În câteva săptămâni începe iureşul ofertelor de Black Friday şi au început deja predicţiile, analizele şi anticipările. Ce ştim acum? eMAG are Black Friday pe 7 noiembrie, iar Altex de pe 30 octombrie. Între timp Agerpress a publicat o analiză Frames, care indică faptul că vom vedea o comandă medie a românului mai mică în acest an decât în 2024.
Motivul e lesne de înţeles: TVA crescut, inflaţie, preţuri mai mari în magazine, perspectiva unei crize economice, toate au speriat românul. Analiza Frames arată că valoarea unei comenzi medii de Black friday va fi între 400 şi 500 de lei (după ce în 2024 crescuse cu 50 de lei faţă de 2023). Interesul pentru reduceri e mare, dar puterea de cumpărare a scăzut puternic, din cauza inflaţiei de aproximativ 10%.
E de 3 ori mai mare decât media UE, se pare. De altfel au scăzut şi vânzările din comerţul cu amănuntul în România în ultimele luni, cu cel mai aprig declin din UE. Black Friday a generat în jur de 500 de milioane de euro în 2023, dar în 2025 nu se vede prea mult loc de creştere, poate doar o stagnare la acea sumă.
Suntem la ediţia cu numărul 15 a lui Black Friday, iar retailerii spun că hainele, cosmeticele, produsele pentru casa şi cele auto vor fi cele mai căutate. Gadgeturile şi electronicele sunt în uşor picaj, ca interes cel puţin.
Raportul European Ecommerce 2025 indică faptul că România se află pe locul 3 între statele membre UE din Europa Centrală şi de Est când vine vorba de comerţul electronic (11.7 miliarde de euro în 2024). La nivelul întregii Europe, suntem pe 9.

