuie bani mulţi pe dispozitive, se tem de criză”.
- cineva a întrebat despre cipseturile Kirin şi am aflat că Huawei încă se ocupă de astfel de proiecte, realizează designuri de cipseturi şi în acest moment
- Huawei consideră că Apple şi Samsung sunt principalii săi adversari şi că acum competiţia e mai mult între ecosisteme de dispozitive
- Huawei are ca avantaj consistența R&D-ului pe parcursul anilor. Compania e peste rivali ca investiţii în cercetare şi dezvoltare
- colaborarea dintre dispozitive prin "seamless AI Life" e atuul în fața rivalilor
- colaborarea cu partenerii va continua şi vor fi explorate şi alte zone de business
- prioritatea numărul 1 pentru Huawei rămâne totuşi smartphone-ul
- acesta este dispozitivul care aduce lumea în ecosistemul Huawei
- O întrebare spinoasă a fost "Cum intraţi în zona guvernamentală în ţări în care aţi fost interzişi?". Derek Yu declară că firma este deschisă, nu renunţă uşor şi se va baza pe reputaţia sa şi produse de calitate pentru a colabora cu guvernele locale. Va folosi şi proiectele B2B din acele ţări ca exemplu pozitiv.
- cel mai bine vândut dispozitiv Huawei din România este smartwatch-ul
- produsele smart Office au început să meargă bine, chiar şi cele PC în România
- nici Huawei Nova 9 nu a mers rău şi asta datorită operatorilor din România
- Huawei are pentru început un singur om pe zona B2B în România, dar până la final de an echipa va creşte
- Ce lansează Huawei în a doua jumătate a anului? În trimestrul 3 vine un nou model Nova şi apoi vine şi un nou model Mate, dar şi un PC flagship, un nou MateBook X. Va apărea şi un ceas Huawei Watch D nou, în trimestrul 4
- Huawei are o echipă de 3 oameni în Macedonia şi va aduce toate produsele noi şi acolo
- Tot un smartwatch e cel mai bine vândut produs Huawei în Macedonia. Pe locul 2 e un smartphone
- În 2021 se deschidea un Huawei Store fizic în Austria şi un jurnalist era curios dacă se mai deschid şi altele în Europa. Retailerii deja existenţi sunt cheia deocamdată, nu vor fi prea multe alte magazine de genul.
- publicul tânăr caută tot mai mult "value for the money" şi petrece mult timp online, iar Huawei ştie asta şi îşi adaptează produsele la cerere
- publicul a stat prea mult timp acasă, din cauza pandemiei, deci pretenţiile lor se schimbă spre timpul petrecut mai mult afară, în offline şi Huawei îşi adaptează produsele pentru asta
- e greu totuşi să prezici comportamentul publicului 100%, dar avem o echipă de oameni cu studii IPSOS cu privire la comportamentul consumatorilor
- Huawei are foarte multe insight-uri despre consumatorii şi utilizatorii de ceasuri
- de aici îşi ia direcţia pentru a pune preţuri optime
- cineva a întrebat despre sosirea lui Huawei Pay în Europa, iar Derek Yu a răspuns afirmând că deocamdată Huawei colaborează cu jucători locali în fiecare ţară sau companii third party. Curve e partenerul favorit acum, cel puţin pentru cumpărăturile de cafea Costa făcute de Derek în fiecare dimineaţă
- Huawei Wallet este încă parţial inactiv pe ceasuri, dar pe viitor se va lucra la el. Se va lansa doar când e 100% viabil, inclusiv în România, alături de Huawei Pay. Cu puţin noroc până la final de an
Concluzii
Vedeţi că fiecare jurnalist din fiecare ţară a părut mai degrabă interesat de ţara sa, decât de Big Picture. Ce am înţeles eu e căHuawei are succes cu ceasurile inteligente în România, că ultimul an a fost unul de criză a componentelor pentru laptopuri, că Huawei are încredere că poate reveni cu forţe proaspete pe piaţa smartphone. Nu se teme să intre în zona B2B şi guvernamentală, chiar şi în ţări unde le-a fost respinsă intrarea în zona 5G. Derek a lăsat loc şi de un pliabil de 1000 de euro în 2023 şi de un Mate 50 şi Nova 10 la toamnă.
Huawei Pay şi Wallet nu vin la noi până nu sunt 100% gata. Un cuvânt care s-a auzit deja a fost "inovaţie", dar şi "colaborare", cea între device-uri evident. De văzut cum că va reuşi Huawei să devină din nou relevantă în zona smartphone, având acum de concurat inclusiv cu fostul său apendice, Honor. Până una-alta, am avut senzaţia că laptopurile şi ceasurile sunt pâinea principală a companiei în România.