"Leica ne-a căutat pe noi", "Parteneriatul e pe termen lung" - am vorbit cu Daniel şi Pablo de la Xiaomi şi Leica la Frankfurt (Interviu)

328 ori
<b>"Leica ne-a căutat pe noi", "Parteneriatul e pe termen lung" - am vorbit cu Daniel şi Pablo de la Xiaomi şi Leica la Frankfurt (Interviu)</b>Înainte de a merge la MWC 2023 în Barcelona şi a vedea toate acele gadgeturi, telefoane, tablete noi, inclusiv seria Xiaomi 13 am poposit puţin pe la Frankfurt. Era final de lună februarie şi nu era chiar Frankfurt, ci Wetzlar, localitate de zeci

Înainte de a merge la MWC 2023 în Barcelona şi a vedea toate acele gadgeturi, telefoane, tablete noi, inclusiv seria Xiaomi 13 am poposit puţin pe la Frankfurt. Era final de lună februarie şi nu era chiar Frankfurt, ci Wetzlar, localitate de zeci de mii de oameni lângă Frankfurt. Acolo se află sediul global Leica, muzeul Leica şi diferite alte întreprinderi conexe.

În muzeu am avut ocazia să discut cu Pablo Acevedo Noda (D), Head of Engineering and Development la Leica Camera AG şi cu Daniel Hoang Desjarlais,  head of PR and Communications Xiaomi International, despre colaborarea dintre cele două companii, cum a luat ea naştere şi planuri de viitor, dar şi ce aduce Leica special pentru Xiaomi 13 şi 13 Pro.

Iată întrebările şi răspunsurile:

Xiaomi 13 este primul telefon Leica din Europa. Cum a început parteneriatul şi care e miezul său?

Daniel:

"Leica ne-a contactat pe noi iniţial şi prin conversaţii lungi, nu doar conversaţii ci înţelegeri cu privire la strategie am ajuns la concluzia că ne potrivim ca parteneri. Aşa a început parteneriatul strategic."

Acesta este un parteneriat pe mulţi ani?

Daniel:

"Este un parteneriat pe termen lung."

Este un parteneriat de tip "dau şi iau?" Ce dă Leica, ce oferă Xiaomi?

Daniel:

"Nu este un schimb, ci co-inginerie împreună. Fiecare element de inginerie optică de pe Xiaomi 13 şi Xiaomi 13 Pro este dezvoltat împreună de Xiaomi şi Leica. Dincolo de asta, Xiaomi nu se ocupă de producţie şi de implementarea lentilelor pe smartphone."

Cu câţiva ani în urma aveaţi o echipă auto, una de optică şi altele de gen. Ce se întâmplă cu cea de optică de la Xiaomi?

Daniel:

"Structura noastră internă e o problemă de strategie internă, nu prea are legătură cu ce vorbim acum."

Xiaomi 13 Pro e flagshipul actual Xiaomi. Vom avea şi Ultra? Un oficial Xiaomi a zis deja că nu vom avea un Xiaomi 13S.

Daniel:

"Subiectul zilei e Xiaomi 13 Pro, dar întotdeauna e ceva interesant şi pregătit pentru viitor de la Xiaomi. Stay tuned!"

Doar de curiozitate, de ce nu aţi pus branding Leica şi pe Xiaomi 13 Lite?

"Nu e doar chestiune de branding, chiar colaborăm la nivel de inginerie. Lite-ul oferă tehnologie de top, baterie, încărcare, dar nu am colaborat cu Leica la cameră."

O persoană care nu ştie prea multe ar zice că Leica s-a implicat doar la nivel de 2 filtre în aplicaţia camera şi lentile. Asta e percepţia cuiva care nu ştie prea multe. 

Daniel:

"E mult mai mult de atât. Când vorbim de lentile, nu e vorba de o piesă de plastic. Ingineria din spatele unei lentile e foarte complexă. Când lucrăm cu lentile cu 8 elemente ca la Xiaomi 13 Pro, fiecare necesită un nivel superior de inginerie şi lucru. Dincolo de asta se ocupă de color tuning şi altele de gen."

Munca în laborator?

Daniel:

"De aceea inginerii seniori Leica au petrecut mult timp în campusul Xiaomi, pentru a colabora mai bine pe viitor."

Oamenii vor întreba mereu de ce s-a făcut un pas în spate la zoom în ultima vreme, nu doar la Xiaomi 13 Pro, ci la toate telefoanele. Xiaomi Mi 10 Ultra avea zoom 120X spre exemplu.

Daniel:

"Nu câştigă mereu numărul mare, când vine vorba de camere. E mai degrabă o chestiune de calitate a imaginii la diferite trepte de zoom. Noi facem cropping eficient al capturilor de 50 MP. Facem zoom 2X lossless cu camera principală. Senzorul telephoto cu lungime focală de 75 mm cu "lentila plutitoare" care se poate mişca independent aduce noi posibilităţi la nivel de zoom."

S-a alăturat şi Pablo în acest moment:

Ce este elementul plutitor al camerei telephoto?

Daniel:

"Cea mai simplă explicaţie pe care o pot da este posibilitatea de a focaliza super rapid şi super de aproape. Poţi face closeup la 10 cm, avea o distanţă focală de 75 mm. Deci avem capacitate Macro aproape."

M-am obişnuit cu camerele Macro dedicate sau cu cele ultrawide cu autofocus pentru Macro. Acum telephoto?

"Acum e diferit. Lungimea focală da un aspect total diferit al fotografiei rezultate. Cu o cameră wide, chiar dacă te apropii foarte mult, rezultatul va arăta diferit."

Elementele, lentilele camerei de pe Xiaomi 13 Pro sunt produse din plastic sau sticlă?

Pablo:

"Plastic."

Leica e celebră pentru lentilele de sticlă. Au adus know how-ul din zona sticlei în plastic sau e ceva separat?

Pablo:

"E multă cercetare la mijloc. A produce lentile de sticlă cu această mărime e aproape imposibil. Suntem obligaţi să le folosim pe cele de plastic. E foarte greu să le faci aşa mici pe cele de sticlă."

Am aflat mai devreme ce înseamnă de fapt Liquid Lens de pe Xiaomi Mi Mix Fold, mi-a explicat Florian. În mintea mea era o peliculă de lichid, căreia îi aplicai curent electric şi se curba ca o lentilă. De fapt e o membrană cu lichid înăuntru şi e "lovită" de un fel de motoraşe care o curbau. E ciudat că aţi inaugurat ceva optic pe un pliabil. În general la pliabile ele nu au optică avansată.

Pablo:

"În general pliabilele nu prea au loc pentru camere de top, dar pliabilele sunt pentru uşerii PRO, iar ei vor calitate de top a imaginii."

Daniel:

"Nu există un mod optim pentru a face ceva, sunt contexte în care merge şi nu merge să aplici aşa ceva. Pe Mi Mix Fold 2 nu am mai avut loc pentru aşa ceva."

Am văzut că parteneriatul cu Leica a adus şi schimbări estetice în interfaţa camerei pe Xiaomi 13 Pro, acel punct roşu ce apare în unele opţiuni. Sunt şi altele pe care le-am ratat? Avem şi filtrele şi punctul roşu. 

Daniel:

"Pentru mine e sunetul, acel click care se aduce atunci când faci poză, e cel specific Leica."

Cei de la Zeiss, care au lucrat cu Vivo au implementat filtre care imită look-ul lentilelor legendare Zeiss. Leica face ceva similar? Fiecare lentilă a lor a avut un look special pentru poze.

Daniel:

"Până la urmă asta e Leica Authentic în opţiunile lui Xiaomi 13 Pro. Noi nu îi imităm pe alţii, ce facem noi e să rafinăm combinaţia de hardware şi software între cele două."

Software-ul e mai degrabă un proiect Xiaomi sau Leica?

Pablo:

"Echipa Xiaomi e mult mai mare, chiar dacă Leica face asta de mai mult timp, avem mai puţine resurse. Xiaomi are mai multă experienţă cu telefoanele, cu chipseturile şi capacitatea telefoanelor. La ei softul era mereu acolo, la noi a sosit mai târziu, când am trecut de la analog la digital. Noi oferim informaţii despre ce am dezvoltat în laborator la software."

Apropo de software, când o persoană mi se plângea că nu îi place cum arată pozele realizate cu un Xiaomi, i se spunea să instaleze GCam, că vor arăta mai bine. Uneori era adevărat. Deci softul contează aşa mult?

Daniel:

"Nu pot comenta asupra acestei situaţii. Variază de la device la device şi de modul cum percepe persoană poză. Ce e clar e că softul e la fel de important ca hardware-ul în multe situaţii. Oricât de bună e lentila şi senzorul, softul e cel care îşi spune cuvântul la final. Consider că Xiaomi 13 Pro e cea mai bună implementare de senzor de 1 inch  faţă de alte telefoane mulţumită software-ului."

Telefoanele Xiaomi 13 sunt în China din decembrie, iar în Europa le primim acum, în martie. De ce discrepanţă?

Daniel:

"Sunt cerinţe guvernamentale, certificări, ceea ce durează. Vrem să fim siguri că produsele sunt 100% gata pentru clienţi."

Xiaomi nu e doar Xiaomi, include şi alte branduri: Redmi, POCO. Am putea vedea Leica şi pe ele?

Daniel:

"Toate dispozitivele la care vom colabora sunt flagship-uri deocamdată."

Nu aţi fost tentaţi să folosiţi alt senzor de 1 inch decât Sony IMX989 de pe Xiaomi 12S Ultra?

Daniel:

"E în continuare un senzor incredibil."

Pablo:

"E cel mai bun senzor pe care îl poţi folosi acum pe un telefon."

De ce nu aţi folosit cel de 200 MP de pe Xiaomi 12T Pro?

Daniel:

"E o cursă a megapixelilor, dar nu e mereu necesar. Avem senzori foarte buni cu mai puţini megapixeli şi senzori mediocri cu mulţi megapixeli. Am vrut să fim siguri că am ales cel mai performant senzor."

Şi acum o întrebare pentru Leica. Care a fost cea mai mare provocare pentru echipa Leica în implementarea opticii pe Xiaomi 13 Pro? La ce a transpirat echipa cel mai mult?

Pablo:

"La un moment dat am decis noi şi Xiaomi să facem două stiluri, Leica Authentic şi Leica Vibrant. Leica Authentic arată bine, dar nu e ceea ce aşteaptă utilizatorul de rând de smartphone. Vibrant face "pop", sare în ochi e mai partajabil în social media. Leica Authentic e puţin mai onest, apropiat de originile capturii Leica."

Authentic ajută la Bokeh cumva, amplificând subiectul din prim plan?

Pablo:

"Sunt câteva elemente în procesare pentru modul Authentic care ajută la asta."

Aveţi ceva ponturi pentru cineva care tocmai a cumpărat un Xiaomi 13 Pro pentru a face cele mai bune poze?

Pablo:

"Încearcă Portrait Mode, Nighstcape-urile, care arata uitmitor. Avem imagini HDR uimitoare noaptea, cu nivel de zgomot foarte redus, clipping foarte redus. Portrait Mode cu lentilă de 75 mm e fantastic. Îmi place fiecare poză pe care o fac cu telefonul."

Aceste lentile au şi ele o peliculă aplicată peste, pentru a scăpa de ghosting?

Pablo:

"Am lucrat din greu la asta, am lucrat la designul de lentilă, bine evaluat şi simulat, iar după producţie evaluam din nou modulul foto. Aici scăpăm de artefactele ghost şi flare. Cea mai importantă parte e că lumina care ajunge la senzor să nu fie afectată de artefacte."

Care sunt marile diferenţe între Xiaomi 13 şi 13 Pro. Ambele au Leica, dar ce e diferit între ele? Ce a fost sacrificat pe Xiaomi 13?

Daniel:

"E o discuţie foarte lungă. Ambele au camerele principale fenomenale, dar 13 Pro aduce cei mai buni senzori pentru toate cele 3 camere, inclusiv telephoto şi ultrawide, de 50 MP. Xiaomi 13 e un telefon pentru alt tip de public."

Asistăm la moartea camerei periscop?

Daniel:

"Nu există moarte în tehnologie, va fi mereu o implementare unde asta va fi o opţiune de luat în calcul."

S-a discutat despre renunţarea la camere de gen, înlocuite de crop din fotografii cu camere de 200 MP, pe viitor 400 sau 600 MP. Redmi Note 11 Pro făcea un cropping foarte bun.

Daniel:

"Şi aici am obţinut acelaşi lucru cu camera de 50 MP principală, cu zoom lossless 2X din crop pe 13 Pro."

Apropo, ce senzor are Xiaomi 13, cel principal de 50 MP? Sony IMX766?

Pablo:

"Da, aşa e."

Sony IMX989 e monopolizat de Xiaomi? E deja pe două telefoane Xiaomi. 

Pablo:

"De fapt îl avem şi pe telefonul Leica Leitz, dar nu vrea să îl promovez aici. Azi ne axăm doar pe Xiaomi."

Daniel:

"Răspunsul perfect!"

Nu există o teamă că va emula cineva lookul Authentic Leica şi îl va lansa ca o aplicaţi  sau filtru?

Pablo:

"Improbabil"

Daniel:

"Mă pot uita la un tablou de Van Gogh, dar nu pot picta că Van Gogh." 

Aşa e, deci e simbioză de lentilă + software.

Pablo:

"Se poate încerca, dar nu vor reuşi."

Sunt curios de ce Leica nu s-a implicat şi la video.

Pablo:

"Parteneriatul e în curs, avem şi camere video bune, dar pentru început ne-am axat pe partea foto."

Vom mai vedea telefoane concept ca Xiaomi 12S Ultra Concept cu acel obiectiv mare ataşabil?

Pablo:

"Nu sunt sigur, dar personal sper să mai vedem experimente de genul."

Daniel:

"E un concept până la urmă, fiecare idee mainstream a venit de la aşa ceva, de la o idee bună."

Văzând muzeul aici, atâtea produse Leica, magazinul, vom avea şi "merch" cobranduit Leica Xiaomi pentru fani?

Daniel:

"Avem tricouri pentru început." 

Pablo:

"E o întrebare pentru echipa de marketing."

Sunt curios cum e Leica reprezentată în reclamele la Xiaomi 13 Pro?

Daniel:

"Neapărat să vezi clipurile de la lansarea din Barcelona"

Un mesaj pentru publicul din Europa de Est?

Pablo:

"Acesta este un parteneriat pe termen lung, iar utilizatorii se pot aştepta la îmbunătăţiri ale calităţii imaginii şi capabilităţilor de captură pe terminalele coproduse de Xiaomi şi Leica."

Daniel:

"Apropo de ponturile date celor care cumpără Xiaomi 13 Pro: ieşi afară, încearcă lucruri noi, joacă-te cu diferite moduri, găseşte ceva care te face să te simţi ceva într-o poză."

Concluzii:

Ni s-a reamintit în repetate rânduri că acesta este un parteneriat pe termen lung şi că Xiaomi şi Leica sunt de abia la început. Sunt limitări de materiale deocamdată, doar plastic şi ingineria s-a făcut la comun. Xiaomi a pus mai mult osul la software, Leica a adus know how-ul secolului de producţie şi dezvoltare de lentile. Modul Leica Vibrant e pentru social media, Authentic e pentru purişti. E interesant că Leica a căutat Xiaomi la început, după anii de colaborare cu Huawei şi Xiaomi a spus "da" rapid.

S-a vorbit mult despre senzorul principal, dar şi foarte mult despre lentila "plutitoare" a camerei telephoto de pe Xiaomi 13 Pro. Elementele lentilei sunt mutate mai aproape pentru a obţine "focus infinit" şi a poza obiece la distanta. Când trebuie să faci closeup elementele se mută departe unul de altul. Mai clar decât orice pare că există sinergie între cele două echipe şi că relaţia e foarte bună între ele, ca şi comunicarea şi colaborarea.

Ca o notă personală, aş vrea mai multe filtre şi opţiuni Leica în interfaţa Xiaomi. 

Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citește mai mult×