Șoferii care erau obișnuiți cu o marjă de eroare de 10 km/h în plus față de limita legală vor trebui să-și schimbe obiceiurile. Noul Cod Rutier 2025 reduce această toleranță la doar 5 km/h, modificare care va intra în vigoare odată cu implementarea noilor echipamente radar. Poliția Rutieră va folosi sisteme moderne, mai precise, iar justificarea unei marje mai mari dispare complet.
Potrivit autorităților, această ajustare este menită să limiteze comportamentele riscante. Mulți șoferi tratau cei 10 km/h „extra” ca pe un drept nescris, fără să țină cont de efectele reale ale vitezei. Noile reguli vin la pachet cu o grilă de sancțiuni detaliată, unde penalizările cresc treptat, în funcție de gravitatea abaterii.
Tabelul oficial de sancțiuni pentru depășirea limitei de viteză
| Depășire peste limită | Amendă (lei) | Puncte amendă | Puncte penalizare | Alte sancțiuni |
|---|---|---|---|---|
| 6 – 20 km/h | 404 – 606 | 2 – 3 | 2 | – |
| 21 – 30 km/h | 808 – 1.010 | 4 – 5 | 3 | – |
| 31 – 40 km/h | 1.212 – 1.616 | 6 – 8 | 4 | – |
| 41 – 50 km/h | 1.818 – 4.040 | 9 – 20 | 6 | – |
| peste 50 km/h | 1.818 – 4.040 | 9 – 20 | – | Suspendare permis 90 zile |
În paralel, este reglementat și comportamentul opus: conducerea prea lentă. Cei care circulă cu cel puțin 10 km/h sub limita minimă admisă pe un sector de drum pot fi sancționați cu o amendă între 405 și 607 lei, măsură introdusă pentru a evita blocajele și riscurile asociate cu viteze nejustificat de mici.
Tot în proiectul de modificare apare și o prevedere legată de neplata amenzilor: dacă nu sunt achitate în termen de 90 de zile, permisul de conducere va fi suspendat. Recuperarea documentului se va face doar după achitarea tuturor datoriilor, inclusiv cele rămase la bugetele locale.
Toate aceste schimbări sunt acum în faza de transparență decizională și pot fi consultate pe site-ul Ministerului Dezvoltării. Ele fac parte dintr-un plan mai mare de revizuire a legislației rutiere, care vizează o disciplină mai clară în trafic și aplicarea rapidă a sancțiunilor.

