Camera este probabil cel mai interesant aspect la OnePlus 9 Pro, din două motive: parteneriatul cu Hasselblad şi faptul că OnePlus nu prea a reuşit recorduri în această zonă. Din toată seria OnePlus ce am reţinut e că OnePlus 7 Pro avea un telephoto 3X excelent şi că filma foarte bine la concerte şi evenimente. OnePlus 8 şi 8T, testate în 2020 nu au fost rele, dar clar sub concurenţa. În 2021 avem parte de inovaţie, parcă mai mult la camera ultrawide decât la restul.
Video-review OnePlus 9 Pro, secțiunea Cameră
OnePlus 9 Pro vine cu o cameră de 50 de megapixeli ultrawide, care integrează un senzor Sony IMX766 cu mărime de 1/1.56 inch, de 3.2 ori mai mare decât cel de pe iPhone 12 Pro Max. Adevărata inovaţie e totuşi lentila freeform a acestei camere, care foloseşte o curbură unică pentru a corecta captarea luminii, reducând distorsionarea într-un mod fără precedent la marginea cadrelor. Distorsionarea ajunge la 1% faţă de 10-20% faţă de restul telefoanelor cu camere ultrawide. Aceeaşi cameră e capabilă şi de captură Macro avansată, cu focalizare la doar 4 cm.
Camera principală are 48 de megapixeli şi se bazează pe senzorul IMX789, dezvoltat de Sony alături de OnePlus. El oferă captura 12 bit RAW, dual native ISO, DOL-HDR şi are o mărime a senzorului de 1/1.43 inch. 12 bit RAW înseamnă de 64 ori mai multă informaţie despre culoare, dar avem parte şi de focalizare mai rapidă şi culori mai naturale la captura foto, plus dynamic range mai ridicat la video. Ele sunt completate de o cameră monocromă care are rol în captura Bokeh, alb/negru şi în texturarea cadrelor.
Mai primim şi o cameră telephoto cu zoom optic 3.3X, zoom digital 30X şi PDAF. Atât camera principală, cât şi cea telephoto au parte de stabilizare optică. Bifam şi bliţul dual LED, dar şi filmarea 8K la 30 FPS. Există şi filmare 4K la 120 FPS, ceva încă rar pe smartphone-urile momentului, iar DOL-HDR se asigura că ai subiectul mereu clar în medii cu iluminare din spate. Camera ultrawide de pe OnePlus 9 Pro poate crea un video time lapse atunci când mergi, dar şi un clip portrait şi are şi focus tracking.
Nightscape Video 2.0 este o funcţie specială de filmare nocturnă avansată. Pentru selfie există o cameră selfie decupată în ecran cu rezoluţie de 16 MP. Are focalizare fixă şi senzor Sony IMX471, oarecum comun şi găsit şi pe telefoane de 999 lei că Realme 8.
Cât despre parteneriatul cu Hasselblad, compania suedeză cu tradiţie de multe decenii s-a ocupat de calibrarea culorilor pentru camera acestui telefon. Nordicii şi-au folosit experienţă pentru o calibrare cât mai naturală şi apropiată de realitate. În special la captura cu modul Pro se simte mana hasselblad, care oferă un tuning la nivel de ISO, focalizare, expunere, timp de răspuns şi balasn de alb. Captură 12 bit RAW oferită aici prinde de 64 ori mai multă informaţie despre culoare faţă de captură 10 bit RAW.
OnePlus 9 Pro vine printre altele cu un mod de captură Tilt Shift, care simulează din software un efect special de miniatură. Alte opţiuni includ Super Macro, Nightscape, Ultrashort HDR, Smart Scene, HDR Video.
Odată ajunşi la mostrele foto realizate ziua pot să încep prin a spune că apreciem în sfârşit o captură Macro capabilă pe un telefon flagship, chiar dacă vine de la o cameră ultrawide şi nu dedicată Macro. Am realizat inclusiv capturi de la 3 cm distanţă, ceea ce nici S20 Ultra, nici P40 Pro, nici S21 Ultra nu pot. iPhone 12 Pro Max nici atât. Mostre relevante: cârlige, jucării, flori şi toate focalizate perfect.
Ne declarăm încântaţi şi de prim planuri culinare pe bază de raţă cu piure şi vişine, unde pot să zic că Samsung are în sfârşit rival. Claritatea granulelor de paprika e de mare efect.
Sunt încântat şi de capturile cu zoom avansat, deşi OnePlus 7 Pro începuse deja să lucreze bine în această direcţie şi zic că ne batem mai degrabă în liga B a flagshipurilor cu iPhone 12 Pro Max sau un Galaxy S20 FE 5G. Lucrurile arată totuşi mai clar la 3X sau 5X decât la orice alt telefon OnePlus dep până acum. După 3X imaginea devine cam albăstruie, dovada fiind acele capturi cu simbolul LIDL.
Avem şi o probă de zoom cu un cuib de barza, care o fi clar, dar e încă sub Huawei P40 Pro şi S20 Ultra chiar, din 2020 atenţie. O bună parte din fotografii au fost realizate în Poiana Mărului, la Carasa, excursie de "turism vaccinologic". Vaccinnul a fost făcut la Slatina Timiş.
Avem ca atare şi fotografii landscape şi ultrawide impresionante cu peisajul montan, cu un cer pur şi simplu superb redat. Nu am nici o obiecţie cu privire la camera ultrawide, care poate fi pusă la egalitate cu cea principală, la culori, detalii şi claritate. Foarte puţine distorsionări observate. Claritatea şi coloritul său sunt reper pentru orice flagship. Legat de distorsionări, parcă am prins ceva la magazinul LIDl dacă priviţi cu atenţie lateral.
Selfie-urile arata binişor: chipul este bine focalizat, expresiv, textura bărbii şi părului sunt în linie cu aşteptările şi avem şi detalii ample din fundal. Îmi place cum pică lumina pe chip şi umbrele create în fiecare zonă de piele. Părul în bătaia vântului a fost excelent "îngheţat" de senzorul Sony. Parcă touși la Bokeh nu mi se pare că a excelat acest flagshipp şi îmi doream mai multă precizie la decupare. Avem şi mod Beautify cu 3 trepte, dacă vă trebuie aşa ceva. Am rămas şi cu ideea că selfie-urile arata mai bine în orientarea portret decât în landscape.
Şi acum să vorbim despre culorile prinse de camera principală. Paleta e foarte largă, ca şi dynamic range-ul şi nu există deformări provocate de prea mult sau prea puţin soare, de vreun "bleeding" al unei culori în alta sau alte influenţe. Huawei Mate 40 Pro a fost reper la culori până acum şi acum avem un nou reper. Nuanţele de albastru ale cerului, jucăriei din parc şi spălătoriei auto sunt elocvente aici.
Roşul florii de pe câmp e iar un exemplu bun, ca şi verdele corect al gazonului şi galbenul de piure. Vedem şi oi miţoase pe câmp, excelent texturate de cameră de aici, dar şi bovine şi o pisică, tot cu texturi corecte. Subliniez şi că avem multe cadre "soft" realizate cu camera telephoto, de la unele peisaje la acea pisică în iarbă. Bonusuri la focalizarea excelenta: albină în zbor şi nodul de sârmă ghimpată.
Ca regrete aş menţiona lipsa unei capturi 16:9, fiind forţaţi să capturăm fie 4:3, fie 21:9, care duce rezoluţia la 7 MP şi pierde detalii la greu. Se vede în acele poze şi extra zgomot şi expunere dată de sus.
Cât despre fotografia low light, aici OnePlus 9 Pro a adăugat şi alte culori în capturile noastre clasice nocturne. În general vedeam doar galbenul luminii nocturne, plus-minus un portocaliu, roşiatic sau mov uneori. În cazul de faţă distingi mai multe variante de galben auriu, vezi că ai gazon verde, că există iluminare roz pe unele faţade clădire şi cerul e albastru închis. Fotografiile au arătat bine în general şi nu pot spune că am simţit nevoia să abuzez de modul Nightscape.
Cel mai bine se vede la Raku Sushi, unde scoate în evidenţă mai bine detaliile plantelor decorative şi alte steagurilor de sus. Până şi camera ultrawide se descurcă bine, adăugând doar puţin gri în imagine şi redând luminile un pic puternic. Acestea ar fi singurele sale păcate. Sunt momente în care îmi aminteşte de telefoanele Google Pixel, care şi ele redau o paletă largă de culori noaptea, dar acolo cu AI. Aici cred că Hasselblad a făcut "vrăjile" aferente. Legat de detalii, Ervin care a realizat fotografiile sta în Timişoara de 50 de ani şi e prima oară când remarcă anumite denivelări ale clădirilor în zona de sus.
Rămânem cu paleta largă de culori, ultrawide excelent, captura nocturnă de coroană şi Macro numărul 1 pe piaţă. La zoom e de lucru şi la aspect 16:9 lipsa.
Să vedem cum stăm şi cu filmarea.
Captură video selfie are avantajul că e foarte bine focalizată şi clară. Pielea este lucioasă, fundalul este estompat artistic, iar lumina se adaptează dinamic la panorama rotativă. Mărturisesc că filmarea în 4K mi-a plăcut poate mai mult decât orice alt atribut al telefonului. E un "strat" extra de claritate şi poleiala cu realism care scoate în evidenţă OnePlus şi o pune în liga flagshipurilor mari. Nu pot să zic că sunt surprins, pentru că de la OnePlus 7 Pro cam aşa filmează flagshipurile companiei, doar că acum e un "ceva" extra.
Observaţi bogăţia de detalii cu cadrul montan, răul, muntele, gazonul şi acoperişul roşu. Culori fantastice, paleta largă şi un microfon foarte capabil pentru a prinde susurul raului. Avem şi treceri line între camerele principală, ultrawide şi telephoto fără a pierde din calitate. Zoom-ul pare să fie verigă slabă a acestui setup, imaginea devenind instabilă după ce trecem de pragul de 3X. Sincer să fiu nici la 3X nu arată prea bine imaginea. Vedeţi captura cu acel cuib de barza.
Puncte bonus pentru expresivitatea rumegătoarelor în slow motion, cu o textură fantastică. În general textura ar fi cuvântul de ordine la toate filmările cu bovinele şi se vede expresivitate şi la mediu, la luciul ochilor lor, dar şi la noroiul de sub copite. Cerul şi-a păstrat culoarea corectă, iar peisajele montane au fost surprinse detaliat şi corect iluminat şi colorat.
Am realizat şi un time lapse cu un drum montan unde camera a fost serios încercată, dar a trecut proba cu brio.
Vă recomand şi o privire asupra filmării cu zăpadă, în care se aud păsări ciripind pe fundal. Se petrece la Camping Scorila şi excelează prin detalii, bitrate, dynamic range şi colorit. Imaginea e cristal, se vede perfect şi pe un TV 4K.
Avem chiar şi un apus romantic filmat, cu un pârauaş şi o intersectare a munţilor şi văilor în faţă, care predispune la romantism. Între această filmare şi cea cu maşina 4X4, parcă începe un episod din Fargo sau Yellowstone.
Numai de bine şi la filmarea din mers, cu o stabilizare perfectă, pe malul acelui rău şi fără pic de pierdere a clarităţii, indiferent de cameră folosită (principală şi ultrawide evident). Camera compensează fără probleme pentru mişcările noastre atunci când mergem chiar şi pe teren abrupt şi nu o face deranjant.
Filmarea low light mai pierde din strălucire, sursele de lumină devin puţin amplificate la distanţă, dar stabilizarea rămâne pe metereze. Filmarea ultrawide nu prea face faţă, dar zoom-ul rămâne mulţumitor. Detaliile arhitecturale din Timişoara arata excelent. Vântul nocturn nu e aşa prietenos cu microfonul parcă. Şi aici am văzut extra nuanţe, de mov sau roşu, în funcţie de proiecţiile de pe clădiri. Sunt şi câteva reflexii, dar mai degrabă la zoom, decât la captura standard.
Doar 2 obiecţii aici: aş dori să fie filmarea sharp peste tot, nu doar în prim plan la captura nocturnă şi sursele de lumină să nu mai fie aşa "pufoase" în jurul haloului. Rămânem cu ideea unor culori corect calibrate, multe detalii, stabilizare bună, camera ultrawide excelentă şi captura nocturnă perfectă. La zoom e de lucru.
Disponibilitate
Prețuri actualizate