Până acum, dacă ți se suspenda permisul într-o țară din UE, puteai liniștit să conduci în altă parte – chiar și în țara care ți-a emis permisul. Portița asta legală a fost folosită de mii de șoferi, mai ales că în jur de 40% din infracțiunile rutiere comise într-un alt stat membru rămâneau pur și simplu nepedepsite. Dar lucrurile se schimbă. Parlamentul European a adoptat o nouă lege care face ca suspendarea permisului într-un stat să fie valabilă automat în toate cele 27 de țări membre. Informația vine dintr-un material publicat de Euronews.
Regula se aplică doar pentru abateri grave, iar odată ce o țară decide suspendarea permisului, e obligată să anunțe statul care a emis documentul, folosind un formular european standard. Acesta are la dispoziție 15 zile pentru a aplica interdicția. Din acel moment, îți e interzis să conduci în UE, indiferent unde ai fi sau cine ți-a emis permisul.
Sunt și excepții: o țară poate refuza să aplice suspendarea dacă fapta nu e considerată infracțiune local. Spre exemplu, dacă ai fost sancționat pentru viteză mare în Franța, dar în Germania nu există limită pe autostradă, e posibil ca interdicția să nu fie recunoscută. La fel, nivelul de alcoolemie tolerat variază între state – deci rămâne loc de interpretare.
.jpeg)
Sistemul unificat de notificare, însă, va reduce timpul de reacție și va limita abuzurile. În plus, autoritățile speră că prin asta se va descuraja comportamentul riscant al șoferilor care circulă în afara țării lor de origine și scapă prea ușor de sancțiuni.
Ce abateri intră sub incidența noii legi:
- condusul sub influența alcoolului sau drogurilor
- depășirea limitei de viteză cu peste 50 km/h
- accidente rutiere soldate cu morți sau răniți grav
- utilizarea telefonului mobil la volan
Pe lângă această măsură, Parlamentul European a aprobat și alte schimbări care intră într-un pachet mai larg de reformă. Se are în vedere, de exemplu, introducerea permisului digital, care va putea fi accesat de pe telefon, dar și o serie de reguli noi pentru obținerea și valabilitatea permiselor.
Lista completă a modificărilor include:
- Permis digital accesibil pe smartphone
- Reguli noi pentru școlile de șoferi, cu accent pe siguranța pietonilor și bicicliștilor
- Scăderea vârstei minime pentru șoferii profesioniști: 18 ani pentru camioane, 21 pentru autobuze
- Perioadă de probă obligatorie de 2 ani pentru toți noii șoferi
- Valabilitate extinsă: 15 ani pentru permisele auto/moto, 5 ani pentru cele de camion/autobuz
Toate măsurile trebuie implementate de statele membre în maximum trei ani, după ce au fost deja aprobate și de Consiliul UE. Ele fac parte din planul Vision Zero, prin care Uniunea vrea să reducă la jumătate numărul de decese din accidente până în 2030. Deocamdată, datele nu sunt prea încurajatoare: în 2024, aproape 19.800 de oameni au murit în accidente rutiere în UE, cu doar 3% mai puțini decât în 2023.


