Facebook vs Apple - De ce se află în conflict cei doi giganți americani?

4.153 ori
<b>Facebook vs Apple - De ce se află în conflict cei doi giganți americani?</b>De câteva săptămâni, cele două companii din SUA, Apple și Facebook, se află în conflict. “Lupta” s-a declanșat în urma actualizării la noul sistem de operare iOS 14. Acest update a adus în prim plan confidențialitatea datelor personale. Aflăm mai jos

De câteva săptămâni, cele două companii din SUA, Apple și Facebook, se află în conflict. “Lupta” s-a declanșat în urma actualizării la noul sistem de operare - iOS 14. Acest update a adus în prim plan confidențialitatea datelor personale. Aflăm mai jos toate detaliile și ce se întâmplă mai exact.

Facebook colectează date

Știm deja că marile companii colectează datele utilizatorilor. Exact asta face și Facebook, în special pentru ca firmele, companiile și dezvoltatorii să poată lansa reclame țintă. Problema ar fi că Facebook colectează date prin intermediul altor aplicații sau chiar hardware-ul (microfonul) dispozitivelor. Nu știu dacă vi s-a întâmplat să vorbiți despre un produs cu un prieten, iar apoi să vă treziți cu el într-o reclamă. Ei bine, Apple crede că e bine ca utilizatorii să știe asta și să își dea sau nu acordul.

Update-ul la iOS 14

iOS 14 Privacy

În noul update al iOS, Apple dorește transparență între companii, dezvoltatori și utilizatori. Apple le cere acum dezvoltatorilor să afișeze politicile de confidențialitate ale aplicațiilor în AppStore. Astfel, companiilor și dezvoltatorilor care nu respectă regulile, li se vor șterge aplicațiile din AppStore. 

Vestea nu i-a picat bine lui Mark Zuckerberg, așa că a ales să atace Apple în mod public. Facebook a cumpărat spațiu pentru reclamă în câteva dintre cele mai mari ziare americane. Apoi, a publicat (prima) scrisoare deschisă în care atacă Apple și practicile sale prin care împiedică urmărirea utilizatorilor. 

We're Standing up to Apple for small businesses everywhere

“Ne confruntăm cu Apple pentru toate companiile mici de pretutindeni” sună titlul acestei reclame. Facebook declară că afacerile mici sunt deosebit de importante. Urmărirea utilizatorilor și comportamentului acestora asigură ca reclamele să ajungă doar la utilizatorii interesați de acel produs sau serviciu furnizat. Compania susține că noile reguli vor fi “devastatoare” pentru întreprinderile mici și vor “deteriora irevocabil internetul”. Mai jos este și cea de a doua scrisoare deschisă 

Apple vs. the free internet

“Apple vs internetul gratuit” - de această dată, Facebook aruncă acuzații mari companiei din Cupertino. Acesta susține că Apple plănuiește să ofere o actualizare software care va schimba internetul pentru totdeauna "în rău". Mai exact, aceste limitări impuse de Apple vor face ca creatorii de conținut și companiile să ofere servicii care până acum erau gratuite, contra-cost. Astfel, conținutul gratuit și de calitate va fi redus semnificativ.

Acum, Facebook are motive întemeiate de a nu fi acord cu politica de transparență Apple (din punctul lor de vedere). Afacerea ar suferi enorm, ținând cont că 50-60% din utilizatorii americani folosesc dispozitive Apple. Mai jos aveți și o listă (scurtă) cu ce fel de date colectează Facebook pentru a oferi reclame personalizate utilizatorilor. Lista completă se poate găsi accesând acest link.

  • Informații furnizate personal sau furnizate de alte persoane: sunt incluse aici informațiile oferite începând de la crearea unui cont, distribuirea conținutului, până la informațiile, mesajele și fotografiile “private” trimise prin messenger.\
  • Date cu caracter personal: Informații cu privire la evenimentele din viața personală, orientările religioase și politice, starea de sănătate.
  • Rețea și conexiuni: informații despre oamenii, paginile, conturile, hashtag-urile și grupurile cu care interacționați. De asemenea, colectează toate informațiile pe care alegeți să le încărcați: contacte, informații despre apeluri și SMS-uri, folosite pentru a găsi oameni pe care s-ar putea să îi cunoști.
  • Mod de utilizare: informații despre tipul de conținut urmărit, caracteristicile utilizate cel mai des, oameni și conturi cu care interacționați, frecvența și durata activității. De asemenea, se colectează și informații privind modul de folosire al camerei integrate.
  • Informații despre tranzacții: Dacă folosiți Facebook pentru a cumpăra produse sau a face alte tranzacții (jocuri, aplicații sau donații), informațiile vor fi salvate. Date despre cardul de credit sau debit folosit; Alte informații despre livrare, date de contact și adrese;
  • Funcțiile utilizate de alți oameni și toate informațiile pe care aceștia le oferă despre tine: Facebook primește și analizează conținutul, mesajele și informațiile pe care alte persoane le pune la dispoziție atunci când utilizați Facebook. Acestea se colectează în momentul când cineva comentează o fotografie, vă trimite un mesaj, încarcă, sincronizează sau importă informații de contact.
  • Informații despre dispozitiv: Sistem de operare, specificații și versiunea sistemului de operare utilizat. Nivel de încărcare al bateriei, semnal, capacitatea de stocare rămasă, tipul de browser utilizat, numele aplicațiilor și a fișierelor din dispozitiv + extensiile folosite.

Practic, Facebook colectează foarte multe date. Actualizarea la versiunea iOS 14.3 informează utilizatorii despre datele colectate. Avem și imagini mai jos.

Date Linked to You

Răspunsul lui Tim Cook

Tim Cook Twitter

Directorul Apple, Tim Cook, a decis să “contraatace” vineri printr-o postare publică pe Twitter. Acesta declară: 

“Credem că utilizatorii ar trebui să aibă posibilitatea de a alege asupra datelor colectate și a modului în care sunt utilizate. Facebook poate continua să urmărească utilizatorii prin aplicații și site-uri web ca și până acum, transparența de urmărire a aplicațiilor în iOS 14 va necesita însă să vă ceară permisiunea mai întâi.”

În acest sens, un mesaj ca cel de mai sus va fi afișat înainte de instalarea oricărei aplicații care vă poate urmări activitatea. Evident, Mark Zuckerberg nu poate fi fericit la o astfel de veste.

Un rezultat direct al acestei “bătălii” este atenționarea publicului asupra politicilor de confidențialitate ale aplicațiilor. Fără un astfel de conflict, mulți utilizatori treceau cu vederea avertismentele de confidențialitate. Totuși și Apple poate avea de pierdut. Dacă marii dezvoltatori aleg să își retragă aplicațiile din AppStore, mulți utilizatori ar putea fi afectați. Totodată, multe aplicații sunt finanțate publicitar.

Încurajând clienții să refuze permisiunea pentru urmărirea anunțurilor, dezvoltatorii vor câștiga mai puțini bani din aplicațiile lor. Unele aplicații gratuite care se regăsesc acum în AppStore s-ar putea să dispară.

Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citește mai mult×