Sperietoarea şi monstrul Apple: evenimente amânate, falimente de parteneri, îmbogăţiri şi sinucideri

Autor:  | Publicat în:  Apple  Editorial 1.408 ori
<b>Sperietoarea şi monstrul Apple: evenimente amânate, falimente de parteneri, îmbogăţiri şi sinucideri</b>Vă livrăm astăzi un nou editorial, unul în care la loc de cinste se află Apple, o companie considerată de către rivali drept un adevărat monstru după cum veți descoperi din rândurile de mai jos. Discutăm despre o serie de întâmplări

Apple este un mamut, o companie care în ultimul an a ajuns să valoreze 1000 de miliarde de dolari şi asta nu vine fără câteva sacrificii serioase sau fără a călca pe bătături pe cineva. Uneori au fost chiar companii mari sacrificate, altele s-au îmbogăţit enorm, ca să nu mai vorbim de războiul pe brevete cu rivalii. Azi vedem care au fost firmele falimentate sau îmbogăţite de Apple.

Apple

Cel mai important partener Apple este Hon Hai Precision / Foxconn, un nume care nu spunea mare lucru în anul 2006. E drept că Foxconn producea console PlayStation şi câteva telefoane de top, dar Apple i-a dat boostul să ajungă un colos. În următorul deceniu avea să ajungă de la venituri de 38 de miliarde de dolari la 145 de miliarde de dolari şi unul dintre cei mai mari angajatori de pe planetă.

Nu fără o imagine grav afectată de sinucideri, depresie pentru angajați, condiţii de muncă problematice, incendii şi leak-uri. Munca la linia de producţie iPhone nu e joacă şi a fost prima oară când angajaţii au început să se sinucidă din cauza stresului în acest domeniu de productie tech. Apoi îi avem pe cei de la Largan Precision, care au avut o creştere de venituri de peste 700%, devenind compania cu cele mai scumpe acţiuni din Taiwan.

Apple

Aceasta este compania care furnizează lentilele/obiectivele camerelor de pe iPhone. Apple nu numai că a îmbogăţit aceste firme ci le-a şi obligat la exclusivitate, tăind din furnizorii marilor rivali. Aceştia au fost nevoiţi să se orienteze spre alte companii sau să îşi înfiinţeze propriile divizii. Furnizorul de panouri de sticlă Lens Technology şi-a dublat valoarea acţiunilor, iar TSMC şi-a triplat profiturile.

Furnizori Apple

A ajuns de la un producător de cipuri de rang, la al treilea lider de piaţă şi pionier în avansarea arhitecturii cipseturilor la nivel global. AAC Technologies, furnizor de difuzoare a crescut cu 600% în venituri. Ca să nu mai vorbim de Sony şi senzorii de cameră pe care îi furnizează, deşi o perioadă de timp Omnivision se ocupa cu asta pentru Apple. Are rost să vă spunem că Omnivision o duce foarte rău, aproape spre faliment de când Apple a renunţat la ei? Dacă în 2011 cumpărau toate brevetele Kodak, în 2015 erau cumpăraţi de investitori chinezi pentru doar 1.9 miliarde de dolari.

Apple

Cu Apple nu te joci totuşi, iar unele companii care nu au livrat ce au promis către Apple au fost practic falimentate de gigantul din Cupertino. Wintek este un furnizor de module touch pentru iPhone, sau mai bine zis era pentru că a declarat falimentul în 2014. Începuse o extindere a liniilor de producţie, dar a întârziat cu livrarea de module spre Apple şi creatorul lui iPhone i-a tăiat ţeava cu bani.

Apple

Rezultatul? Pierderi de miliarde de dolari, 40.000 de concedieri şi delistarea de la bursă. TPK Holding era un alt furnizor de module touch pentru Apple, care s-a îndreptat spre prăpastie după ce gigantul american a ales alt furnizor în 2012. Compania a suferit pierderi foarte mari în următorii ani, iar acum acţiunile lor sunt cu 90% mai mici decât în 2011. Taiwan este teritoriul care furnizează cel mai mare procent din componentele folosite de Apple, 25.8%, urmat de Japonia, cu 20.4%, aici clar fiind atributul Sony (camere) şi Toshiba (cipuri NAND flash).

Urmează China cu 9.4% şi Coreea de Sud cu 5.9%, dar şi Hong Long cu 4.4%. Apple a avut şi un război cât se poate de deschis cu Qualcomm, furnizor principal de modemuri pentru telefoanele sale. A ameninţat în multiple rânduri cu trecerea la alt provider, producţia internă şi a avut dueluri pe bază de brevete. Ca să nu mai vorbim de bătălia cu Samsung pe brevete, care s-a lăsat cu plata a 1 miliard de dolari către inventorul iDevice-urilor.

Apple

Gurile rele zic că Apple dorea de fapt panouri de ecran şi RAM mai ieftin. Anul trecut, odată cu apariţia mecanismului TrueDepth/Face ID câteva companii s-au trezit miliardare peste noapte, de la Genius şi Kantatsu (receiver) la STMicroelectronics (senzor), Viavi (filtru infraroşu), Tong Hsing (asamblare senzori), dar şi Lumentum, Finisar şi II-VI (mecanismul de proiecţie laser).

TSMC şi Xintec furnizau elemente optice, iar componentele optice veneau de la Ams. LG Innotek şi Sharp şi-au împarţit ansamblul modulului de cameră 3D, iar Kyocera a avut substratul ceramic. Mai ţineţi minte când Apple dorea să pună sticlă de safir pe toate ecranele? În 2013 Apple semna un contract de 578 de milioane de dolari cu GT Advanced Technologie, pentru a construi o uriaşă fabrică de sticlă de safir în Mesa, Arizona.

Apple

GT investea aproape 1 miliard de dolari în proiect. Nereuşind să livreze panouri care să treacă de controlul calităţii, firma a implodat şi a depus actele pentru faliment în 2014. La tribunal avocaţii GT se plângeau că Apple a fost un veritabil "bully", cu termeni absurzi şi opresivi. Apple s-a mulţumit să folosească acel material doar pe Apple Watch, senzori Touch ID şi lentilele camerelor.

Gândiţi-vă câte companii au rămas fără furnizori, au pierdut exclusivităţi sau s-au ghidat după Apple în ultimii ani. Să pierzi un contract cu această firmă a devenit sinucidere, dar şi să colaborezi cu firma condusă de Jobs şi Cook e o sarcină grea. Nu a fost dat publicităţii şi nu e foarte clar ce capete au căzut pentru sosirea târzie a lui iPhone X anul trecut şi numărul limitat de unităţi, dar clar cineva a pierdut multe miliarde de dolari dintre parteneri.

Unele companii pur şi simplu cedează şi se lasă cumpărate cu totul de colosul american, scăzând riscul de probleme. Acum că Apple intră şi în zona de streaming, cloud computing, poate şi maşini vor apărea noi giganţi care să tremure când vine vorba să devină furnizori. E un joc de noroc, care îţi poate aduce miliarde sau faliment...

Şi iată-ne ajunşi şi în 2018, cu OnePlus care şi-a mutat evenimentul de lansare de frica Apple. Asta arată teama companiei de a nu i se fură din popularitate, fie şi numai din cauza unui eveniment secundar Apple, axat pe iPad-uri noi. Şi nu este o frică ascunsă, ci una pe faţă, cu declaraţii făţişe OnePlus, în care explică alegerea sa. Apple este o sperietoare, este incomodă şi nu chiar un partener ideal pentru colaborări.

Dacă reuşeşti totuşi să îi livrezi în termenii săi draconici, te poţi îmbogăţi. Este totuşi un risc uriaş, care a pus pe butuci giganți.

⚡ Vă ținem la curent cu informații legate de Black Friday, dar și cu produse la reduceri excelente aici. (Live Blogging Black Friday 2018)
Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citește mai mult×