În plină frenezie a lui Black Friday 2021 azi primim datele unui studiu Google care ne arată cum cumpăra românii la mai mult de un an de pandemie. Google România a publicat datele studiului Smart Shopper, care se axează pe obiceiurile de achiziţie online şi offline ale românilor. Detaliile le aflaţi mai jos.
Acest studiu a fost realizat în vara lui 2021 şi a vizat cele mai recente achiziţii făcute de persoane care deţin un dispozitiv conectat la Internet, din categorii ca electronice, electrocasnice, produse fashion, dar şi cele pentru casa şi grădină. Iată câteva concluzii pe scurt:
- 41% au făcut online cea mai recentă achiziție online, faţă de 31% în 2019
- Cea mai mare creștere a apetitului pentru comerț online se observă la cei de peste 55 de ani
- Recenziile au devenit un factor important în alegere
- Achizițiile mobile se mută spre aplicațiile brandurilor sau retailerilor
De remarcat şi că achiziţiile online au crescut cu aproape o treime în 2021, faţă de 17% în 2019. În mod inedit seniorii au cel mai mare avans în online, ei înregistrând cea mai mare creştere a apetenţei pentru comerţ online odată cu pandemia. Conform studiului aproape 40% dintre persoanele de peste 55 de ani au declarat că au făcut cea mai recentă achiziţie online, în creştere faţă de 24% în 2019.
Între timp tinerii între 25 şi 34 de ani sunt cei care cumpără cel mai mult online: 44%, dar pandemia nu a adus schimbări majore în comportamentul lor de cumpărare.
Datele Google arată şi că aproape 3 sferturi dintre cumpărătorii din România nu au o preferinţă pentru online sau offline, ei îşi aleg canalul de achiziţie în funcţie de ocazie şi oportunitate, în comparaţie cu 61% pre pandemie. A scăzut totuşi procentul celor care aleg achiziţiile offline în detrimentul celor online de la 27% în 2019 la 10% în 2021.
Aflăm şi că recenziile devin tot mai importante, iar 20% dintre cumpărăturii de produse casă/grădină şi îmbrăcăminte sunt nemulţumiţi că nu găsesc recenzii independente de produs. Între timp 20% dintre cumpărătorii de electronice sunt nemulţumiţi că trebuie să se înregistreze sau logheze pentru achiziţii.
Telefonul mobil este principala unealtă pentru documentare şi achiziţii, astfel ca 75% dintre români îl folosesc pentru informare şi 44% pentru cumpărături.