Motorola a ţinut pe 1 iunie 2023 un eveniment în Madrid, pentru a dezvălui atât noul său telefon pliabil flagship, Moto RAZR 40 Ultra, cât şi atractivul Moto RAZR 40, care cu o oferă specială costă doar 3000 lei în România. A sosit şi Motorola Edge 40 pe nuanţa Viva Magenta, iar cu puţin timp înainte de lansare am apucat să stăm de vorbă cu Fabio Capocchi, Motorola EEMA Mobile Business Group General Manager. A avut câteva detalii interesante despre specificul pieţei smartphone din România, cota de piaţă Moto şi a dezvăluit de ce nu face Motorola un pliabil cu ecran mare... încă.
Iată întrebările şi răspunsurile din cadrul interviului:
Suntem în Madrid şi suntem gata să discutăm despre noile produse. Avem nu unul, ci două telefoane pliabile de tip "Flip". Avem întrebări pregătite.
Prima: cum a decis Motorola să lanseze două telefoane pliabile cu clapetă în loc de unul?
"Am decis să lansăm o familie de produse, deoarece am studiat dispozitivele pliabile de ceva vreme. Este a patra generaţie a noastră şi am identificat 2 scenarii de utilizare. E vorba despre cei care caută produse comod de ţinut în buzunar şi apoi cei care vor să aibă o interacţiune incredibilă cu ecranul extern. Nu am vrut să ne limităm, aşa că am dezvoltat două produse. Unul este RAZR 40 Ultra, cu ecran extern de 3.6 inch şi celălalt este RAZR 40, cu un ecran extern mai mic, dar e dezvoltat din materiale de top şi e foarte compact şi comod. Am lansat o familie de produse, deoarece vedem că sunt două modalităţi de a folosi un astfel de dispozitiv."
De ce nu un telefon Fold clasic, cu ecran mare?
"E un scenariu diferit de utilizare. E adevărat, studiem interacţiunea. Ne-am axat pe "Flip" deoarece avem multe studii pe această temă şi ştim că trendsetterii şi utilizatorii fashion ţintesc spre acest segment."
Vom vedea un telefon rulabil ca RIZR văzut de mine la MWC 2023? Va deveni comercial?
"Acolo am prezentat un proof of concept, cu porecla RIZR pentru a atrage fanii. Produsul funcţionează, e utilizabil, dar ce e dificil e că experienţa reală end user nu e definită clar. Suntem încă sceptici cu privire la lansarea comercială. E încă fragil, dar dacă intră în producţia de masă va fi apropiat de ce ai văzut. Posibil să îl lansăm în cantitate limitată."
Care este preţul ideal al unui telefon pliabil acum?
"Credem că utilizatorul are de câştigat la preț. Inclusiv la 1199 euro pentru Motorola RAZR 40 Ultra şi 899 euro pentru Motorola RAZR 40. Nu există preţ ideal pentru un pliabil, nu există un preţ ideal pentru un telefon normal. Depinde de valoarea transferată spre utilizator. La noi are de-a face cu interacţiunea cu ecranul extern la un mod nemaivăzut."
Pot să vă spun preţul ideal al meu?
"Da."
Aş spune că e 499 de euro, dar mai degrabă 599 sau 699 euro. Cum scade sub 500 de euro va intra în mainstream. Predicţiile spun că acolo ajungem în 1-2 ani.
"Da, IDC arată că pliabilele vând 45 milioane de unităţi pe an maxim în perioada următoare. Sunt de acord cu tine, sunt câteva puncte de preţ care vor atrage mult utilizatorul. Totuşi consumatorul va aprecia mai mult inovaţia şi ecranul extern şi va fi disponibil pentru a plăti un preţ pe măsură."
Ce urmează pentru Motorola în a doua jumătate a lui 2023? Ce a rămas de lansat:?
"Nu comentăm cu privire la ce vom lansa pe viitor în general. Avem familia RAZR 40, Edge 40 pe Viva Magenta şi nu ne oprim prea curând. Face parte dintr-o călătorie pornită de Motorola cu ceva vreme în urmă. Trebuie să fim mai rapizi decât rivalii noştri şi investim mult în R&D. Acum 2-3 ani eram în urma rivalilor, dar acum suntem competitivi. Pe toate price point-urile."
Sunt curios dacă aveţi o idee generală cu privire la vânzările primelor 3 modele Moto RAZR?
"Trebuie să îţi spun că au mers binişor, dar nu pot partaja cifre. Pe de altă parte avem şi dezamăgiri cu privire la ele. Fix când am lansat primele două a lovit Covid-ul. Erau produse la Wuhan, a venit pandemia şi am avut de suferit, nu am putut testa cum le-a primit publicul. Doar RAZR 2022 s-a lansat normal, în octombrie 2022. Am ţintit cu el mai degrabă piaţa din China, am văzut potenţial mare în Europa şi am repornit călătoria în lumea pliabilelor."
De ce procesor Snapdragon 8+ Gen 1 pe Moto RAZR 40 Ultra şi nu Snapdragon 8 Gen 2?
"Este o alegere, e o chestiune de timing şi compromis şi preţ. Ambele procesoare sunt excelente, există o diferenţă între ele, Gen 2 este un produs excelent. Noi ne axăm pe optimizare, mai ales la nivel de software şi ecran extern. E un compromis foarte bun pentru specificaţii, preţ, performanţă."
A fost deja folosit des S8+ Gen 1, deci e clar cunoscut şi utilizat de mulţi. Ne puteţi spune mai multe despre balamaua nouă? Simt că nu ştim destule despre ea.
"Noua balama foloseşte un mecanism tip "lacrimă", de fapt o dublă balama, cu o buclă. Astfel nu mai are o închidere rigidă a telefonului. Telefonul e niciodată deschis 100% la 180 de grade. Am redus şi vizibilitatea cutei când ecranul e deschis."
Tehnologia a evoluat mult din momentul când făceaţi ca panoul să intre sub bărbie.
"În mod clar. Atunci avea o tehnologie excelentă, dar am evoluat şi am încercat să rezolvăm problema văzută la multe produse."
Ştiu mulţi oameni cărora le e dor de bărbie, le e dor de RAZR-urile vechi.
"Ne-am gândit la bărbie, e ceva iconic, caracteristic, dar nu am vrut să compromitem nimic la ecran. Ar face designul disproporţional. Era prea mult spaţiu irosit şi nu arată bine deschis."
Care e publicul ţintă pentru noul RAZR?
"Publicul ideal este persoana care vrea ceva diferit, ceva ieşit din comun. Este "incredibil", dacă e să aleg un cuvânt. Vrem să fim trendsetteri, prin culoare şi interacţiune. Generaţia tânără, vedem multă tracţiune între ei pentru acest produs şi toţi cei care sunt creatori de conţinut digital. Nu neapărat influenceri, ci extrovertiţi, cei care socializează mult şi postează mult online. Cei aflaţi în mers, care nu au neapărat timp să posteze de pe PC."
E piaţa pregătită pentru un telefon pliabil de buget acum? Să zicem 500 de euro? Nimeni nu a făcut asta încă.
"E greu de zis. Cred că pe măsură ce trece timpul vom scădea la preţ şi specificaţii. Piaţa nu e gata încă în acest moment, vrea doar "ceva diferit", nu un preţ mic."
Aveţi ceva informaţii despre eficiența de producţie a panoului extern de pe RAZR 40 Ultra? Mi se pare dificil să tai două orificii pentru camera principală în acel panou din sticlă.
"Uşor nu e, altfel ar face toţi asta. Suntem în plin proces de producţie şi dacă era vreo problemă, ea s-a rezolvat deja."
Când am auzit de parteneriatul cu Bose, am crezut că veţi oferi şi căşti cadou.
"E ca parteneriatul cu Pantone. Merge spre experiența end user. Învăţăm de la ei, studiem audio, aducem experienţa pe produse. Una dintre interacţiunile cu ei se poate traduce într-un bundle, dar mai degrabă învăţăm. Cu Pantone vrem să trecem dincolo de parteneriat comercial. Vrem ca utilizatorul să aibă o experienţă la 360 de grade. Inclusiv culoare, miros, atingere, vizual, ecranul şi acum investigăm şi audio."
Motorola vinde merch, bibelouri, cadouri, parfumuri, breloc?
"Avem merchandising şi e ciudat, pentru că e adevărat. Lumea vrea să avem produse de gen mai mult. Moto RAZR 40 Ultra are o mascotă haioasă, care ar putea fi vândută şi fizic. Pe ecranul extern este Mu/Moo care doarme noaptea, dimineaţa se spală pe dinţi, la 9 dimineaţa e în tren spre muncă. Merch se face în aftersale. Noi începem să fim iconici şi diferiţi, avem merch digital."
Trimiteţi un mesaj pentru cititorii din România şi piaţa din România:
"Suntem mândri să fim prezenţi pe piaţa din România. Este una dintre cele mai importante pieţe din Europa. Am studiat mult preferinţele din această ţară. România este ţara cu specificaţia de RAM cea mai mare din Europa. Avem telefoane Moto G cu extra RAM acolo pentru a mulţumi utilizatorii. Suntem gata să atragem utilizatorii români cu dispozitivele premium şi cu ecranul extern de pe Moto RAZR 40 Ultra. Mă aştept că România să fie o piaţă unde se va vinde bine."
Concluzii
Când nu se înregistra, Fabio ne-a mai spus şi că Moto are o cotă de piaţă de 13% în România şi am discutat amândoi despre conceptul de vanitate şi faptul că în Balcani şi Europa de Est ne place să ne etalăm cu produse arătoase, uneori scumpe, dar cu siguranţă ieşite din comun. Nu era foarte încântat de cum au mers primele RAZR-uri, dar are încredere în Ultra, mai ales datorită ecranului extern mare.
Vede mult potenţial în pliabile, dar Moto încă nu se aruncă la experimente cu Fold-uri sau rulabile ci pariază pe ce ştie mai bine. Extinde "experienţa la 360 de grade" prin tot mai multe parteneriate, cu alde Bose sau Pantone. E o abordare mai degrabă precaută şi încrederea foarte mare a lui Fabio în studiile legate de ce e cool, hip şi tineresc arată că Moto şi-a făcut temele înainte să lanseze noile RAZR-uri.