2021 va fi un an ţinut minte cu siguranţă de toţi producătorii de electronice, electrocasnice, telefoane, laptopuri. Asta pentru că faimoasa criză de componente în loc să se atenueze devine mai rea. Întâi a fost problema cu anul 2020 când pandemia a făcut să se vândă prea multe laptopuri, apoi viscolul uriaş din Texas a blocat fabrici vitale pentru producţia globală de chipseturi, iar o parte din 2020 a însemnat fabrici de componente oprite din cauza Covid-19. Producători ca Samsung şi-au ajustat din mers raţia de memorii sau ecrane într-o lume în care Huawei a comandat mult mai puţin. Acum apare şi cazul Canalului Suez blocat să pună beţe în roate... economiei globale.
Canalul Suez se află în Egipt între oraşele Port Said la Marea Mediterană şi Suez la Marea Roșie. Are 163 de kilometri lungime şi pe acolo vin vasele cu încărcături importante din Asia spre Europa şi unele chiar cu destinaţia SUA. E o rută mult mai facilă decât să ocoleşti tot continentul african sau să o iei prin furtunosul Ocean Pacific. Ei bine, de câteva zile încoace această rută a fost blocată de vaporul de 200.000 de tone Ever Given, care ţine pe loc numeroasele vase.
Canalul Suez e responsabil cu 15% din comerţul de pe Terra, deci situaţia e critică. Nava Ever Given s-a împotmolit într-o secţiune proaspăt extinsă de egipteni şi apoi a deviat, punându-se de-a latul canalului. Suntem afectaţi inclusiv noi, 11 nave cu animale din România numărându-se prin cargoboturile blocate în zona Canalului Suez. Pe acele nave se afla 130.000 de animale vii din România. În ultimele zile s-a încercat tot posibilul pentru a urni colosul din acea zonă blocată, folosind macarale, alte nave, excavatoare, iar pentru prima oară nava s-a clintit astăzi în a doua parte a zilei.
În cel mai rău caz va fi nevoie să fie îndepărtate unele dintre cele 18.300 de containere de pe navă pentru a uşura mutarea sa. Mareele şi vânturile puternice complica eforturile deocamdată. Nava are o înălţime egală cu cea a unei clădiri cu 12 etaje şi se îndrepta spre portul din Rotterdam. Cel puţin 34 de alte nave sunt blocate în canal din cauză să, transportând orice de la televizoare şi automobile la capre şi haine. Cei care încearcă să mişte nava trebuie să aibă grijă să nu o găurească, riscând să polueze toată zona dacă au loc scurgeri de combustibil
În acest moment 90% dintre bunurile de pe glob sunt livrate şi transportate cu nave-container şi acest incident ar putea duce la regândirea rolului lor în comerţ. Mai ales că industria a pierdut mai multe încărcături pe mare în 2020 şi 2021 decât în anii anteriori.
Europa va resimţi acest blocaj la nivel de smartphone-uri, PC-uri, placi grafice. Navele cargo din Asia pot trece totuşi pe Capul Bunei Speranţe din Africa sau prin canalul Panama din America Centrală, dar asta înseamnă întârzieri şi extra combustibil. La nivel global producătorii de maşini ca Tesla şi-au oprit producţia din lipsă de componente şi inclusiv la noi, Ford şi Dacia au luat decizii similare. Qualcomm abia face faţă cu furnizarea de cipuri, iar Samsung a sacrificat seria Note din această cauză.
Plăcile grafice performante au stocuri extrem de reduse, iar SUA tot pune presiune pe Taiwan, care e lovită de o secetă gravă în acest an. Problemele cu Canalul Suez sunt ultimul lucru de care avea nevoie segmentul.