Taxă nouă pentru camioane și impozit pe mașinile vechi; Ce trebuie să știe șoferii?

2.920 ori
<b>Taxă nouă pentru camioane și impozit pe mașinile vechi; Ce trebuie să știe șoferii?</b>Începând cu 2026, șoferii din România vor trebui să se adapteze unui nou sistem de taxare rutieră. Autoritățile introduc două tipuri distincte de taxe de drum: Rovinieta, care rămâne valabilă pentru autoturisme și vehicule ușoare, și TollRo

Începând cu 2026, șoferii din România vor trebui să se adapteze unui nou sistem de taxare rutieră. Autoritățile introduc două tipuri distincte de taxe de drum: Rovinieta, care rămâne valabilă pentru autoturisme și vehicule ușoare, și TollRo, o nouă taxă destinată camioanelor și vehiculelor grele. Această măsură face parte dintr-un efort de aliniere la standardele europene și de stimulare a unui transport mai ecologic. În plus, se discută intens despre introducerea unui impozit anual pentru autoturismele vechi, în funcție de norma de poluare și anul de fabricație. Mai jos avem detalii.

Conform BZI.ro, rovninieta rămâne obligatorie pentru toate vehiculele cu masa totală maximă autorizată de până la 3,5 tone. Valoarea taxei va fi determinată în funcție de categoria vehicului, clasa de emisii (Euro 3, Euro 4, Euro 5, Euro 6 etc.), dar și durata de utilizare a drumurilor naționale.

Noutatea majoră vine pentru camioane și autobuze, sub forma TollRo. E vorba despre un sistem de taxare bazat pe distanța parcursă. Va fi obligatoriu pentru vehiculele de peste 3,5 tone, iar taxa va fi calculată în funcție de kilometri parcurși. Tariful per kilometru nu a fost încă stabilit de Ministerul Transporturilor.

Practic, cu cât un camion circulă mai mult pe drumurile naționale, cu atât taxa va fi mai mare. Aceasta este o schimbare importantă față de sistemul actual, unde taxele sunt percepute în funcție de durată, nu de distanța parcursă.

Ce se întâmplă cu mașinile mai vechi?

Pe lângă noul sistem de taxare, autoritățile discută și despre introducerea unui impozit anual pentru autoturismele vechi, în funcție de norma de poluare și anul de fabricație. Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) susține că această taxă ar putea descuraja utilizarea mașinilor vechi, reducând astfel poluarea și îmbunătățind siguranța rutieră.

Datele oficiale arată că în 2024, 64% dintre autoturismele second-hand importate în România erau mai vechi de 10 ani, ceea ce înseamnă că multe dintre ele nu respectă noile cerințe de mediu.

Mai mult, se discută și despre interzicerea reparațiilor pentru mașinile mai vechi de 15 ani care prezintă defecțiuni majore la motor, frâne sau direcție. Uniunea Europeană propune un nou regulament care clasifică aceste vehicule drept „vehicule reziduale”, iar în loc de reparații, ele vor fi direct casate.

Cât vor plăti șoferii?

Deocamdată, autoritățile nu au anunțat tarifele exacte pentru noul sistem TollRo sau pentru impozitul pe mașinile vechi. Totuși, este clar că aceste măsuri vor avea un impact financiar direct asupra șoferilor, mai ales asupra celor care conduc vehicule de transport marfă și asupra proprietarilor de mașini second-hand.

Noile taxe și reglementări sunt parte dintr-un efort mai amplu de modernizare a infrastructurii rutiere și de reducere a poluării. Cu toate acestea, ele vor stârni cu siguranță nemulțumiri, mai ales din partea celor care folosesc vehicule vechi sau parcurg distanțe lungi pe drumurile naționale.

Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citește mai mult×