Sony a împlinit 70 de ani de existenţă, rămâne un reper al tehnologiei moderne şi o inspiraţie pentru alte companii tech

Autor:  | Publicat în:  Sony 3.499 ori
<b>Sony a împlinit 70 de ani de existenţă, rămâne un reper al tehnologiei moderne şi o inspiraţie pentru alte companii tech</b>La data de 7 mai, compania japoneză Sony a împlinit 70 de ani de existență - perioadă în care s-a făcut remarcată prin produse revoluționare ce au marcat viețile a sute de milioane de persoane. Facem referire în special la producțiile cinematografice, la

Sony a împlinit în data de 7 mai 70 de ani de existenţă, marcând şi îmbunătăţind vieţile a sute de milioane de persoane, cu producţiile sale cinematografice, cu gadgeturi, muzică şi servicii. Compania e multi premiată, numele său e sinonim cu o experienţă multimedia impecabilă şi deşi lucrurile nu au mers prea bine cu sub branduri că Vaio sau cu seria Xperia, niponii merită tot respectul.

Povestea începea pe 7 mai 1946, când Akio Morita şi Masaru Ibuka fondau compania. Numele său e derivat din latinul "Sonus", cuvânt ce înseamnă "sunet", dar are legătură şi cu americanul "sonny", adică "fiule" sau "tinere" în adresa colocviala. De remarcat că Sony lua naştere într-o perioadă tulbure, imediat după al doilea război mondial, când Japonia suferea de pe urma bombelor atomice.

Businessul era iniţial menit pentru reparaţii de radio-uri şi îşi avea sediul într-un magazin avariat de bombe. În anii 50, Ibuka a călătorit în State şi a obţinut licenţa pentru tehnologia tranzistoarelor Bell, o premieră pentru o companie japoneză. Tranzistorii aveau aplicaţii militare la acea vreme în Japonia, dar Ibuka şi Morita au dorit să le folosească la comunicaţii.

Lucrurile se puneau în mişcare în 1955, când compania lansa Sony TR-55, primul aparat radio cu tranzistori produs în Japonia. A urmat apoi Sony TR-72, care avea să ajungă mare nu doar local, ci şi să fie apreciat la nivel internaţional. Radiourile cu tranzistori ale companiei aveau să fie foarte apreciate, atât în Europa, cât şi în SUA, iar Sony a împins întreaga industrie radio în faţă cu vânzările sale.

De la aparatele portabile cu tranzistori vândute în număr de 100.000 de unităţi în 1955, se ajungea la 5 milioane de unităţi până la finalul lui 1958. În anii 60, 70 şi 80 Sony contribuia vital la economia Japoniei şi se extindea în noi zone, precum cinematografie (Sony Pictures), asigurări (Sony Life) sau chiar domeniul bancar (Sony Bank).

Dorinţa cea mare era "convergența" unor domenii ca film, muzică, electronice digitale şi ulterior Internetul. Un moment crucial în istoria firmei era fondarea lui Sony Corporation of America în anul 1960, iar în următoarele decenii conceptul de "made in Japan" avea să ajungă garanţia calităţii datorită celor de la Sony.

În 1971 Masaru Ibuka îi oferea funcţia de preşedinte cofondatorului Sony, Akio Morita, iar în 1979 era fondată ramura de asigurări a companiei. În anii 80 apăreau problemele, vânzările de electronice scăzând şi profiturile Sony urmând aceeaşi rută. Mulţi analişti vedeau finalul companiei în acele vremuri, dar vizionarul Norio Ohga a preluat frâiele şi a contribuit la dezvoltarea Compact Disc-ului în anii 70 şi 80 şi a lui PlayStation în anii 90.

Revenim puţin în timp la iconicul Walkman, primul player muzical portabil, lansat în anul 1979. El a adus o schimbare radicală în modul în care oamenii ascultau muzică, fără a căra după ei echipamente voluminoase. Designul acelor playere era fantastic şi brandul avea să rămână activ multe decenii, aplicat ulterior şi unor CD playere, ba chiar şi unor playere video, modele cu Mini Disc, MP3 playere şi în cele din urmă telefoane.

În 2015 Sony a retras brandul Walkman din zona telefoanelor mobile, rebranduind şi ultima rămăşiţă, aplicaţia dedicată în "Music". Cine nu a auzit de Trinitron? Sony lansa acest brand în 1968, reprezentativ pentru televizoarele sale cu tub catodic şi ulterior şi pentru monitoare. BRAVIA a fost derivat din acest segment, drept un brand in house de televizoare high def, proiectoare şi echipamente Home Cinema din zona premium.

Evident Sony a produs şi computere în anii 80, majoritatea vândute în Japonia totuşi. Brandul VAIO s-a dovedit a fi un experiment, mai ales în faţa problemelor cu bateriile ce explodau în anul 2006, având ca rezultat cea mai mare retragere de produse din istorie. Nici cu tabletele nu le-a mers mai bine, cele câteva modele ale firmei fiind apreciate, dar nereuşind să depăşească iPadul sau modelele Samsung. Între timp şi brandul Vaio de laptopuri a fost externalizat.

În zona foto am avut seria Cybershot, lansată în 1996, când camerele digitale erau o noutate revoluţionară. Tehnologia Cybershot a ajuns şi pe telefoanele mobile în anii 2000, dar după o perioadă de glorie, Sony ajungea la o cotă de piaţă de doar 9% în 2005. Pe noi ne interesează cel mai mult totuşi Sony Mobile Communications, cunoscută şi ca Sony Ericsson.

Multinaţionala debuta în 2001, prin parteneriatul dintre Sony şi Ericsson, iar iniţial firma a mers în pierderi în 2001 şi 2002. Profitul a început în 2003, iar Sony Ericsson avea se remarce prin modele de telefoane cu design excelent, camere foarte bune şi multimedia mult peste rivali. Era neobişnuit ca la acele vremuri să ai o cameră foarte bună pe un telefon mobil.

Sony Ericsson a mers excelent până în 2008, când a fost lovită fatal de recesiune şi de iPhone. De atunci a început scăderea de vânzări, au început concedierile şi s-a intrat după şi în faza Xperia, cu smartphone-uri acoperind diferite segmente de piaţă, atât midrange, cât şi entry level. Dacă în 2009 Sony Ericsson era al patrulea cel mai mare producător de telefoane, în 2010 se afla pe locul 6, iar în 2013 cota era de doar 2%.

De remarcat că Sony a mai lansat telefoane proprii şi înainte de anul 2000, dar nu foarte populare în Europa. Evident nu putem uita de Sony Interactive Entertainment, divizia cunoscută întâi că Sony Computer Entertainment şi care în anul 1994 ne aducea primul PlayStation. Proiectul debutase în 1991 de fapt, dar au existat probleme cu licenţele software.

Prima consolă PlayStation a ajuns la vânzări globale de 61% din piaţa de gaming, lovind în Nintendo cel mai mult. PlayStation 2 avea să urmeze în anul 2000, fiind cea mai bine vândută consola din toate timpurile, chiar şi în ziua de azi, cu 150 de milioane de modele atinse în 2011. A urmat PS3 în 2006, cu saltul de preţ din cauza unităţii Blu Ray incluse, iar acest preţ mare a dus la pierderi inițiale.

Apărea şi PSP-ul în 2005, cu vânzări bunicele, dar sub Nintendo DS şi PS Vita în 2012. Faimosul PS4 era anunţat în 2013 şi a vândut până la începutul acestui an 35.9 milioane de unităţi. În următoarele luni se va lansa şi PlayStation VR, headsetul de realitate virtuală al japonezilor, care ne va aduce într-o nouă epocă a gamingului.

Pentru mulţi romani, Sony a însemnat un player Walkman în anii 90, cu acele mecanisme extrem de complicate de la interior, dar cu o fiabilitate fantastică, oricât de rău tratai casetele. Şi e foarte important să menţionăm căştile. Orice produs Sony cumpărai, primeai căşti fantastice la pachet şi Sony niciodată nu a făcut un compromis aici.

Dacă mă iau după afişe, promoţii, promovare TV şi în general "word of mouth" şi evenimente, consola PlayStation e mai populară la noi în ţara decât cea Xbox, deci pe plan local stau bine japonezii. Din păcate produsele Vaio, Bravia sau cele de lux de la Sony nu prea au prins la noi, din cauza preţului. În schimb, Sony Ericsson a fost mulţi ani un brand foarte apreciat, pentru telefoane impecabile la playback media şi la captura foto.

Şi seria Xperia a atras fanii săi hardcore, de la primele modele cu Windows Mobile folosite în filmul "Girl with a Dragon Tattoo" pentru hacking, până la Xperia Play, primul telefon-consola, modelul curbat Xperia Arc şi seria Xperia S, cu bune şi rele. E de ajuns să vă uitaţi în 2 locuri pentru a vedea amprenta pusă de Sony inclusiv la noi în ţară: oriunde prin sufrageria voastră (imposibil să nu aveţi ceva de la Sony) şi prin comentariile de la Mobilissimo.ro la orice review de flagship sau cameraphone, unde fanii Sony Xperia îşi apără brandul iubit.

Sony este şi compania care ne-a dat seria de filme Spiderman, care a popularizat în cultura personaje că Kratos din God of War şi care a avut sub umbrelă să artişti că Michael Jackson, Eminem sau The Beattles. Dacă e un lucru pentru care Sony o să fie ţinută minte şi peste 100 de ani, acela e statutul de "protector şi încurajator al artelor", dar şi al consumului de material artistic la o calitate cristal.

Material Video Promovat

(Huawei P30 Pro Review, detalii aici)

Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citește mai mult×