În aceste zile ne-am dat seama că dacă Facebook s-a mai descurcat cât de cât cu disputele cu autorităţile americane şi europene, ei bine... cu presa nu te poţi pune. După ce compania lui Zuckerberg a blocat toţi utilizatorii din Australia din a vedea sau partaja ştiri, acum utilizatorii din Canada ar putea urma.
Ce se întâmplă în Canada şi Australia?
Conform Reuters, autorităţile din Canada alături de trusturile de presă locale au promis că vor face Facebook să plătească pentru ştiri şi conţinuturile media. Bătălia dintre old media şi new media aminteşte de serialul "American Gods", dacă îmi permiteţi o remarcă sugubată. Facebook a blocat deja toate ştirile şi conţinuturile media din Australia, iar Google are un "meci" similar cu autorităţile de la Antipozi. Şi Marele G ar trebui să plătească publisherii australieni pentru ştirile preluate.
Revenind la Canada, un ministru canadian numit Steven Guilbeault a primit sarcina de a crea o legislaţie specială pentru aceste situaţii. El a condamnat deja acţiunile Facebook şi a afirmat că ele nu vor descuraja autorităţile canadiene. Iată declaraţia sa:
“Canada este în linia întâi a luptei.. suntem în primul grup de tari din lume care face acest lucru."
În 2020 organizaţiile media din Canada au emis avertizări cu privire la un picaj al pieţei fără intervenţia guvernului. Abordarea australienilor e acum dată ca exemplu şi ea ar permite publisherilor să recupereze 491 de milioane de dolari pe an. Fără o intervenţie, Canada ar pierde 700 de slujbe din presă (print) din totalul de 3100.
Dorinţa Guvernelor locale şi a publisherilor este ca Google să plătească pentru a afişa acele ştiri şi conţinuturi media realizate de marile trusturi de presă. La sumele corecte se poate ajunge prin arbitraj.
Exemplul Google
Un exemplu pozitiv este cel al Franţei, care solicită platformelor tech mari să poarte discuţii deschise cu publisherii cu privire la remunerarea pentru utilizarea de ştiri. În ianuarie 2021, Google a căzut la înţelegere cu autorităţile franceze şi a acceptat să plătească publisherii pentru ştiri. A promis că va negocia licenţe individuale pentru fiecare membru al alianţei presei. Negocierile duraseră luni întregi şi au fost încununate cu succes.
Google a semnat 500 de înţelegeri în toată lumea, în valoare de 1 miliard de dolari cu publisherii pentru serviciul News Showcase. Canadienii avertizează şi că în curând alte 10-15 țări vor pune problema la fel şi Facebook nu poate tăia tuturor accesul la ştiri. În altă ordine de idei, compania lui Zuck a declarat că ştirile reprezintă mai puţin de 4% din conţinutul pe care utilizatorii îl văd pe platformă şi că acel conţinut ar fi ajutat publisherii din Australia să genereze 300 de milioane de dolari în 2020.
Concluzia
Tentaţia mea, ca membru al presei este să ţin cu publisherii şi să semnalez că pandemia ar putea să le fi ştirbit veniturile. Pe de altă parte ştiu că în România spre exemplu marile trusturi de presă au primit deja ajutoare de la stat în 2020 şi că pe durata pandemiei traficul tuturor publicaţiilor a crescut masiv, deci şi veniturile.
Asta nu scuză totuşi abordarea Facebook şi Google, care utilizează munca altora fără a plăti pentru ea... Între acest aspect şi disputa cu Apple, Facebook începe să se contureze tot mai mult ca personajul negativ al zonei tech...