O propunere legislativă recent înregistrată la Senat vizează oficializarea a ceea ce mulți șoferi practică doar din bun-simț sau în baza conduitei preventive. Așa-numita „regulă a fermoarului” ar putea deveni lege în România dacă trece de Parlament. Astfel, nerespectarea ei ar putea atrage o amendă de până la 607.5 lei, fix cât prevedere clasa I de sancțiuni. Prin intermediul Avocatnet.ro aflăm mai multe detalii.
Ideea din spate e simplă și logică. Când una dintre benzile de circulație se termină sau devine inutilizabilă din cauza unui obstacol, lucrări sau pur și simplu pentru că drumul se îngustează, șoferii de pe banda care se termină ar trebui să intre, alternativ, între mașinile de pe banda alăturată. Nu cu forța, nu „te bagi cum apuci”. E o regulă aplicată deja în Germania, Austria, Elveția, Olanda și Slovacia, unde nu doar că e eficientă, dar e și aplicată cu rigurozitate.
Propunerea vrea să transforme această practică într-o normă clară, reglementată, care să ajute la fluidizarea traficului. Argumentul din expunerea de motive e că lipsa unei obligații clare duce fie la haos, fie la blocaje inutile, pentru că mulți șoferi refuză să lase pe alții să se încadreze „la limită”.
Textul propunerii legislative precizează că regula se aplică atunci când o bandă este blocată „din cauza unui obstacol, a îngustării drumului sau din alte motive”. În acest caz șoferii de pe banda liberă trebuie să permită, alternativ, inserarea celor de pe banda afectată. Lipsa de cooperare va fi tratată cu o contravenție, sancționată cu o amendă de până la 607.5 lei (adică 3 puncte-amendă), la valoarea actuală de 203 lei / punct).
Ce e de reținut aici e că nu se penalizează doar lipsa politeții, ci se formalizează o obligație de circulație corectă, care ține traficul în mișcare. De menționat și că această reglementare nu e încă în vigoare. Ca să ajungă să se aplice efectiv, trebuie să treacă prin ambele camere ale Parlamentului, să fie promulgată de președinte și publicată în Monitorul Oficial.
Până atunci, e o idee cu șanse rezonabile să devină realitate, mai ales într-un context tot mai aglomerat în orașe și pe drumurile naționale.