La o zi distanță de la știrea prin care vă informam despre acea scrisoare spre UE, semnată de zeci de companii care nu sunt mulțumite de modul în care Apple respectă noua legislație Digital Markets Act (DMA), iată că avem o "bombă". Compania din Cupertino tocmai ce a fost amendată de Comisia Europeană cu 1.8 miliarde de euro, pentru abuz de poziție dominantă în piața de distribuție a aplicațiilor de streaming audio pe iOS și iPadOS via App Store.
Comisia spune că Apple a aplicat restricții dezvoltatorilor de aplicații pentru a preveni informarea utilizatorilor iOS cu privire la servicii de muzică alternative sau mai accesibile disponibile în afara aplicației. Creatorul iPhone ar fi trebuit să permită dezvoltatorilor listarea acestor informații și instrucțiuni pentru modul de abonare la astfel de oferte.
Mai pe scurt, dacă ești pe iOS te poți abona direct prin App Store la soluții de streaming audio sau direct de pe site-ul platformei dorite, varianta din urmă fiind mai ieftină pentru că nu include și procentul taxat de Apple la achizițiile via App Store. Apple a vrut pe cât posibil ca abonările/achizițiile să se facă prin App Store, astfel că un necunoscător nu era conștient de faptul că putea plăti mai puțin pe același serviciu de streaming.
Aflăm că dezvoltatorii nu au avut voie nici să includă link-uri în aplicația de streaming listată în App Store și pe deasupra nu puteau nici să contacteze noii abonați via e-mail pentru a-i informa cu privire la o ofertă mai bună. Comisia Europeană a decis astfel că acestea sunt condiții comerciale neloiale care afectează în același timp în mod negativ și interesele utilizatorilor iOS.
CE consideră de asemenea că această practică Apple a contribuit și la degradarea experienței de utilizare pe iOS, iar suma de 1.8 miliarde de euro a fost decisă pentru a asigura că este suficient "de descurajatoare" pentru Apple încât să nu mai comită o încălcare similară.
Există și un răspuns oficial de la Apple, compania dezvăluind faptul că va contesta decizia și amenda. În comunicatul de presă pe care îl poți găsi aici, compania din Cupertino atacă Spotify, numind compania "avocatul principal" al deciziei luate de Comisia Europeană. Potrivit Apple, Spotify deține o cotă de peste 50% din piața europeană și "nu plătește nimic către Apple" în ciuda "rolului App Store" care face posibil acest succes. Asta pentru că Spotify nu vinde abonamente direct prin App Store, optând să nu plătească taxa Apple.
Firma lui Tim Cook mai vorbește și despre faptul că "gratis" nu este de ajuns pentru Spotify, serviciu de streaming care vrea să muleze regulile în favoarea sa prin implementarea unui sistem de abonare în aplicație fără a folosi sistemul In-App Purchase din App Store, dar folosind soluțiile și tehnologiile Apple și profitând de aceste beneficii fără a plăti nimic Apple.
În final Apple spune că decizia de astăzi a Comisiei Europene doar cimentează poziția dominantă a unei companii europene de succes care este liderul incontestabil al pieței de muzică digitală.