Ministerul Mediului vrea să scoată China din Rabla; mașinile produse în afara Europei, vizate de noile reguli

1.236 ori
<b>Ministerul Mediului vrea să scoată China din Rabla; mașinile produse în afara Europei, vizate de noile reguli</b>Ministerul Mediului ia în calcul o schimbare majoră pentru programele Rabla și Casa Verde: excluderea mașinilor și echipamentelor fabricate în China de la finanțare. Oficialii discută ca aceste programe să fie trecute pe fonduri europene, iar odată cu

Ministerul Mediului ia în calcul o schimbare majoră pentru programele Rabla și Casa Verde - scriu cei de la HotNews.ro: excluderea mașinilor și echipamentelor fabricate în China de la finanțare. Oficialii discută ca aceste programe să fie trecute pe fonduri europene, iar odată cu acest pas, se urmărește impunerea unor condiții clare privind originea produselor care beneficiază de subvenție.

„Programele tip Rabla ar trebui să se axeze mai ales pe mașini produse măcar în Europa, dar în niciun caz în China”, a declarat Diana Buzoianu, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor. Aceasta a explicat că se lucrează cu Ministerul Fondurilor Europene pentru a include Rabla în Fondul Social pentru Climă, un buget multianual de 6 miliarde de euro destinat României. În paralel, Casa Verde urmează să fie mutat pe fondurile RePowerEU, tot din sursă europeană.

Intenția este clară: banii publici nu ar mai trebui să sprijine produse fabricate în afara UE. Declarația vine într-un moment în care brandurile auto chinezești își fac tot mai vizibilă prezența pe piața din România. Pe lângă MG, care deja are vânzări solide - 1.634 de mașini înmatriculate în primele șapte luni ale anului - au intrat recent și BYDNIO și Chery. Aceste mărci mizează pe prețuri competitive și modele electrice sau hibride, iar până acum au fost eligibile pentru Rabla, beneficiind de subvențiile de până la 10.000 de euro per autoturism.

Până acum, nu există o regulă care să interzică participarea acestor producători asiatici în programele finanțate de stat. Dar dacă România mută Rabla și Casa Verde pe fonduri europene, se creează cadrul pentru a impune noi criterii de eligibilitate. Inclusiv restricții legate de țara de origine a produselor.

În cazul MG, o mare parte dintre modelele vândute sunt hibride sau pe combustie, ceea ce înseamnă că au profitat de subvențiile statului chiar și fără a livra vehicule 100% verzi. În același timp, ceilalți producători chinezi - BYD, NIO și Chery - mizează pe electrice, dar au volume reduse, abia intrate în România. Schimbarea regulilor i-ar putea lovi chiar înainte să apuce să crească.

Pentru fotovoltaice, situația e similară: China domină piața, iar Buzoianu spune că ar trebui „să găsim metode ca aceste programe să nu se mai ducă către industrie, mai ales, și pentru producătorii din China”.

Noua orientare a ministerului merge spre susținerea producției europene, iar subvențiile ar urma să devină un instrument de politică industrială, nu doar o înlesnire pentru consumatori.

Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citește mai mult×