Cum arată Xiaomi la un deceniu de existenţă? Iată ce am aflat din discursul lui Lei Jun, fondator al companiei

2.451 ori
<b>Cum arată Xiaomi la un deceniu de existenţă? Iată ce am aflat din discursul lui Lei Jun, fondator al companiei</b>Pe 11 august Xiaomi a ţinut un eveniment special, menit să aniverseze 10 ani de existență a companiei. Personal am fost surprins, pentru că aniversarea companiei a fost în aprilie, din câte ştiu

Pe 11 august Xiaomi a ţinut un eveniment special, menit să aniverseze 10 ani de existență a companiei. Personal am fost surprins, pentru că aniversarea companiei a fost în aprilie, din câte ştiu. Preşedintele şi fondatorul Xiaomi, Lei Jun a urcat pe scenă într-un eveniment organizat în China, prezentând atât evoluţia companiei, cât şi noi telefoane, precum Xiaomi Mi 10 Ultra şi Redmi K30 Ultra. A văzut lumina zilei şi fantasticul televizor transparent Mi TV LUX. Detaliile le aflaţi mai jos despre evoluția Xiaomi.

Începuturi

Din discursul lui Lei Jun am aflat că Xiaomi a mers pe modelul de business Triathlon. Ce înseamnă asta? Înseamnă o combinaţie între Software, Hardware şi Servicii Internet. Compania Xiaomi era înfiinţată pe 6 aprilie 2010 din dorinţa de a "face cele mai bune telefoane din lume, la jumătate de preţ, astfel încât oricine să şi le poată permite".

Xiaomi

Modelul de business mai sus menţionat este o combinaţie între "cea mai bună companie de hardware, cea mai bună companie de software şi cea mai bună companie de servicii de Internet". Prima persoană cooptată a fost Lin Bin, VP-ul Institutului de inginerie Google China. Lui i-au prezentat fondatorii Xiaomi ideea de "afacere triatlon" pe un şerveţel.

MIUI

Xiaomi

Pe 16 august 2010 apărea prima versiune de MIUI, postată pe un forum. La primele postări se recrutau voluntari care să realizeze o imagine ROM a propriilor lor dispozitive, formând o bază de utilizatori pentru Xiaomi. Apoi a început dezvoltarea MIUI cu feedback constant de la utilizatori. Comunitatea Mi a stat mereu în spatele său, iar utilizatorii au şlefuit evoluţia softului.

Primul telefon şi însemnătatea preţului 1999

Xiaomi

Primul telefon al companiei a fost Xiaomi Mi 1, care a apărut în august 2011. A venit şi cu o provocare uriaşă pentru un startup: 300.000 de comenzi ce trebuiau onorate, fără capacitate de producţie şi credit din partea furnizorilor. Produsul finit a fost totuşi un terminal cu preţ apropiat de cel de producţie: 1999 RMB/yuan (moneda Chinei) - 244 euro. Rezultatul? 7 milioane de unităţi vândute.

Prima generaţie Redmi

Xiaomi

La începutul anului 2012, Xiaomi a pregătit un "Proiect Redmi" prin care și-a propus să facă telefoane inteligente pentru orice om din China. A colaborat cu furnizori chinezi, care erau şi ei încă la început, iar piesele nu erau chiar premium. Lei Jun a recunoscut că nu era chiar mulţumit de Redmi-urile din prima generaţie, aşa că a decis să o ia de la capăt.

Xiaomi

Experimentul a costat aproape 5 milioane de euro pierderi. Practic Redmi-ul pe care îl ştim noi a fost generația a doua, cu numele de cod H2. La 31 iulie 2013, telefonul Redmi a fost lansat oficial. Prima generație Redmi s-a bucurat de o popularitate neașteptată, s-au vândut 44.6 milioane de unități în total. Seria Redmi avea să ajungă atât de mare încât devenea o companie externalizată.

Planul "ecosystem" şi susţinerea startup-urilor tech

Xiaomi a început să caute apoi echipe la fel de talentate ca şi cea care a început businessul său. Astfel a dezvoltat un incubator de startup-uri în 2014. În 6 ani a incubat peste 100 de companii de ecosisteme şi a comercializat peste 1000 de produse apreciate de utilizatori. Roborock e un exemplu de acest gen.

Xiaomi

Un tânăr antreprenor numit Chang Jing s-a alăturat echipei Xiaomi în 2015. În 5 ani Roborock a devenit lider în domeniul aspiratoarelor robot. Roborock a ajuns aşa mare că s-a listat la bursa din Shanghai cu o valoare de piaţă de 4.8 miliarde de euro.

Flagship-ul Mi Mix

Xiaomi

Pe 25 octombrie 2016 apărea flagshipul Mi Mix, un telefon experimental fullscreen al companiei. Muchiile sale foarte înguste au fascinat publicul, iar urmaşii cu corp ceramic şi camere selfie amplasate inedit au atras multă lume. A fost şi o colaborare cu un designer francez şi câteva inovaţii ce aveau să inspire şi rivalii. A culminat cu Mi Mix Alpha, cu ecranul înfăşurat în jurul corpului.

Preţuri mici/listare la bursă

Xiaomi

Odată cu listare la bursă a celor de la Xiaomi, a venit o promisiune faţă de utilizatori, că afacerea hardware să aibă o marjă globală netă a profitului după impozitare de maxim 5%. Dacă sare de 5%, Xiaomi "va găsi o cale de a returna utilizatorilor surplusul". Promisiunea a venit în 2018, iar raportul calitate/preţ excelent a devenit odată pentru totdeauna promisiunea Xiaomi.

Globalizarea şi prima criză

Xiaomi

Xiaomi s-a întins iniţial mai mult decât putea să ducă. Expansiunea a fost prematură, din al treilea trimestru din 2014. Pe atunci era pe locul întâi în livrări din China continentală şi intra în India. Lei Jun le-a oferit celor de acolo 500.000 de unităţi, dar a venit dezastrul. Vânzările s-au oprit şi au apărut pierderi de sute de milioane de euro. Erau toate telefoane Mi 4 cu tehnologie 3G pe care nu le mai dorea nimeni.

Xiaomi

A fost formată o "echipă de şoc" care a redistribuit unităţile pe pieţele unde era încă cerere de telefoane 3G. Au ajuns în Asia de Sud Est, America Latină, Europa, Orientul Mijlociu. Acum brandul Xiaomi este clasat în top 5 în 50 de pieţe, iar Lei Jun afirma că Europa este o prioritate în acest moment, Xiaomi fiind acolo pe locul 3. În Spania se află chiar pe locul întâi şi în Franţa pe 2. Şi România se află printre ţările unde Xiaomi prinde top 5.

3 momente speciale pentru Xiaomi

  • Listarea la bursă / IPO
  • Crearea campusulului Xiaomi: 8 clădiri care acoperă un spaţiu de 320.000 de metri pătraţi, cu o investiţie de miliarde de euro
  • Urcarea în clasamentul Fortune Global 500 pe locul 422, ceea ce s-a întâmplat în 2020

Xiaomi

Xiaomi a mai prins locuri în topul Boston Consulting Group, Lista Derwent pentru 100 de inovatori globali, dar şi lista BrandZ din acest an, a celor mai valoroase 100 de companii (Xiaomi e pe locul 81).

Viitorul

Xiaomi a lansat cu ocazia aniversării o carte cu lecţii învăţate şi portrete ale oamenilor care au dus Xiaomi la nivelul actual. Proiectul a început la final de 2018 şi a inclus peste 100 de sesiuni de interviuri. Personal văd creşterea Xiaomi mai degrabă impresionantă în zona de ecosistem/Internet of Things, unde este numărul 1 global prin sumedenia sa de produse inteligente pentru locuință.

Xiaomi

Nu pot să nu remarc şi creşterea în relevanță a telefoanelor flagship Xiaomi, care acum contează şi în zona camerelor după cum ne arată locul întâi din DxOMark pentru Xiaomi Mi 10 Ultra.

Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citește mai mult×