Dacă ai obiceiul să spui „te rog” și „mulțumesc” atunci când vorbești cu ChatGPT, s-ar putea să contribui, fără să știi, la factura de electricitate de milioane de dolari a OpenAI. CEO-ul OpenAI, Sam Altman, a declarat acest lucru pe X (fostul Twitter). Mai jos avem detalii și câteva explicații.
Totul a pornit de la o întrebare aparent amuzantă: cât ar costa politețea utilizatorilor atunci când interacționează cu AI-ul? Răspunsul lui Altman a fost scurt și la obiect: „Zeci de milioane de dolari bine cheltuiți”. Pe scurt, fiecare cuvânt în plus pe care îl scrii câtre ChatGPT, chiar și un simplu „mulțumesc”, înseamnă mai mult text procesat, mai multă energie consumată, deci mai mulți bani „arși” pe servere.
Modelele care produc texte, imagini, cod și alt tip de conținut consumă resurse serioase, în special la procesarea fiecărui prompt și a fiecărui răspuns. Astfel, orice interacțiune cu ChatGPT înseamnă calcule intense, care se traduc în curent electric, servere care „lucrează” continuu, centre de date care trebuie răcite.
În jur de 67% de utilizatori din SUA spun că sunt politicoși cu AI-ul, în timp ce în Marea Britanie procentul urcă la 71%. Partea amuzantă e că nu toată lumea e politicoasă din convingere. Aproximativ 12% au recunoscut că o fac mai degrabă de frică. Fie de ideea că AI-ul ar putea „ține minte” lipsa de respect, fie dintr-un soi de respect preventiv pentru ce ar putea însemna AI-ul pe viitor.
Kurtis Beavers, director al echipei de design Microsoft Copilot, a adus și el o perspectivă interesantă într-un memo intern. El susține că dacă folosești politețe în prompturile către AI, ai șanse mai mari să primești răspunsuri mai colaborative și mai clare. Așa că, dincolo de consumul de energie, politețea ar putea avea și efecte practice asupra calității răspunsurilor primite.
Acum, dacă te întrebi cât de mult contează cu adevărat un „mulțumesc” în dialogul cu un bot, răspunsul depinde de cum vezi lucrurile. Din punct de vedere uman, politețea ți-ar putea veni natural. Dacă te gândești la ChatGPT sau oricare alt chatbot ca la un „robot”, poți privi prompt-urile ca simple comenzi ce nu trebuie să fie politicoase.
Cert e că la nivel de infrastructură, fiecare cuvânt contează. Asta se traduce atât printr-un consum energetic mai mare, cât și prin răspunsuri mai „pragmatice”.