V-am mai vorbit într-o serie de articole anterioare despre cum rata de adoptare a AI în România este printre cele mai mici din Europa și îmi amintesc și de materialul referitor la modalitățile în care țara noastră ar putea fi salvată de la eșecul digital chiar de către DIGI. În dezvoltarea subiectului, astăzi avem la îndemână un studiu realizat de către Rogalski Damaschin împreună cu Reveal Marketing Research.
Studiul numit „AI în Business, Comunicare și Research” a fost realizat în perioada august-septembrie 2025 și scoate la iveală faptul că majoritatea companiilor din România se află încă într-o etapă incipientă de utilizare a AI. Rezultatele de aici indică faptul că 41% dintre companii nu au integrat deloc soluțiile AI în activitatea lor, 37% le utilizează în câteva procese, iar 14% le folosesc doar pentru proiecte punctuale.
Totul pleacă din conducere și descoperim că atitudinea leadership-ului este motivul, fiind multă precauție la mijloc (34%), sau de rezistență (14%). Pe de altă parte, 13% dintre liderii români sunt entuziasmați de posibilitatea integrării AI în business-ul pe care îl desfășoară.
Iată ce spune Alina Damaschin, Managing Partner Rogalski Damaschin:
“Rezultatele studiului confirmă că România se află într-o etapă de început, în care companiile experimentează și testează AI. În această fază, comunicarea are un rol esențial, pentru că dincolo de tehnologie, adevărata provocare este pregătirea umană. AI nu poate înlocui cunoștințele tacite acumulate în timp, intuițiile sau capacitatea oamenilor de a construi relații de încredere. De aceea, brandurile care vor ști să îmbine inteligența artificială cu inteligența umană vor fi cele care vor câștiga pe termen lung, prin transparență, relevanță și printr-o comunicare autentică în ecosistemele digitale în care trăim deja.”
Din studiul de față am mai aflat că utilizare AI este limitată la sarcini punctuale pentru creșterea productivității, automatizări interne sau suport pentru clienți, cu AI-ul văzut drept un instrument de eficiență. Se folosește mai ales pentru taruceri, analiza de date și explorarea de idei noi. Doar 1 din 10 îl folosesc ca asistent pentru scrierea de cod.
Rogalski mai afirmă și faptul că în perioada următoare va lansa produse dedicate PR-ului și creativității în noua eră AI. Inițiativa își propune să conecteze creativitatea cu datele și să transforme modul în care brandurile comunică, inovează și își măsoară rezultatele. Dacă ești curios să descoperi mai multe, întreg studiul poate fi accesat de aici!









