Lansarea serviciului de Robotaxi Tesla în Austin, Texas, a fost mai puțin un triumf și mai mult un test de stres pentru răbdarea NHTSA – autoritatea de siguranță rutieră din SUA. La doar câteva zile după ce vehiculele autonome Model Y au început să transporte influenceri și fani Tesla prin oraș, au apărut online mai multe videoclipuri care arată comportamente cel puțin îngrijorătoare. Le aflaţi mai jos.
Au fost semnalate depășiri ale vitezei legale, schimbări greșite de bandă și ocoliri discutabile prin intersecții aglomerate. Ironia face că tocmai materialele de promovare, gândite să creeze entuziasm, să fi declanșat o anchetă federală.
Într-unul dintre clipuri, un Robotaxi trece pe contrasens timp de câteva secunde, traversând o linie dublă continuă, în timp ce în altul se poate observa cum vehiculul circulă cu până la 45 mph într-o zonă școlară cu limită de 35 mph – fix lângă o instituție pentru persoane cu deficiențe de auz. NHTSA nu a întârziat să reacționeze:
“Suntem conștienți de incidentele prezentate și am contactat producătorul pentru informații suplimentare,” a declarat agenția, adăugând că va lua toate măsurile necesare pentru a proteja siguranța rutieră. Mai mult, Tesla ar fi cerut ca răspunsurile sale oficiale către autoritate să nu fie făcute publice, o mișcare considerată neobișnuită chiar și într-un domeniu plin de discreție.
Problemele de percepție și de execuție nu sunt noi pentru Tesla. Sistemul Full Self-Driving, care stă la baza acestor Robotaxi-uri, este deja sub investigație din 2024 din cauza unor accidente în condiții de vizibilitate scăzută. Între timp, Elon Musk continuă să susțină că milioane de Tesla-uri vor circula autonom până la finalul lui 2026 – un pariu îndrăzneț într-un peisaj unde rivali precum Waymo au preferat o strategie lentă, dar sigură, construind în peste un deceniu o flotă de 1.500 de vehicule.
În contrast, lansarea Tesla din Austin s-a bazat pe o coregrafie atentă: zone limitate, condiții meteo controlate, pasageri selectați și șoferi de siguranță pe scaunul pasagerului.