Finalul lunii mai este unul de foc, nu doar prin prisma temperaturilor de vară ci și prin prisma noilor reguli la care se vor supune comercianții din România începând de mâine, 28 mai. Aflăm via Avocatnet.ro faptul că începând de sămbătă, cei care comercializează produse pe plan local vor fi obligați ca pe lângă reducere, să afișeze la raft și cel mai mic preț practicat pentru produsul redus în ultimele 30 de zile.
Legea vine ca urmare a unui proiect de HG adoptat la data de 26 mai 2022 de către Executiv, iar comercianții care nu vor respecta aceste reguli vor putea atrage amenzi de până la 30.000 de lei. Trebuie menționat faptul că nu este prima oară când auzim despre această lege, pentru că vorbim despre un proiect existent de aproximativ un an în dezbatere.
Abia acum vine adoptarea proiectului (HG nr. 947/2000), iar comercianții mai au doar câteva ore la dispoziție pentru a se alinia la aceste reguli noi. Avem și o declarație oficială din partea lui Florin Spătaru, ministrul economiei:
„Actul normativ aprobat astăzi vine în completarea măsurilor adoptate deja, pentru a ne asigura că toţi consumatorii sunt protejați. Trebuie să plătim prețul corect pentru produsele cumpărate și să protejăm consumatorii împotriva unor oferte înșelătoare.”
Ce înseamnă mai exact această lege? Ei bine, comercianții care vând produse vor fi OBLIGAȚI să afișeze în pagina online sau la raft, pe lângă reducerea actuală și CEL MAI MIC PREȚ PRACTICAT în ultimele 30 de zile. Acest preț anterior este definit drept cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile înainte de data aplicării reducerii de preț anunțate.
Legea se va aplica și în outlet-uri, unde va fi comparat prețul de vânzare cu prețul de magazin de fabrică al producătorului sau cu prețul de catalog, sau cu un alt preț de referință echvalent. Nerespectarea noilor prevederi se sancționează cu amenzi de la 5000 la 30.000 de lei, dar acestea vor putea fi plătite la jumătate în termen de cel mult 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal.
Scopul legii este de a evita scenariile în care consumatorii sunt induși în eroare de aceste reduceri înșelătoare. Ca exemplu putem lua un telefon care pe parcursul lunii trecute a apărut la un retaileri la sume diferite, în funcții de campanii diferite, precum 1800, 2000 sau 2100 lei. Dacă acum retailerul va aplica o nouă reducere telefonului, el va fi obligat să menționeze în pagina produsului faptul că cel mai mic preț din aprilie a fost 1800 de lei.
Comercianții obișnuiesc să atragă prin reduceri mari, care nu se aplică prețurilor actuale, ci mai degrabă asupra prețurilor la care produsele au intrat în stoc, de aici și procentele uriașe de 30-40%. Așteptăm să vedem schimbarea și dacă retailerii se vor conforma!
Mulțumim lui Niculae M. pentru pont!


