Utilizatorii au intrat într-o oarecare stare de alertă privind securitatea și confidențialitatea în ultimele luni. Această mișcare a avut loc ca urmare a “luptelor” dintre Facebook și Apple cu privire la decizia companiei din Cupertino de a permite utilizatorilor să blocheze accesul la datele personale. Momentan, cei doi giganți au continuau bătălia în instanță. Totuși, astăzi vorbim despre Google. Marele G a anunțat în cursul zilei de ieri faptul că urmează să limiteze urmărirea și colectarea datelor utilizatorilor pentru afișarea reclamelor personalizate. Cum va face asta și ce plănuiește gigantul aflăm în rândurile de mai jos.
Nu cu mult timp în urmă, Google a anunțat că plănuiește eliminarea cookie-urilor third-party din browser-ul său Chrome. Se pare că acestea nu vor mai exista până în 2022. Gigantul a declarat că nu va crea sau folosi alte unelte de urmărire pentru a afișa reclame target la nivel individual.
David Temkin, Google's director of product management for ads privacy and trust, a anunțat ieri într-o postare de pe blog:
“Pentru a păstra internetul deschis și accesibil pentru toată lumea, noi toți va trebui să facem mai multe eforturi pentru a proteja confidențialitatea utilizatorilor. Asta nu înseamnă doar încetarea utilizării cookie-urilor terțe, ci și a oricărei tehnologii utilizate pentru urmărirea persoanelor în timp ce navighează pe web”.
Se pare că Google va adopta API-uri care vor împiedica urmărirea la nivel individual a utilizatorilor. Acestea vor spori confidențialitatea, dar vor grupa utilizatorii în grupuri bazate pe interesele acestora. Acest lucru s-ar realiza prin Privacy Sandbox, o tehnologie de “învățare federalizată” (FLoC). Este o tehnică de învățare automată bazată pe un algoritm aplicat într-o rețea de dispozitive descentralizate. Prin urmare, se vor colecta date neutre precum vârstă, sex și locație estimativă (nu exactă) pentru ca advertiserii să poată lansa reclame asupra unui grup de utilizatori. De asemenea, datele utilizatorilor nu vor părăsi browser-ul.
Totuși, Digiday scrie că Google va permite advertiserilor să lanseze reclame target prin serviciile sale precum YouTube, Gmail și motorul de căutare. Acest lucru se întâmplă dacă utilizatorul este conectat la contul său Google. De asemenea, trebuie menționat că măsurile nu se aplică în cazul aplicațiilor mobile și a trackerelor acestora. Astfel, nu va împiedica publisherii să afișeze reclame personalizate în acest caz.
Google a recunoscut că alți furnizori vor putea oferi advertiserilor posibilitatea de urmărire individuală pe web. Totuși, decizia gigantului ar putea zgudui industria advertisingului digital întrucât multe site-uri se bazau pe metodele și tehnologiile de urmărire ale companiei. Rivalii companiei și alți participanți în ecosistemul advertising-ului au urmărit mișcările Google atent.
Marea Britanie investighează chiar o plângere înregistrată de către un grup de advertising. Aceștia cred că decizia Google de a elimina cookie-urile third-party din Chrome și înlocuirea acestora cu tehnologiile proprii din Privacy Sandbox poate limita competiția pe piața publicitară digitală. Alte companii au oferit feedback și au propus propriile alternative la cookie-uri în cadrul Word Wide Web Consortium (W3C), un grup pentru standardizarea web.