Nu doar Google a făcut schimbări importante ale algoritmului sau de căutare în ultima lună, ci şi Facebook are câteva idei şi modificări pregătite, care ar putea afecta publisherii. Astfel, pe 1 mai site-uri mari de ştiri, precum Gawker, Vice sau Mashable au înregistrat o scădere de trafic provenit de la Facebook. Modificarea era din vina celor de la Facebook, care au schimbat algoritmul pentru News Feed. Ei bine, acum se pregăteşte încă o schimbare.
Pe viitor, prin iniţiativa Instant Articles, Facebook va publica content de la sursele de ştiri, precum New York Times sau National Geographic, în loc să ofere linkuri spre site-uri. Pentru a face parte din program, publisherul trebuie să fie de acord cu politica sa, iar Wall Street Journal de exemplu a preferat să nu fie inclusă în program. Publisherii vor trebui să experimenteze cu noul sistem, pentru a vedea în ce măsură îi ajută să obţină mai mult trafic pe mobil, spre exemplu.
Un studiu publicat recent arată că 39 din 50 de mari site-uri de ştiri primesc mai mult trafic de la utilizatorii de pe mobil, decât de la cei de pe desktop. De când şi Google a început să mizeze mai mult pe zona mobile şi să pretindă un design mai user-friendly pe mobil, e clar că viitorul căutării şi advertisingului pe web e în zona mobile.
Iar Facebook s-a adaptat de minune aici, astfel că gigantul de socializare a reprezentat in 2014 35% din piaţa de advertising mobil, urmaţi de Google, cu 12%, conform celor de la eMarketer. Dacă includem şi căutarea aici şi alte forme de advertising mobil, atunci Google a avut o cotă de piaţă de 37%, iar Facebook de 18%. Oferta FB sună excelent: publisherii pot vinde reclame în articolele postate pe site şi pot păstra 100% din venituri, sau pot păstra 70% din venituri dacă Facebook vinde reclama.
Totuşi, există publicaţii care se declară precaute şi consideră că de fapt Facebook ademeneşte partenerii, într-o relaţie de dependenţa ce va dura ani buni. Micul experiment de pe 1 mai a arătat ca dependenta de feedul Facebook există deja, într-o mare măsură. Facebook cere şi ca articolele publicate în Instant Articles să fie de calitate şi să iasă în evidenţă în newsfeed, nefiind de umplutură.
Ideea este să se şi încarce rapid pe telefoane, fără de procesul de salt din linkul de pe FB pe site. După ani întregi de adaptare la cerinţele SEO ale editorilor şi redactorilor, acum brusc trebuie regândită abordarea pentru mobil, dar si pentru integrarea în Facebook şi pentru afişarea mai comodă pe terminale mobile. Facebook a mai încercat un program de genul în 2011, prin intermediul lui Social Reader, în parteneriat cu Washington Post, dar atunci totul s-a scufundat într-o mare de spam.
Acel experiment s-a încheiat după un an. Va avea acesta oare succes?


