Philips ne-a chemat la Paris pe 21 octombrie 2022 pentru a ne prezintă o serie complet nouă de produse, pe numele său Evnia. A ales un loc special pentru dezvăluire, unul simbolic, Stade de France, stadionul naţionalei de fotbal a cocoşului galic. E o metaforă: de la sportul clasic la eSports, care apropo e în curs de omologare ca sport oficial şi la noi. Ce înseamnă Evnia şi ce produse noi aduce aflaţi mai jos.
Ce este Evnia?
Evnia este un cuvânt din limba greacă, care e compus din două particule, eu (bine) şi nous (minte). Poate fi tradus ca "minte bună" sau "gândire deşteaptă". Grecii îl folosesc pentru a indica interesul sau susţinerea a ceva sau cineva, dar şi a îl proteja. În general e folosit când vrei să arăţi că e cineva norocos.
Philips vrea să transmită că oricine poate fi gamer, că trebuie să dispară stereotipurile de gamer mascul, supraponderal, cu coşuri şi ochelari. Philips vrea şi să se diferențieze de designul angular şi agresiv, recunoscând că 49% dintre gameri sunt de sex feminin şi vor altceva.
Cum a fost lansarea?
Philips a ţinut totul sub cheie, mister maxim, nu am ştiut până în ultima clipă unde mergem cu autobuzul. Pe o ploaie torenţială şi vreme mult mai caldă decât la Bucureşti am mers spre Stade de France. Mă şi gândeam că îl văd pe Benzema pe acolo, proaspăt câştigător de Balon de Aur sau poate pe Mbappe. Am avut un tur al vestiarului, acolo unde se schimbă jucătorii şi se ţin discursuri memorabile.
Am văzut tricourile lui Zinedine Zidane, Fabien Barthez, Trezeguet, Platini şi alte nume legendare din naționala Franţei, alături de tricouri inscripţionate cu nume de console de gaming şi anul lansării lor. Metafora continuă: de la sport clasic la eSports. Mai departe am intrat pe stadion, pentru a experimenta măreţia sa: o arenă rectangular-ovală, care poate găzdui peste 80.000 de oameni şi care are o acustică fantastică. Spaţii cam strâmte între scaune totuşi.
Sus, la loja oficială ne aşteptau... cosplayeri şi o orchestră de jazz. Am avut cosplay cu un personaj din jocul Destiny, dar am văzut şi unele din jocuri League of Legends şi pe Tracer din Overwatch, că tot s-a lansat Overwatch 2 recent şi chiar l-am jucat în ultima vreme.
Conferinţa
A urmat conferinţa de presă, unde au vorbit Stefan Sommer, şef de marketing global TPV Group, dar şi Xeni Bairaktari, şef de marketing TPV. Am aflat cu această ocazie că global există 3.28 miliarde de gameri în 2022, iar numărul va ajunge la 3.5 miliarde în 2025.
Veniturile din gaming ajung la 196.8 miliarde de dolari, iar cota de piaţă a monitoarelor de gaming a ajuns de la 1% în 2016 la 18% acum şi venituri de 9.7 miliarde USD în 2021.
- 46% dintre gameri sunt de sex feminin şi vârsta medie a gamerului este de 30 de ani.
Cel mai mult m-a impresionat povestea lui Sylvia Gathoni, aka Queenarrow, un atlet profesionist eSports. Tânăra are origini modeste, dintr-o familie săracă din Nigeria şi acum este un superstar în ţara sa, având reflexe şi skill fabuloase la jocurile fighter (Tekken, Street Fighter, Mortal Kombat). A organizat propriile turnee, a provocat şi contestat stereotipuri legate de culoarea pielii şi sex şi acum este un idol în lumea gaming-ului, încurajând şi alte fete să o apuce pe această cale. A suferit mult bullying, a îndurat multe, nimeni nu a crezut în ea şi a ajuns să îi învingă pe toţi în meciurile cu controllerul în mână.
Mişcarea e una globală, sunt cursuri de gaming la universităţi şi echipe de atleţi eSports organizate în mari cluburi. În Coreea de Sud sunt canale TV întregi care dau numai meciuri Starcraft. Pentru marea prezentare a produselor a urcat pe scenă Cesar Acosta, Product Manager Gaming Europe, care ne-a anunţat numele seriei de produse Evnia.
Produsele Evnia
În primul rând observaţi şi CUM se scrie Evnia, cu litera "i" înlocuită de o paranteză pătrată închisă. Şi atenţie mare că nu vorbim doar despre monitoare, Philips intră pentru prima dată pe piaţa perifericelor, cu o serie de căşti de gaming, tastatură de gaming, mouse de gaming, dar şi mouse pad.
Iată seriile de produse, care le includ pe aceste periferice, dar şi monitoare:
- Seria 3000: căşti, monitor, tastatură fără palm rest, mouse, mai de buget
- Seria 5000: midrange, căşti cu iluminare RGB, monitor de 240 Hz, mousepad, tastatură şi mouse
- Seria 7000: midrange spre high end, tastatură cu palm rest generos şi detaşabil, monitor mini LED cu refresh rate de 165 Hz, mouse cu RGB, tastatură mecanică cu palm rest
- Seria 8000: maximul posibil, cu monitor OLED de 42 inch 4K, cu iluminare Ambiglow, căşti cu bandă ranforsată, mouse şi tastatură mecanică, cu zeci de milioane de apăsări suportate
Toate au multe variaţiuni şi sub-modele şi nu prea ştim date de lansare şi preţuri. Doar la Evnia 7000 ştim că monitorul costă 2069 euro şi vine în decembrie. Are 34 inch şi 165 Hz refresh rate, plus aspect wide. Ca să nu iasă un material TLDR, o să postăm câte un hands on separat pentru fiecare serie.
Concluzii
Ce cred eu despre Evnia? Că Philips vrea să conteze mai mult pe piaţa de gaming şi să o facă... altfel. Mai pentru publicul feminin, pentru pentru incluziune, acoperind toate segmentele de buget şi propunând şi parteneriate cu staruri eSports. Toate monitoarele lor au refresh rate mare, inclusiv cel OLED 4K, deci clar ţintesc spre gaming competitiv, din care unii fac chiar bani frumoşi. Şi nu e doar Master Race, ci poţi conecta şi o consolă la aceste monitoare şi periferice.
Şi ca o menţiune personală: nu luaţi în râs atleţii eSports, ei se pregătesc fizic pentru efortul unei partide oficiale, unei finale de turneu. Tânăra de pe scenă face exerciţii speciale, îşi antrenează reflexele, flexibilitatea încheieturilor, muşchii braţelor, face yoga şi exerciţii de respiraţie. Şi cred că am depăşit momentul de discurs al părinţilor către copii "iar te joci!?", de vreme ce există cariere solide în domeniu.
Arătaţi-le copiilor acest video inspiraţional: