Începând cu 20 iunie 2025, toate smartphone-urile vândute în România, dar şi în întreaga Uniune Europeană, trebuie să includă o fişă informativă standardizată, similară celei de pe electrocasnice. Cosmin de la Gadget.ro a detaliat aici informațiile, pe care le-am preluat puțin mai jos. Ideea nu e nouă: producătorii deja o foloseau voluntar, dar de-acum încolo devine obligatorie pentru orice dispozitiv nou. Ce include aflați mai jos.
Fişa este structurată pe mai multe zone colorate, fiecare cu informaţii esenţiale pentru un utilizator obişnuit, nu doar pentru geekşi. În total sunt şase indicatori principali, plus un rating global de eficienţă energetică de la A (cel mai eficient) la G (cel mai slab). Deşi la prima vedere pare o chestie cosmetică, informaţiile sunt standardizate, verificate şi oferă un minim de transparenţă, util mai ales dacă nu eşti genul care stă să citească recenzii tehnice ore în şir.

Eticheta albastră este probabil cel mai clar: aici vezi clasa de eficienţă energetică generală. E un scor agregat care ia în calcul consumul real al dispozitivului raportat la performanţele sale. Un telefon clasificat cu A sau B înseamnă că, pentru ceea ce oferă, consumă relativ puţină energie. Nu te aştepta ca flagship-urile ultra-performante să fie în topul acestei liste - de obicei, modelele mid-range o duc mai bine aici.
Eticheta verde e dedicat autonomiei. Aici nu e vorba de „baterie de 5000 mAh”, ci de cât timp real poate funcţiona telefonul la o utilizare standard, pe o încărcare completă. Măsurarea se face cu un software certificat (SmartViser), deci nu sunt doar cifre scoase din burtă. În medie, orice scor peste 40 de ore e considerat foarte bun. Atenţie, asta nu înseamnă neapărat 40 de ore de ecran aprins - e o simulare mixtă de utilizare.
Eticheta roz e despre rezistenţa la căderi. Şi aici avem clase de la A la E, iar testele se fac în condiţii controlate (cădere de la înălţime standard pe diferite suprafeţe). Dacă vezi clasa A, e un semn că smartphone-ul tău poate supravieţui unor accidente banale, fără să ajungă direct în service. Modelele ieftine sau cu design-uri fragile tind să obţină scoruri mai slabe.
Eticheta mov reflectă cât de uşor se poate repara telefonul. Aici intervin factori ca disponibilitatea pieselor de schimb, accesul la documentaţie pentru service-uri independente şi dificultatea intervenţiilor. Clasa A înseamnă telefon uşor de reparat, clasa E, dezastru. E o informaţie utilă mai ales dacă vrei să păstrezi telefonul mai mult de 2-3 ani sau dacă ai obiceiul să-l mai scapi din când în când.
Eticheta gri arată cât de multe cicluri de încărcare/descărcare garantează producătorul până când bateria scade sub 80% din capacitate. În mod normal, scorurile bune încep de la 800 de cicluri în sus. Orice peste 1500 de cicluri (adică 4+ ani de utilizare zilnică) este excelent. În acest sens, fişa te ajută să distingi între o baterie decentă şi una făcută să te trimită la service după 18 luni.
Eticheta maro este dedicat certificării IP, adică protecţia la apă şi praf. Un scor IP67, de exemplu, înseamnă protecţie totală împotriva prafului şi rezistenţă la imersiune temporară în apă. Dacă eşti genul care foloseşte telefonul în orice condiţii sau ai copii mici, acest indicator devine mai important decât ai crede.
Toate aceste informaţii trebuie prezentate fie pe o etichetă fizică în cutie, fie în format digital - de exemplu pe site-ul retailerului sau în aplicaţia de activare a telefonului. În plus, există şi o fişă extinsă, care include detalii despre software, garanţie, actualizări promise şi alte specificaţii tehnice - dar pentru majoritatea consumatorilor, versiunea scurtă este suficientă pentru comparaţii rapide.
În plus, noile reguli impun şi condiţii minime de durabilitate şi suport:
- bateriile trebuie să reziste la cel puţin 800 de cicluri fără să scadă sub 80% capacitate;
- piesele de schimb trebuie să fie disponibile 7 ani după retragerea produsului de pe piaţă;
- actualizările software trebuie asigurate pentru cel puţin 5 ani de la finalul vânzării;
- accesul la software de reparaţie trebuie oferit şi service-urilor terţe.

(1)_592x312.jpg)

