MWC 2022 a fost despre tehnologie, multă tehnologie, cu noutăţi şi lansări mai puţine decât în alţi ani din cauza pandemiei, dar suficiente pentru o persoană interesată de tehnologie. Cel mai mare stand l-a avut Huawei, acoperind de la oraşe inteligente la Smart Office, soluţii eco-friendly, servere, boxe inteligente, sisteme de divertisment, dispozitive educaţionale.
Între două evenimente am avut ocazia să stau de vorbă cu Derek Yu, preşedinte al Huawei Device Business Group Central Eastern Europe, Nordic şi Canada Region. El a avut câteva lucruri surprinzătoare de spus.
Cine este Derek?
Derek Yu este preşedintele regional al Huawei Device Business Group, pe Europa Centrală, de Est şi Nordică, dar şi Canada. Este responsabil cu cercetarea şi strategia pentru segmentul Consumer Business din regiune, dar şi cu dezvoltarea, integrarea operaţională şi livrarea, asigurând succesul produselor Huawei.
Înainte de această poziţie a fost director pe GTM şi Marketing în cadrul Huawei pe CEEE şi Nordic Europe între 2017 şi 2019. Între 2015 și 2016 a avut postul de director Huawei CBF Polonia, responsabil cu piaţa poloneză şi vânzările de produse de acolo. Între 2013 şi 2014 Derek a fost responsabilul cu ramura Huawei Finlanda, ajungând de la Product Manager la director.
Între 2008 şi 2012 a fost Account Manager şi Project Leader al secţiunii Global Solution, departamentul vânzări şi administrare a relaţiei cu account-urile. Yu a absolvit Universitatea Central South în 2008 şi s-a alăturat Huawei din poziţia de inginer.
Poziţia Huawei faţă de 5G
În cadrul discuţiei cu Derek Yu despre strategia Huawei am remarcat o subestimare a nevoii şi utilităţii de conexiune 5G în ziua de azi. Pare că Huawei e perfect mulţumită să lanseze doar telefoane 4G, având în vedere limitările şi restricţiile impuse din 2019. Dar, telefoanele 4G au avantajele şi valoarea lor unică, dată de camere, design, baterie, servicii. Studiile Huawei la nivel de consumator au arătat şi că 70% dintre utilizatori nu acordă mare importanţă dacă telefoanele au conexiune 4G sau 5G, pentru că acest lucru nu influenţează utilizarea.
Oficialul a amintit şi că suportul 5G ar creşte preţul telefonului şi consumul de energie, iar studiile arată că telefoanele 4G vor mai domina piaţa 1-2 ani. Având în vedere scenariile de utilizare la modul practic, 5G-ul este cel mai des utilizat când vine vorba despre telemedicină şi vehicule autonome spre exemplu. Oficialul a spus şi că operatorii împing intens în față serviciile 5G ca inovaţie importantă şi e lesne de înţeles de ce, pentru că asta e "pâinea lor". Totuşi la nivel de producători de telefoane, inovaţia nu e percepută chiar atât de mare cum o face să pară marketing-ul, când eşti pus în faţă cu scenarii din viaţa reală.
Ideea e că Huawei nu are o problemă în a fi "compania cu flagshipuri 4G" concurând cu telefoane flagship 5G. Îi permite să compenseze cu alte funcţii, să înflorească pe pieţe cu adopţie târzie de 5G şi să ţină preţurile mai jos. Citez "4G este suficient pentru consumatorul european". Şi citez din nou "poţi găsi un scenariu real de utilizare 5G pe telefonul tău în viaţa de zi cu zi, unul indispensabil?".
Industria auto
A mai fost o anecdotă interesantă la acea discuţie. Huawei chiar e "all in" cu industria auto, dar niciodată ca jucător cu nume la vedere. Preferă o abordare modestă, să lase alte branduri din China să apară în faţă, iar Huawei să asigure tehnologia din culise. E vorba despre soluţii HUD, infotainment, smart car, comunicare între maşini, HarmonyOS pe automobile. Iar lista de parteneri numără deja peste 10 nume.
Va exista un Mate?
Derek Yu ne-a confirmat ce trecuse pe la urechile noastre ca un zvon şi anume că da, vom avea un nou Huawei Mate în acest an. Că va fi Mate 50 sau nu, asta nu ştim, dar cert e că va exista. A subliniat şi că aşteptările de la seria Mate au rămas aceleaşi: acolo unde P-urile sunt mai axate pe fotografie, Mate-ul e mai mult cu productivitatea şi uneori cu captura video. Un debut în a doua parte a anului nu este exclus.
Cum arată următorul pliabil?
Va exista şi un un Mate X nou se pare şi Huawei vrea să revină la acea abordare cu ecranul lăsat pe afară şi nu cu formatul tip "carte care se deschide" utilizat de alte companii. Aparent e cerere pentru un urmaş al lui Mate X, conform oficialului, care a subliniat şi că Huawei a avut mereu cele mai puternice camere de pe pliabile faţă de ce ofereau rivalii, în frunte cu camera telephoto. Aici nu putem decât să îi dăm dreptate.
HarmonyOS în Europa?
Da, vom avea şi HarmonyOS în Europa. EMUI 12 şi Android 12 vor continua să fie folosite şi adaptarea interfeţei lor a fost pentru a pregăti sosirea lui HarmonyOS. Ne aşteaptă şi noi versiuni de Petal Search, Petal Maps şi HMS evoluat.
Google Mobile Services
Derek Yu a recunoscut că în cadrul Huawei s-a sperat mult ca Google Mobile Services vor reveni şi că îşi aminteşte acum că echipa a stat în standby în 2019 tot aşteptând să revină Google. A citat şi data de 19 mai 2019, ziua când au apărut sancţiunile din SUA, dar şi mesajul de trezire de la fondatorul companiei la final de 2019, care le-a zis managerilor "nu aţi greşit cu nimic, nu mai visaţi la Google, treceţi la Huawei Mobile Services". Nu a fost loc de supărare, dezamăgire, ci de motivare pentru a suplini GMS.
Concluzii de final
Huawei face ceva numit "overcompensating", compensează prin surplus de dotări, preţuri mai bune, funcţii unice pe acele telefoane flagship 4G. Nu regretă despărţirea de Honor, nu se teme de concurenţă cu acest brand şi are planuri mari pentru pliabile pe viitor, dar şi pentru purtabile. Îşi extinde segmentele de activitate în fiecare trimestru deja, iar în 2021 a trecut la periuţe electrice, monitoare de gaming şi recent şi la imprimante inteligente.
Practica de adaptare şi pivotare par să fi devenit norma la Huawei, care recunoaşte ceea ce toate companiile tech să feresc să zică: epoca 5G nu e aici 100%, stagnează implementarea tehnologiei şi avantajele utilizatorului de rând pe telefon sunt minime. Întrebarea e: vom dori să cumpărăm visul conexiunii noi rapide, mâncătoare de baterie, dar omniprezentă în marketing sau pragmatismul Huawei şi supracompensarea?