AML, o simplă și gratuită tehnologie standardizată deja în UE și integrată în telefoanele Android și iOS, ar fi putut salva viața copilei violate și omorâte de criminalul din Caracal, dar...

5.162 ori
<b>AML, o simplă și gratuită tehnologie standardizată deja în UE și integrată în telefoanele Android și iOS, ar fi putut salva viața copilei violate și omorâte de criminalul din Caracal, dar... </b>AML este prescurtarea lui Advanced Mobile Location și are ca scop trimiterea de informați privind locația apelantului în paralel cu efectuarea apelului de acesta, în mod automat. Practic se pornește GPS odată cu apelarea unui anumit număr de telefon..

Se dovedește încă odată că suntem guvernați și conduși de niște persoane incapabile de a gândi preventiv și a acționa în consecință. La noi totul se întâmplă ca reacție la un eveniment sau o acțiune și nu suntem capabili să învățăm din greșelile altora, sau să ne închipuim situații care ar putea prezenta pericol și soluții la acestea, înainte ca ele să se și întâmple efectiv.

Exemple sunt cu zecile pe internet. Cele mai celebre însă și de care îmi amintesc acum, sunt catastrofa de la Colectiv, criminala de la Metrou și recentul caz din Caracal. Să le luam pe rând!

Ce s-a întâmplat după:

În cazul Colectiv, în următorii 2 ani au fost închise definitiv 48 de localuri, iar quantumul amenzilor s-a dublat ca valoare. S-a lucrat de asemenea la procedură și mobilizare în cazul acestor situații de urgență, spre a înbunătăți coordonarea între instituțiile implicate (IGSU, SMURD, Poliție, Spitale, Pompieri..). Pe larg puteți afla aici ce s-a înfăptuit.

Poate vă amintiți de Magdalena Șerban, criminala de la Metrou, care a ucis o tânără, Alina Ciucu, în decembrie 2017, după ce a împins-o pe liniile de metrou, de pe peronul stației Dristor 1. Ca reacție, singura măsură luată a fost plasarea unor balustrade de protecție în stațiile de metrou.

Să vorbim însă și de cazul de față, cel din Caracal, în care deocamdată se joacă prea bine cunoscutul ping pong cu pasarea răspunderii de la o instituție la alta și toată lumea e oripilată de ceea ce s-a întâmplat. După această fază, evident vor urma reacțiile factuale, pentru că nu(?), doar suntem conduși de niște oameni care știu doar să reacționeze nu și acționeze preventiv.

În continuare mă voi axa doar pe cazul din Caracal, deoarece este cel mai de actualitate și poate produce schimbări însemnate privind prevenirea nenorocirilor de acest gen.

Cum s-ar fi putut preveni crima din Caracal:

În primul rând, să discutăm despre apelul fetei la 112.

Nu voi face o prelegere aici despre cât de neprofesionist au procedat toți cei care au fost implicați în descinderea de la locația crimei, au făcut-o alții, iar vinovații (cel puțin cei direct implicați), vor plăti cu siguranță pentru greșelile făcute. Ce voi puncta însă sunt elementele care ar fi putut ajuta la salvarea vieții fetei, dar și a multor altora care nu au știut, sau nu au putut tehnic apela la ajutor.

Apel 112

În primul rând, există o lipsă crasă de informare a populației legat de acest serviciu de urgențe. De exemplu puțini știu că în paralel cu apelul la 112, există și o aplicație numită generic „Apel 112”, care poate efectua apelul printr-o singură apăsare de buton, de asemenea ea poate trimite și locația apelantului prin SMS, tot prin apăsarea unui buton.

Ce trebuie să rețineți, e că aseară aplicația Android avea doar cca. 10.000 de descărcări, asta în situația în care (teoretic) suntem 19.000.000 de persoane în România. Informarea populației legat de existența aplicației este deci extrem de precară. În paranteză fie zis, de ieri și până azi nu mai puține de 40.000 de persoane și-au instalat aplicația pe telefonul Android. 

Puteți descărca aplicația „Apel 112” de aici:

La fel de important e să discutăm și despre modalitatea de transport „ia-mă nene”, care iată, face victime (și nu este un caz singular)! Categoric fenomenul nu poate fi oprit, dar se poate reglementa. Soluția în opinia mea sunt aplicațiile de ride-sharing, care oferă posibilitatea găsirii unor șoferi care au rating și te poți încrede în ei. O recomandare a mea este Blablacar spre exemplu. Aceste modalități de deplasare ar trebui încurajate și nu oprimate de instituțiile statului.

Totuși, cel mai trist este că deși o tehnologie de localizare eficientă există de mult timp și este implementată la nivel de terminal pe mai toate telefoane de pe piață, ea nu este folosită de Serviciul de Urgențe (STS), deoarece se împiedică în birocrație și licitații ori de câte ori încearcă să își facă drum spre implementare.

Este vorba de tehnologia AML/ESL.

Ce este AML/ESL?

AML este prescurtarea lui Advanced Mobile Location și are ca scop trimiterea de informați privind locația apelantului în paralel cu efectuarea apelului de acesta, în mod automat. Practic se pornește GPS odată cu apelarea unui anumit număr de telefon (în speță 112), iar locația din care s-a efectuat apelul, este trimisă automat prin SMS celui care îl recepționează (AML/ESL folosește și de rețeaua WiFi pentru localizare). Acuratețea locației astfel obținută de serviciul de urgențe se reduce la mai puțin de 30m², față de metoda de triangulare folosită în acest moment de STS, care în cel mai bun caz are o o acuratețe de 2.500m².

Google oferă serviciul gratuit, iar numele folosit de aceștia este ESL(Emergency Location Service). De remarcat și că Uniunea Europeană a adoptat și standardizat serviciul încă din 2016, asta în contextul în care și Google anunța în același an compatibilitatea funcției mergând până la terminalele cu Android Gingerbread la bord (Gingerbread a fost anunțat în 2010). Apple la rândul lor au făcut compatibile terminalele ce rulează iOS 11.3 sau mai sus.

Conform Wikipedia, 15 state au deja implementată această tehnologie de localizare, printre care se numără și Moldova! Revenind puțin la ce se întâmplă pe plan European, aflați că EECC (European Electronic Communications Code) a mandatat toate statele UE pentru implementarea AML până în decembrie 2020.

Ce se întâmplă în România legat de AML?

Legat de acest lucru cel mai cel mai elocvent material informativ găsit de mine este cel publicat pe Facebook de către Președintele Comisiei IT din Parlament, Cătălin Drulă (USR) și care explică negru pe alb situația din țara noastă, citez:

„Una dintre cele mai eficiente metode de localizare a apelurilor la servicii de urgență este Emergency Location Service de la Google.
 

Funcționează pe 99% din terminalele cu Android fără instalarea niciunei aplicații suplimentare.


Principiul e simplu. Odată cu apelarea serviciului de urgență, telefonul activează automat serviciul de localizare (prin GPS) și la scurt timp după încheierea apelului trimite un SMS special de tip Data cu longitudinea și latitudinea către serviciul de urgență.


Conform estimărilor Google, precizia medie este de 56 de metri față de 3km în cazul localizării clasice bazate pe celulă/antenă și puterea semnalului de la terminal așa cum e recepționat la turnul GSM.


Pentru implementare, nu este nevoie decât de un acord cu Google (gratuit) făcut de operatorii de telefonie mobilă și de serviciul guvernamental din țara respectivă.


Costurile de investiție sunt minimale conform Google și durata de implementare este 2-15 săptămâni.


În România responsabilitatea pentru a impune operatorilor tehnologiile pe care să le implementeze pentru localizarea apelurilor de urgență este la ANCOM, mai exact la președintele ANCOM (cf. OUG 34/2008 art. 20).


Ce a făcut ANCOM pentru implementarea ELS în România? Ce au făcut operatorii de telefonie mobilă? În ce stadiu este această implementare în prezent?


I-am trimis astă-seară aceste întrebări președintelui ANCOM, Sorin Grindeanu, și aștept un răspuns în numele Comisiei pentru Tehnologia Informației și Comunicațiilor în cel mai
scurt timp.”

 

Să recapitulăm responsabilii pentru neimplementarea AML/ESL (trimitere automată a locației de pe telefon la apelurile de urgență):
 

1) STS - care ar trebuie să fie beneficiarul/destinatarul informațiilor și să-și ajusteze sistemele pentru a folosi informația. E vorba de un nenorocit de SMS de 100 de octeți și de asocierea lui cu apelul de urgență. Dar nu, ei stau în blocaje de licitații și contestații de ani de zile "pentru modernizarea 112".
 

Dl. VASILCĂ sau predecesorul OPRIȘ ne-ar putea explica cum de se poate mișca în halul ăsta de prost STS-ul?
 

2) ANCOM - care ar trebui să dea decizia de implementare AML (cf. OUG care reglementează 112) și să monitorizeze implementarea ei. ANCOM dat o decizie în 2016 cu o exprimare cam vagă și conform acelei decizii trebuia să formeze un grup de lucru care să se asigure de implementare.
 

Dl. GRINDEANU ne poate explica foarte concret, ca reglementator și responsabil de emiterea legislației terțiare, cum a fost activ/pro-activ pentru implementarea acestui sistem în România și de câte ori a condus grupul de lucru pentru implementarea AML?
 

3) MCSI - Ministrul comunicațiilor este președinte al Comitetului naţional de coordonare a activităţii SNUAU (termenul tehnic pt. serviciul 112). Domnii PETRESCU sau ȘOVA sau dl. adus de la PSD Iași, ce-au făcut în Comitet pentru implementarea AML?
 

Ne-ar putea explica vreunul din cei de mai sus cum de vecinii noștri din Republica Moldova au reușit să implementeze AML înaintea noastră?

După cum putem observa, totul se întâmplă în cel mai pur stil românesc și trebuie să moară oameni pentru a pune lucrurile în mișcare. Cam asta am avut de zis în legătură cu subiectul săptămânii și sunt trist nu doar pentru pierderea vieții unei copile care a stigat după ajutor în zadar spre statul român, ci și pentru că în continuare suntem conduși de persoane inapte și incapabile de a gândi și acționa preventiv, care își rezervă confortul de rezolva situațiile (în cel mai bun caz), doar după ce ele se înfăptuiesc.

Vă recomand să urmăriți interveția telefonică de ieri a gazetarului Cristian Tudor Popescu pe această temă de la Digi24.

Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citește mai mult×
×