Livrările de smartphone-uri sunt în scădere în multiple regiuni de pe glob, dar se pare că Europa a fost afectată în special, dacă ne luăm după cel mai nou studiu Counterpoint Research. E vorba aici despre cifre aplicate pentru intervalul ianuarie-martie 2022 şi se pare că realme e singurul brand câştigător în acea perioadă.
Între ianuarie şi martie 2022, livrările de smartphone-uri de pe Bătrânul Continent au scăzut cu 12% faţă de aceeaşi perioadă din 2021. Acestea sunt cele mai modeste rezultate din ultimul deceniu într-un singur trimestru. Motivele sunt lesne de ghicit. Pe de o parte avem criza de componente care ţine din 2020, apoi lockdown-urile legate de Covid-19 din China şi apoi criza economică care ne paşte, cuplată cu inflaţia galopantă. La ele adăugăm şi situaţia din Ucraina.
Există şi aspectul că marile companii tech s-au retras din Rusia începând cu luna martie, acea piaţă fiind considerată cea mai mare din Europa. Samsung şi Apple reprezentau jumătate din toate livrările de telefoane din acestă țară, iar vânzările lor din Rusia însemnând 6% din toate vânzările de telefoane de pe continentul european. În ciuda acestor provocări, Samsung rămâne pe locul întâi în top 5 producători de telefoane din Europa, cu o cotă de piaţă de 35% în trimestrul întâi din 2022.
A scăzut deci cu 2% faţă de cei 37% din 2021 şi a vândut cu 16% mai puţine smartphone-uri decât în primele 3 luni din 2021. Pe locul 2 în Europa se află Apple, crescând de la o cotă de 24% la 25% şi reuşind să ia fața celor de la Xiaomi. Această companie e pe locul 3, deşi în iunie 2021 reuşea chiar să depăşească Samsung la nivel global pentru câteva săptămâni. Acum a picat cu 36% în livrări în Europa în primele 3 luni din an, ajungând la o cotă de de 14% de la 19%.
OPPO e pe locul 4, tot cu 6% ca anul trecut şi cu o scădere a livrărilor de 8%. Top 5 se încheie cu realme, care e marele câştigător al ultimului an. A crescut cu 67% în livrări în ultimul an, dublându-şi cota de piaţă la 4%. Au crescut binişor şi HMD Global (Nokia) şi Google, faţă de anul anterior, deşi numerele lor sunt încă de ligă mică.
Aş fi curios să văd cum stau şi cei de la Motorola, OnePlus şi vivo, ultimii având expunere multă deoarece au fost sponsor principal EURO 2020.