jOBS review: un film mai bun decât ați putea crede (Editorial)

Autor:  | Publicat în:  Editorial 1.332 ori
<b>jOBS review: un film mai bun decât ați putea crede (Editorial)</b>știu că Mobilissimo.ro nu e resursa voastră de review-uri de filme, dar nu strică să mai schimbăm puțin tema în aceste zile de început de școală/munca/toamna. Filmul jOBS se afla acum în cinematografele din România, unde este prezent cam de 2...

știu că Mobilissimo.ro nu e resursa voastră de review-uri de filme, dar nu strică să mai schimbăm puțin tema în aceste zile de început de școală/munca/toamna. Filmul jOBS se afla acum în cinematografele din România, unde este prezent cam de 2 săptămâni, astfel că am decis să îl văd și să vă împărtășesc câteva impresii despre el.

în primul rând acest film tratează viața lui Steve Jobs axându-se pe începutul companiei Apple, perioada lui Steve la Next și întoarcerea sa triumfală în companie. Practic filmul se oprește undeva la începutul anilor 2000, atunci când a fost lansat iPod-ul, produsul cu care Apple și-a început ascensiunea. Mi s-a părut interesant faptul că în film nu a fost menționat faptul că Steve și ai lui au "împrumutat" mouse-ul de la Xerox.

Pentru cei care se întreabă, Bill Gates nu apare în film decât sub forma unui telefon pe care Steve Jobs i-l da, făcându-l cu ou și cu oțet. Pelicula începe cu o prezentare pe care Steve Jobs cel cărunt o face lui Apple iPhone, dacă nu mă înșel. Nu pot trece peste vocea sacadată a lui Ashton Kutcher aplicată peste chipul unui Kutcher machiat, astfel încât să pară un bărbat de aproape 50 de ani. Nu mă înțelegeți greșit, Kutcher face o treabă bună în rolul lui Jobs, mai ales în momentele în care este visător și îi vin ideile de produse.

Vedem și perioada tinereții lui Jobs, când experimenta cu LSD și iarbă și perioada petrecută în India. Pasiunea sa pentru caligrafie și fonturi este scoasă în evidență atât prin cursurile pe care le urmă, cât și prin faptul că a concediat un dezvoltator important al lui Lisa OS pentru simplul fapt că nu îi pasă de fonturi. De văzut este și criza pe care o face Steve atunci când vede un prim release de Windows de la Microsoft, considerându-l o clonă odioasă a platformei Lisa.

Vedem și o latură mai puțin plăcută a lui Steve Jobs, care exact când începea să aibă succes a aflat că prietena lui e însărcinată și a dat-o afară din casă. Interesant e că deși fiica lui se numea Lisa și Jobs nu a vrut să o recunoască, primul OS Apple s-a numit fix Lisa... Nu putea lipsi din film și simpaticul Steve Wozniak, jucat de către Josh Gad, care face o treabă bună în rolul co-fondatorului Apple. Momentele petrecute în acel garaj în care au luat ființă computerele Apple I și II sunt antologice, ca și primele negocieri pentru vânzarea de computere.

și momentele de frustrare ale lui Jobs sunt bine scoase în evidență, atunci când el țipa în mașina sub stresul ascensiunii companiei pe care o conduce. E interesant că în acest film nu s-a făcut deloc referire la contribuția lui Steve Jobs la compania Pixar, care a realizat câteva animații fantastice sub conducerea acestui CEO. Compania Next, fondată de Steve după plecarea de la Apple e menționată doar în treacăt, apropo.

Să nu uităm și un alt aspect: perioada în care Steve Jobs a lucrat la Atari, făcând jocuri și testând jocuri. Ei bine, acolo vedeam un Steve Jobs care mergea mereu desculț, nebărbierit, pletos și care avea plângeri de la colegi că... miroase urât. El nu se înțelegea bine cu nimeni și se purta ca un șef cu toată lumea. De aici până la un CEO calculat și aprig aveau să treacă zeci de ani. Ce consider că nu a ieșit prea bine în film? Kutcher ar fi putut fi și mai tupeist și mai dur, el fiind parcă prea blând față de poveștile pe care le-am citit despre Jobs.

șeful Apple nu se ferea de cuvinte dure, de insulte chiar și nu ezită să intre în conflicte verbale cu cei care nu îi împărtășeau viziunea. E celebra scena din ultimii ani ai vieții sale, când se afla într-un restaurant și a trimis o farfurie de spaghete înapoi de câteva ori, pentru că nu îi plăcea designul. Pot spune că Jobs, JOBS sau jOBS, cum vreți să îl numiți e un film destinat unei nișe de public și cu siguranță vă va plictisi dacă vreți să râdeți, să vedeți acțiune sau să vă pună pe gânduri o dramă.

De la el veți obține ceea ce americanii numesc "insight", o privire pe gaura cheii în viața lui vizionar, atenție, nu un geniu neapărat, ci un vizionar, un oportunist inteligent care a știut să facă marketing și să cosmetizeze tehnologia că nimeni altul. Că persoană Steve Jobs nu a fost genul de om pe care ai dori să îl ai ca prieten sau rudă, dar această persoană singuratică a reușit să schimbe lumea tehnologiei. Luna viitoare se împlinesc deja 2 ani fără Steve... unde este Apple acum? Vă las cu această întrebare și cu o notă personală de 7.5 din 10 pentru acest film.