Ideea de "Right to Repair" continuă să fie împinsă în faţă de forurile superioare ale Uniunii Europene. Parlamentul European vrea să prelungească viaţa electronicelor şi electrocasnicelor, chiar şi după expirarea garanţiei. Aflaţi mai jos cum.
Pe viitor, se pare că producătorii de electrocasnice şi telefoane vor fi obligaţi să repare produsele uzate chiar şi după expirarea garanţiei şi asta la preţuri şi în perioade rezonabile. Astfel, Parlamentul European sper că utilizatorii vor fi încurajaţi mai degrabă să repare bunuri, decât să le înlocuiască.
Parlamentul UE a adoptat de altfel această legislaţie cu o majoritate de 584 de voturi pentru, 3 împotriva şi 14 abţineri. Ce prevăd noile norme? Pentru început ca producătorii să fie obligaţi să repare în timp util şi la cost accesibil bunurile, inclusiv electrocasnice mari şi mici. Produsele reparate în perioada de garanţie se bucură de o prelungire cu un an a garanţiei.
În plus, producătorii vor fi obligaţi să repare produsele comunice de uz casnic chiar şi după ce expiră perioada de garanţie. Asta doar dacă reparaţia este posibilă din punct de vedere tehnic, conform legislaţiei Uniunii. În această categorie intră maşini de spălat, aspiratoare, ba chiar şi telefoane mobile. Legislaţia mai precizează şi că producătorii nu au voie să folosească clauze contractuale şi tehnici legate de componente sau programe informatice pentru a bloca repararea.
Practic nu au voie să împiedice reparatorii să folosească componente second hand sau imprimate 3D. UE va crea şi o platformă online, cu secţiuni pentru fiecare ţară, sugerând service-uri, comercianţi de bunuri recondiţionate, cumpărături de bunuri defecte sau iniţiative de reparare.