Începând cu 7 iulie 2024, toate vehiculele noi din Uniunea Europeană vor trebui să fie echipate cu sisteme de asistență inteligentă pentru viteză (ISA) și înregistratoare de date de evenimente (EDR), conform reglementărilor din actul 2019/2144. Pentru modelele de vehicule noi, această cerință a intrat deja în vigoare de la 6 iulie 2022. Scopul principal al noii reglementări este creșterea siguranței rutiere și reducerea excesului de viteză.
Ce sisteme devin obligatorii?
Sistemele ISA utilizează diferite metode de feedback pentru a ajuta șoferii să respecte limitele de viteză:
- Feedback haptic: Pedala de accelerație se retrage când viteza este depășită.
- Sistem de control al vitezei: Puterea motorului este redusă.
- Avertizare acustică: Sunet de avertizare la depășirea vitezei.
- Vibrația pedalei: Pedala vibrează când viteza este depășită.
Sistemele ISA ajută la controlul vitezei vehiculului, dar șoferul rămâne întotdeauna în controlul complet al vitezei. Feedback-ul are rolul de a încuraja șoferii să reducă viteza atunci când aceasta depășește limita permisă.
Înregistratoarele de date de evenimente (EDR) funcționează similar cu „cutiile negre” ale avioanelor, înregistrând date în timpul unui accident, precum viteza, poziția și forța de frânare. Aceste date rămân anonime și sunt folosite exclusiv pentru îmbunătățirea infrastructurii și a vehiculelor.
Impactul acestor măsuri
Introducerea acestor sisteme de siguranță obligatorii poate duce la creșterea semnificativă a prețurilor pentru cele mai noi mașini, inclusiv pentru modelele de bază. Feedback-ul sistemelor, în special avertizările acustice, poate fi deranjant pentru șoferii care conduc frecvent aproape de limita de viteză. Deși aceste sisteme pot fi dezactivate, ele se reactivează automat la fiecare pornire a mașinii, ceea ce poate fi enervant pentru utilizatori.
Situația motocicliștilor
Deși noua reglementare se aplică momentan doar autoturismelor, autoritățile europene au arătat interes pentru aplicarea acestor tehnologii și pe motociclete. Deocamdată, nu există un plan concret pentru a face aceste tehnologii obligatorii și pentru motocicliști, dar schimbările viitoare nu sunt excluse.
Ce trebuie reținut
Noua reglementare a Uniunii Europene aduce schimbări semnificative în sistemele de siguranță ale vehiculelor, având ca scop principal creșterea siguranței rutiere. Deși aceste sisteme pot îmbunătăți siguranța traficului, ele pot fi deranjante pentru unii șoferi și pot duce la creșterea prețului mașinilor. Implementarea sistemelor ISA și EDR va deveni obligatorie pentru toate mașinile noi începând cu 2024, având un impact considerabil asupra cumpărătorilor și producătorilor de automobile.



