Dacia se lovește din plin de amânarea programului Rabla din România. Efectele se simt clar în cifrele de vânzări din prima jumătate a anului 2025. Deși la nivel global marca se menține relativ stabilă, în țară, modelul Sandero, vedeta gamei, a înregistrat o scădere de aproape 8% în volum. Iar explicația vine direct de la sursă: lipsa subvențiilor. Mai jos avem detalii.
Frank Marotte, directorul de vânzări și marketing al Dacia, nu s-a ferit să spună lucrurilor pe nume:
„Impactul este semnificativ pentru noi pe Sandero, din cauza amânării Rabla. Asta a lovit fix în segmentul unde eram foarte competitivi.”
Iar contextul european, unde mai multe țări fie au întrerupt, fie au redus programele de subvenționare, nu ajută deloc. De exemplu, în Franța s-au tăiat stimulentele, iar în Spania acestea se vor încheia în august. Chiar dacă vânzările globale au fost de 356.084 unități (o scădere modestă de 0,7%), în România efectele se resimt mai puternic.
În afară de Sandero, și Jogger (-16,8%) sau Duster (-4,5%) au avut parte de reculuri. Duster rămâne lider de piață în Europa pe segmentul SUV-urilor de retail, cu un mix de peste 30% hibrid, în timp ce Jogger-ul cu 7 locuri își păstrează fanii, în special în varianta sa electrificată. Spring, modelul electric compact, urcă vertiginos în topul vânzărilor, cu o creștere de peste 62%, ceea ce arată clar că piața răspunde bine la vehiculele electrice atunci când există sprijin guvernamental.
Marotte punctează:
„Avem cea mai accesibilă electrică din piață, dar fără subvenții diferența față de motoarele termice rămâne mare. Subvențiile sunt esențiale.”
Pe final, Dacia își menține obiectivul de 700.000 de unități vândute pentru 2025, mizând pe o revenire a programelor Rabla și pe succesul lansării noului Bigster, care deja a atras peste 38.000 de comenzi. Așteptările sunt mari, dar și incertitudinile de pe piețele europene rămân la cote ridicate.