Din 2026, impozitul auto va include un coeficient de poluare; Mașinile Euro 4 și mai vechi ar putea plăti chiar de trei ori suma actuală

2.676 ori
<b>Din 2026, impozitul auto va include un coeficient de poluare; Mașinile Euro 4 și mai vechi ar putea plăti chiar de trei ori suma actuală</b>Șoferii care conduc mașini vechi vor plăti considerabil mai mult pentru impozitul auto începând cu 2026. Noua formulă de calcul se va baza pe principiul „poluatorul plătește”, iar autoritățile vor introduce, pe lângă capacitatea cilindrică..

Șoferii care conduc mașini vechi vor plăti considerabil mai mult pentru impozitul auto începând cu 2026, conform Digi24. Noua formulă de calcul se va baza pe principiul „poluatorul plătește”, iar autoritățile vor introduce, pe lângă capacitatea cilindrică, și un coeficient legat de norma de poluare. În București, de exemplu, un autoturism cu motor între 1.400 și 1.600 cm³ are în prezent un impozit de 82 de lei pe an. Din 2026, acesta ar putea ajunge la 91 - 132 de lei, în funcție de gradul de emisii. În cazul normelor Euro 4, Euro 3 sau mai jos, majorările ar putea însemna dublarea sau chiar triplarea sumei actuale.

Formula de bază rămâne aceeași - 10 lei pentru fiecare 200 cm³, indexată anual cu inflația - însă noul coeficient de penalizare va crește pe măsură ce norma Euro scade. Felix Ardelean, director în Ministerul Transporturilor, explică: „Nivelul de taxare nu va mai fi doar în funcție de capacitatea cilindrică, ci și în funcție de clasa Euro. Asta înseamnă aplicarea unui coeficient suplimentar la impozitul actual.”

Reacțiile șoferilor nu au întârziat să apară. Mulți consideră că măsura este nedreaptă, mai ales pentru mașinile vechi bine întreținute. „Sunt mașini Euro 4 sau Euro 3 care poluează mai puțin decât unele Euro 6 prost întreținute”, susține un conducător auto din Capitală, citat de Libertatea. Noua formulă seamănă cu fostul timbru de mediu și ar putea lua în calcul și puterea motorului, nu doar cilindreea.

Contextul nu este unul favorabil parcului auto din România. Din cele peste 8,6 milioane de autoturisme înmatriculate, aproape 3 milioane sunt Euro 4, cu vârste de până la 19 ani. Doar un sfert din totalul vehiculelor are sub 15 ani, ceea ce arată o flotă învechită, țintită direct de această schimbare.

Ministerul Finanțelor promite că varianta finală a noii taxe auto va fi gata în această toamnă, după consultări publice. Până atunci, rămâne clar un singur lucru: mașinile vechi și poluante vor deveni semnificativ mai scumpe de întreținut.

Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citește mai mult×