Mark Zuckerberg a fost în fluxurile de ştiri în ultima vreme mai degrabă pentru faptul că se pregăteşte de o luptă în cuşcă cu Elon Musk sau pentru lansarea lui Threads. Acum este aici pentru a ne da o lecţie cu privire la privacy.
Atunci când Mark Zuckerberg a postat o fotografie cu familia sa pe Instagram pe 4 iulie, s-a remarcat faptul că feţele copiilor săi erau înlocuite cu emoji-uri cu fețe vesele. Au apărut imediat criticii care au subliniat că nici şeful platformei social media nu are încredere în Privacy şi că utilizatorii se presupune că au, în ciuda acestui fapt.
E vorba despre intimitatea personală şi protejarea intimităţii celor mici. Meta, compania mamă Instagram a fost îndelung criticată pentru modul în care administrează datele utilizatorilor şi modul în care algoritmii afectează sănătatea mentală a tinerilor. Decizia lui Mark subliniază totuşi un trend mai des întâlnit decât aţi crede, inclusiv în rândul magnaţilor tech. E vorba despre evitarea de a partaja feţele copiilor online.
Am văzut actori şi vedete de la Kristen Bell la Orlando Bloom şi Chris Pratt blurând imagini şi folosind emoji-uri pentru a proteja identitatea şi intimitatea celor mici în social media. Alexandra Hamlet, psiholog din New York afirmă că Zuckerberg a făcut asta pentru a da un exemplu şi a comunicat că este responsabilitatea utilizatorului de a proteja ceea ce pune online şi nu a companiei care oferă serviciile.
Personal m-am gândit mai degrabă la motive de siguranţă, pentru a proteja identitatea celor mici şi a evita o răpire pentru recompensă. Pe de altă parte unii fac "Sharenting", adică postează TOT despre copilul lor online. Aici apar ramificații etice şi morale, deoarece cel mic nu are încă discernământul de a îşi da consimţământul ca viaţa sa să fie pusă online.
Nu poate controla povestea din jurul său, modul în care este proiectată imaginea sa, cine este şi cine va deveni. Dacă cel mic îşi pierde intimitatea şi nu controlează imaginea sa publică, ea va fi distorsionată când va ajunge prepuber, puber, adolescent şi nu o va mai putea schimba. Psihologii consideră că reţelele social media ar trebui să blureze automat feţele celor mici, cum se întâmplă la ştirile TV.
Deocamdată doar părinţii au această sarcină. Dar mulţi o ignoră şi se gândesc doar să îşi "împartă" odorul cu Internetul, fără a se gândi la viitor.